Egentlig troede bankvirksomheden Lunars CMO, Signe Valeur, ikke selv på det, da idéen poppede op: Hvad med, at vi spørger Will Ferrell, om han vil være Lunars nye ansigt i en stor kampagne?
Idéen lyder også urealistisk. Hvorfor skulle en stor Hollywood-stjerne, der har tjent millioner på komedier i sin karriere, takke ja til at lave reklame for en ung, dansk virksomhed?
”Jeg er faktisk stadig overrasket over, at han sagde ja. Vi prøvede at drømme stort. Men kan godt være lidt dansk og sige: ”aaaah, ro på. Det er måske lidt voldsomt”. Man da vi begyndte dialogen, var han faktisk interesseret ret tidligt i processen,” siger Signe Valeur.
”Vi ønskede at få et ansigt på Lunar, som kunne give noget stjernestøv, og som kunne være med til at lave emotionel reklame. Vi havde nogle enkelte oppe at vende. Så foreslog Åkestam (reklamebureaet Åkestam Holst, red.) Will Ferrell, og min første indskydelse var, at det ville han nok ikke,” siger marketingchefen.
Stjerne ville selv købe sig ind
Lunar, der blev grundlagt i Aarhus i 2015 som en digital bank, der skal disrupte de traditionelle banker, fik kontakt til Will Ferrell via deres reklamebureau Åkestam Holst, som havde kontakt til Will Ferrells talent-agency.
Dialogen startede med en mail, hvor Lunar pitchede deres mission, vision, og hvorfor lige præcis han var deres absolutte drøm til at få Lunar ud over stepperne.
”Hvad er det værste, der kan ske, tænkte vi. Så vi sendte ham et pitch. Vi fik forinden at vide, at han er meget kræsen og ikke kan købes til reklamer. Men han blev nysgerrig på vores mission. Og så vendte han faktisk ret hurtigt, efter et par uger, tilbage – men han vendte den rundt og syntes, at vi også var interessante som virksomhed,” siger Signe Valeur.
Derfor sagde Will Ferrell ikke kun, at han gerne ville være Lunars ansigt. Han ville også være medejer af selskabet og dybt involveret i den kreative proces om den nye kampagne, som går i luften i dag – en kampagne, hvor Will Ferrell spiller figuren Will Power, der med massive hænder kvaser smartphones og rådgiver dig til at tage ”the power” tilbage over din økonomi med Lunar. Kampagnen går ud på alle digitale platforme.
”Det blev pludselig en helt anden øvelse,” siger Signe Valeur.
”Men det er meget federe, for han ville også være helt med i den kreative proces, så vi og Åkestam Holst kom med scripts og idéer til ham, og han var selv med til at udvikle karakteren,” siger hun.
Hvorfor var Will Ferrell drømmen for jer som virksomhed?
”Det er hele hans meget light-hearted måde at kommunikere på. Vi er ikke en traditionel virksomhed med skarpe hierarkier. Og det passer virkelig godt med Will Ferrell, der er meget vellidt og samtidig har en humor, der både er på kanten og nærværende. Han er ikke arrogant eller taler ned, og det er lige den tone-of-voice, vi gerne vil have,” siger hun.
Samtidig, tilføjer hun, har Will Ferrell også en svensk kone og hus i Sverige, hvorfor hans tilknytning til Skandinavien er stærkere end mange andre store Hollywood-navne.
Hele identiteten rykker sig
Fordi Will Ferrell har involveret sig så dybt i Lunar, er det heller ikke kun en kampagne, Lunar har lavet med ham. Der kommer flere ryk på kommunikationen med Will Ferrell over det kommende år, som i sidste ende rykker ved hele Lunars brand-identitet.
”Det blev ikke bare en reklame. Vi har fundet en, der også synes, Lunar er interessant og køber ind på det. Det føles som at have vundet i Lotto. Det er bare så perfekt,” siger Signe Valeur.
”Der er kommet rigtigt meget godt ud af samarbejdet, så det næste lange stykke tid skal vi ikke tænke nyt. Det er ikke sådan, at vi bare har nogle rettigheder, og så er det. Det bliver en del af alt, vi laver det næste år. Forhåbentlig går det amok,” siger hun.
Er der planlagt flere kampagner med Will Ferrell efter det?
”Der er ikke en aftale om næste skridt efter det. Vi vil gerne se, hvordan det bliver taget imod, og går det godt, så er der større motivation for at videreudvikle,” siger Signe Valeur.
Vilde vækstmål på kampagnen
Selve kampagnefilmene blev optaget på set i Hollywood, hvor Signe Valeur også var med og arbejdede med Will Ferrell.
”Det var ret vildt at være med derude. Vi skød over to intensive dage. Jeg har kun været i Hollywood som turist før, og det var noget helt andet at opleve Hollywood bag kulissen. Og der var bare det vildeste filmstudie, hvor de havde bygget alle scener,” siger Signe Valeur.
Optagelserne foregik over 12 timer hver dag, og CMO’en fik et billede af en stjerne, der er helt nede på jorden.
”Han var på settet alle timer og mødte også op før os. Man skulle ikke tro, han var en stor a-list-stjerne. Han var sindssygt arbejdsom. Og han ville så gerne have, at vi syntes, det var godt. Jeg måtte godt nok knibe mig selv i armen,” siger Signe Valeur.
Er du selv blevet klogere af arbejdet med Will Ferrell?
”Jeg vil ikke kalde mig selv kreativ, men jeg har faktisk været med til at udvikle en del reklameuniverser. Og her har jeg virkelig lært, at vi godt kan tænke ud af boksen og være mere innovative. Man skal ikke lade sig begrænse og turde tænke episk,” siger Signe Valeur.
Udover det kreative output er der for Lunar – og nu også medejer Will Ferrell – også et klart mål om, at kampagnerne med ham skal rykke markant ved væksten.
”Vi har en ambitiøs målsætning med meget høje vækstmål. Højere end andre banker. Vi kan se, at vi vækster med 20-30.000 kunder om måneden. Vi gør ikke bare det her, fordi det er sjovt og hyggeligt. Hele strategien er at kunne vækste Lunar. Og vi forventer, at vi kan gå viralt. Vi har ikke specifikke kampagne-KPI’er – men kampagnen skal understøtte vores forretningsmål,” siger Signe Valeur.
Du kan se den nye kampagne, Will Ferrell og Lunar har lavet herunder.
Og du kan også se den første teaser for kampagnen, som Markedsføring kan afsløre er en hyldest til denne gamle Postbanken-reklame med den tidligere Riget-stjerne Ernst-Hugo Järegård.
Den nye kampagne med Will Ferrell for Lunar, der går i luften i dag:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerDen første teaser for Will Ferrells Lunar-univers:
Og den oprindelige Postbanken-reklame, som Will Ferrell, Lunar og reklamebureauet Åkestam Holst hylder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger