Det ramte som en mukkert på en gong-gong, da den amerikanske mega-stjerne Will Ferrell sidste år blev ansigtet udadtil for den digitale bank Lunar.
I én humoristisk kampagnefilm indtog Will Ferrell rollen som Will Power og opfordrede seeren til at tage “the power” tilbage over økonomi med Lunar.
Lidt mere end et år efter hvervning af superstjernen er Lunar tilbage med en ny kampagne. Og denne gang er den digitale bank gået i en helt anden retning. Kampagnen er blottet for kendisfaktor, humor og dialog og består primært af animeret tekst, der under taglinen “There’s a bank for that” præsenterer fordelene ved Lunar.
Stilskiftet marker samtidig den første store kampagne, efter franske Manuel Douchez har overtaget rollen som CMO hos Lunar.
“Kampagnen er en repositionering og markerer lanceringen af en ny brandplatform, der afspejler et skifte i vores overordnende forretningsstrategi,” siger Manuel Douchez og tilføjer:
“Vi er i gang med en transformation fra at være en penge-app, brugerne bruger lejlighedsvis, til at være deres one-stop nordiske hverdagsbank. Kampagnen er første skridt i at fortælle den historie.”
Lunars nye kampagne, der kan ses herunder, er lavet i samarbejde med AKQA og går i luften i dag, mandag, på sociale medier, programmatic digital, web tv, OOH. Den bliver afprøvet i Danmark, før den foldes ud til resten af Norden.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerSkal tilbage til essensen
Ifølge Manuel Douchez går Lunar fra et forretningsmæssigt synspunkt fra at tiltrække brugere og skabe opmærksomhed til at skabe merværdi for nye og eksisterende kunder samt udvikle flere produkter.
“Vi bevæger os væk fra high impact-taktikker med store berømtheder, der handlede om at skabe opmærksomhed, til at repositionere os selv og meget simpelt fortælle folk, hvad vi gør, hvad vi kan gøre for dem, og hvem vi er for dem,” siger Manuel Douchez.
KPI’erne for kampagnen er, siger Manuel Douchez, at give kunderne klarhed om, hvad de skal forvente fra en bank, og hvad Lunar kan tilbyde.
“Vi har foretaget omfattende bruger- og markedsundersøgelser i Danmark og på tværs af Norden, og vi lærte, at kunderne elsker den brugeroplevelse, som app’en leverer. Den giver følelsen af enkelthed, bemyndigelse og hurtighed. De egenskaber blev med at vende tilbage og er blevet grundlaget for repositioneringen og kampagnen,” siger Manuel Douchez.
Mens den nye kampagnen er første skridt i Lunars nye udtryk, har banken endnu ikke lagt sig fast på de fremtidige skridt.
“Først bliver vi nødt til at se, hvad der klikker hos folk, hvad de sætter pris på. Det bliver kilden til fremtidige initiativer og kampagner,” siger Manuel Douchez.
Farvel Ferrell
Kampagnen er meget anderledes i forhold til Will Ferrell/Will Power-kampagnen. Hvorfor er I gået i så anderledes en retning?
“Det er en anden tid, med andre mål og andre midler. Som virksomhed er vi i en anden fase. Med Will Ferrell handlede det om at skabe opmærksomhed hurtigt og hurtigt tiltrække brugere. Teamet dengang ville overraske. Nu kalder tiden på refleksion, og nu går vi tilbage til essensen af, hvad Lunar er,” siger Lunars CMO.
Indikerer det substantielle skifte i strategi og tone-of-voice, at Will Ferrell-kampagnen mislykkedes?
“Nej, universet var aldrig ment som værende bæredygtigt. Det var en kortsigtet effekt-kampagne, som vi ikke ønskede at forlænge eller udvide. Så dit spørgsmål har vi aldrig stillet eller besvaret. Will Ferrell havde ikke fungeret i arbejdet med vores ny position, hvor vi ønsker at stå som en troværdig finansiel partner for vores brugere.”
I og med de to kampagner er så forskellige, er det så udtryk for, at Lunar stadig arbejder på at finde sin retning fra et marketing synspunkt?
“Det er ikke, fordi vi forsøger at finde vores retning, det er bare en ny retning.”
Lunar har ikke ville oplyse hvor mange penge, de har afsat til kampagnen, men det er ifølge Manuel Douchez et “substantielt budget i kontekst af vores årlige aktiviteter”.
Konstante underskud
I 2022 meldte Lunar Group, der ejer onlinebanken, et rekordstort underskud, det skrev FinansWatch blandt andet. Underskuddet var vokset fra 732 millioner kroner i 2021 til 1,66 milliarder kroner sidste år. Samtidig fik fintech-virksomheden en række påbud fra Finanstilsynet, mens Nykredit trådte ud af ejerkredsen.
Det rekordstore underskud skal ifølge ledelsen findes i forskellige investeringer, og forventes at være mindre i 2023.
Manuel, hvis man kigger i jeres regnskaber, kan I melde om underskud efter underskud. Hvornår bliver Lunar profitabel?
“I 2022 investerede Lunar massivt i at skabe mere værdi for eksisterende kunder, tiltrække nye og i produkter, løsninger og marketing. I år vil vi høste de fordelene af de investeringer og forkorte vejen til at vær profitable.”