Anne With Damgaard har i 2021 været motoren, der har sendt dansk erhvervslivs største supertanker, Maersk, mod nye marketing-horisonter.

Opgaven har været massiv. Men den er lykkedes.

Maersk har under Anne With Damgaard, der blev Head of Marketing i 2020, formået at brande sig selv som en af verdens absolut dygtigste logistikudbyder. I centrum står blandt andet den store, globale kampagne Upside, der med et animeret univers har gjort op med traditionelle forestillinger om logistik.

Samtidig har Maersk i 2021 leveret det største overskud nogensinde i dansk erhvervshistorie – med Anne With Damgaard som en vigtig figur. Overskuddet lød på svimlende 117 milliarder kroner.

Vi har spurgt hende, hvad det sværeste har været – og hvad det vigtigste, hun har lært i jobbet, er.

Hvorfor fortjener du at vinde prisen som Årets CMO?

ANNE WITH DAMGAARD

  • Head of Marketing i Maersk
  • Nomineret til Årets CMO 2022
  • Havde forskellige produkt- og marketingroller i Arla fra 1996 til 2012
  • Fra 2012 til 2015 var hun Marketing Director i Kims
  • Marketing Director i Orkla i Riga, Letland fra 15 til 17
  • Ansat i Maersk i 18’. Fik titlen Head of Marketing i 20’

”Jeg fortjener at vinde prisen som Årets CMO, fordi jeg sammen med mit team er super god til at skabe forandringer. Forandringer, der virker for kunden og for vores business her i Maersk. Og ser vi på vores resultater, går det kun én vej, og det er den vej (op, red.).”

Hvad er det konkret, I har gjort, der har virket?

”Vi arbejder med full marketing-funnel. Vi skaber awarness og får dollars på bundlinje. Vi skal være meget mere digitale. Corona har vist, at vores kunder også i højere grad handler digitalt, og vi skal også være med der.”

Hvordan har du det med de resultater, I har leveret?

”Jeg er super glad for de resultater, vi har leveret. Nu kan jeg prale med, at vi har en kampagne, der hedder Upside kørende, som mere end 240 millioner mennesker har set. Det, synes jeg, er godt gået, når vi ser på, hvilke budgetter, vi har brugt.”

Hvad har det sværeste været i dit arbejde det sidste år?

“Det sværeste har været at skulle forandre og få en masse mennesker til at forstå, at en ting er, hvordan virksomheden har været i mange år. Og noget andet er, hvordan virksomheden skal være i fremtiden. Her har marketing spillet en stor rolle internt og eksternt i at kommunikere den forandring godt. Og det er svært, fordi vi skal ændre folks opfattelse. Vi har benyttet mange forskellige greb og har været nødt til at være modige.”

Hvad har du lært?

“Jeg har lært rigtigt mange ting i dette arbejde, men noget af det vigtigste, jeg har lært, er, at, vi skal lytte til kunderne. Alt, hvad kunderne kan fortælles i research og undersøgelse og digitalt, er meget vigtigt.”

Prisen som Årets CMO 2022 uddeles den 20. maj hos Kayak i Løvstræde 1 i København. Du kan læse mere om eventet her. Og du kan herunder se videoen, der begrunder, hvorfor Anne With Damgaard er nomineret til Årets CMO:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger