En ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – skabt af Robert/Boisen & Like-minded – skal få flere forældre til at indgå alkoholaftaler med deres teenagere.
Det oplyser bureauet i en mail til mediet Markedsføring.
Kreativt har Robert/Boisen & Like-minded sat budskaberne ind i en fodboldkontekst og leger med underskrivelse af en alkoholkontrakt, som om der var tale om en kontrakt mellem en fodboldklub og en ung professionel fodboldspiller.
I herofilmen møder seerne den 17-årige Johannes Rosengren og hans far Jacob, og for at sætte den rette fodboldstemning har parterne fået det, de kalder “hele Danmarks fodboldkommentator”, Flemming Toft, til at medvirke.
“Vi blev hurtigt ret forelskede i parallellen mellem aftalen om alkohol og så de store kontraktunderskrivelser i sportens verden – og hele det sprog og univers, der følger med. De klassiske håndtryk mellem klub og spiller, det store pressemøde, afsløringen af det nye trøjenummer osv.,” skriver Magnus Mynderup-Bjørnshave, Art Director hos Robert/Boisen & Like-minded, i en mail til Markedsføring om kampagnen.
Artiklen fortsætter under billedet.

Går en våd tid i møde
Kampagnen er en del af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholindsats, ’Fuld af liv’, og den adresserer en vigtig problemstilling, lyder det fra organisationerne.
Tal fra rapporten ’Unges alkoholvaner 2021’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag, viser for eksempel, at når unge har aftaler om alkohol, drikker de mindre. Men kun 27 procent af hjemmeboende unge har aftaler med deres forældre om alkohol.
”Forældre spiller en afgørende rolle, når det kommer til unges alkoholvaner. Vi er rollemodeller for vores børn, og samtidig er det vores ansvar at skabe nogle rammer, som vores børn kan handle indenfor, når det kommer til alkohol,” skriver Peter Dalum, der er projektchef i ’Fuld af liv’ i mailen.
Og når kampagnen kommer nu, er det ikke en tilfældighed, forklarer Thomas Jørgensen Parastatidis, Art Director hosRobert/Boisen & Like-minded:

“I sportens verden arbejder man jo også med transfer-deadlines. Og lige nu, hvor både J-dag, julefrokoster og VM i fodbold er lige rundt om hjørnet, går de en våd tid i møde, hvor det som forældre måske kan være en god lige at tage snakken med sin teenager, inden det går det løs”.
Kontrakt kan printes ud
Ud over selve kampagnefilmen rummer aktiviteten en række andre elementer – herunder en rigtig kontrakt, der kan printes ud.
”Vi ved, at mange forælde har svært ved at tage snakken om alkohol med deres teenager. Der er en frygt for at virke for skrap. Med denne kampagne, vil vi gerne minde forældrene om, at det hverken behøver at være en alvorlig eller tung snak,” skriver Magnus Mynderup-Bjørnshave.
Hans makker Thomas Jørgensen Parastatidis tilføjer:
”Ja, det kan sagtens gøres med et lille glimt øjet. Derfor har vi også lavet kontrakten, som forældrene kan downloade og printe derhjemme. Sådan at de har et værktøj, de kan bruge til at tage hul på alkoholsnakken med deres teenager”.
Se kampagnefilmen herunder.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger