Logoet har fået vendt mundvigene op ad, så det bliver til et smil. Der er skruet op for de grønne farver. Og så er mennesker frem for mad kommet i fokus.
Det er kernen i den nye visuelle identitet og brandposition, madspildsappen Too Good To Go går i luften med i dag.
Bag ligger et ønske om at give Too Good To Go en stærkere plads i markedet som en virksomhed, der giver almindelige mennesker magten til at gøre en positiv forskel i deres hverdag, siger Carl-Emil Jensen, der er Director of Creative hos Too Good To Go.
”Tidligere havde vi som virksomhed meget fokus på maden. Men vi er kommet frem til i vores arbejde med, hvem vi er, og hvad vi skal være, at mennesker gør den store forskel. Det gør dem nede i butikkerne, der er med i Too Good To Go, og det gør de mennesker, der bekæmper madspild ved at hente mad,” siger Carl-Emil Jensen.
”Maden gør jo i sig selv ingen forskel, hvis ingen henter den,” siger han.
Hvad er det konkret for en position, brandet skal have nu?
”Du kan i dag godt blive efterladt med en følelse af, at du som individ egentlig ikke kan gøre en forskel. Vi vil gerne på lille skala stå for, at man kan gøre noget godt. Alle kan downloade vores app i dag og redde mad fra at blive spildt. Vi er noget positivt i den magtesløshed, mange mennesker føler,” siger han.
Fem år siden sidst
Det er fem år siden, Too Good To Go præsenterede nyt logo. Her bestod logoet af tre lysegrønne pletter og selskabets navn.
Den nye visuelle identitet er ikke en revolution, understreger Carl-Emil Jensen. Der er tale om en opdatering af brandet på alle platforme, hvor navnet Too Good To Go blandt andet er blevet formet som et smil i logoet, imens brandets farver enten er mørkegrønne eller hvide fremover.
”Brandet skinner igennem i alt. Vi har fået ny visuel identitet, ny verbal identitet, og vi har justeret på designelementerne. Det er en evolution af brandet, og vi justerer alt, så det er klar til de 1000-vis af kanaler, et moderne brand skal være på,” siger han og tilføjer:
”Vi har konkret tilføjet lidt mere identitet til logoet og har fået skrevet Too Good To Go som et smil. Så når folk ser logoet, kan de regne ud, at vi forsøger at stå for noget godt. Og så har vi også forsøgt at gøre farverne mere indbydende,” siger han.
Arbejdet med den nye position og identitet har taget et års tid og bygger blandt andet på et omfattende indsigtsarbejde, forklarer Carl-Emil Jensen.
”Vi har brugt omkring et år på det. Vi har ikke kun taget udgangspunkt i en kreativ proces. Vi har først som virksomhed afklaret, hvem vi er,” siger han.
”Så vi har lavet en brand-audit, og vi har revideret både den måde, vi opfører os på og kommunikerer på. Derefter er vi gået i gang med den kreative proces,” siger han.
Identiteten er bygget inhouse
Hele identiteten er bygget inhouse. Selvom virksomheden tidligere har fået bureau-rådgivning, er dets kreative arbejde altid primært foregået internt, forklarer Carl-Emil Jensen.
”Vi har lavet arbejdet 100 procent inhouse. Det er sket på tværs af Europa. Det er et kæmpe stort arbejde,” siger han og uddyber:
”Der er mange fordele i det. Det er lavet af mennesker, der forstår brandet rigtigt godt, og vi kan arbejde enormt hurtigt. Det kommer indefra og er autentisk og ærligt,” siger han.
I alt har der været godt otte mennesker involveret på tværs af København, Madrid og London i arbejdet med at finde vores nye position. Og dernæst er selve vores identitet blevet lavet af de 18 mand, vi sidder i vores interne kreative afdeling,” forklarer Carl-Emil Jensen.
Markedsføring har opfølgende på mail spurgt Carl-Emil Jensen, hvilke KPI’er der er for den nye identitet. Her svarer han:
“Vi drømmer om er en planet uden madspild, og vores mission er at inspirere og give alle mulighed for at gøre en forskel i kampen mod madspild. Det er vores ambition at gøre 250 millioner mennesker opmærksomme på kampen mod madspild inden 2025, og her skal den nye brandidentitet, der er mere moderne og fleksibel, være med til at sikre, at vi engagerer et bredere, globalt publikum, så vi sammen kan opfylde denne ambition og skalere vores indflydelse.”