Hvordan markedsfører man VM i ridesport? Netop det spørgsmål skulle Charlotte Wetche stille sig selv, da hun for lidt over et år siden fik jobbet som marketingansvarlig for netop den begivenhed, der bliver afholdt i Herning fra fredag den 5. august.

Og svaret var, at det skulle markedsføres markant anderledes, end Charlotte Wetche er vant til fra sin karriere branchen.

”Jeg har skullet tænke helt anderledes, fordi begivenheden er et one-off for Herning. Med et almindeligt brand har du fokus på langsigtet strategi, du bygger op, og du har fokus på awareness. Da jeg startede for et år siden, var den base på plads, så jeg har skullet fokusere på hardcore konvertering,” siger Charlotte Wetche, der tidligere har arbejdet med marketing i både Sony, L’Oréal og den amerikanske hudplejevirksomhed PCA Skin.

Kort sagt havde hun et klart hovedmål: Der skulle sælges billetter til begivenheden, som har et mål om at nå 200.000 tilskuere. Det har hun blandt andet gjort med skarpt fokus på annoncering på Facebook og Google samt målrettet annoncering af begivenheden mod ride-interesserede.

”Og det ser yderst fornuftigt ud med at nå målet for billetsalget. Det hele kulminerer onsdag den 10. august, og der har vi udsolgt. Der er stadig dage, hvor det er muligt at få billetter ude i siderne af stadion, men vi kommer til at have dage med fyldte stadions,” siger hun.

Billetsalget er dog langt fra det eneste mål for Charlotte Wetche.

Klare KPI’er

Et andet stort fokus i markedsføringen af VM i ridesport er, at der skal være stor eksponering af begivenheden og dens sponsorer, fortæller Charlotte Wetche.

Ifølge hende har cirka 150 lande købt rettigheder til at vise begivenheden, 450 journalister er blevet akkrediteret til eventet, og samtidig måler hun på, hvor meget og hvordan begivenheden bliver omtalt i medier og sociale medier med data-platformen Sprinkler.

”De har en social listening-platform, hvor vi kan se, hvilken omtale vi får og hvor. Det er en af de klare KPI’er, vi bliver målt på. Hvem vi rammer, og hvor meget engagement, vi får,” siger marketingchefen og tilføjer:

”Her vi kan allerede nu se, at vi for længst har overgået den engagement, som det sidste VM i ridesport fik i USA, da det blev afholdt der for fire år siden. Vi har opnået en engagement på over syv procent, som var vores KPI.”

Byen plastret til i lilla

De har hjulpet med at gøre Herning klar til mesterskaberne ved blandt andet at plastre byen og MCH Arena, hvor de vigtigste konkurrencer afholdes, til i lilla farver – som er VM’s officielle farve.

Charlotte Wetche er langt fra ene om at løfte opgaven med markedsføringen og afviklingen af begivenheden. I alt er der 30 fuldtidsansatte, imens der er 900 frivillige tilknyttet.

Samtidig er der blevet produceret massive mængder bannermateriale, fortæller Charlotte Wetche.

Dronevideo der viser, hvordan Herning er gjort klar til værtsby for VM i ridesport. Artiklen fortsætter efter videoen:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

”Vi har lavet 10 kilometer bannermateriale. Det er virkelig spændende og voldsomt,” siger hun.

”Samlet forsøger vi at gøre det her til en stor brandoplevelse. Fra det sekund, tilskuerne lander i Billund Lufthavn, rammer vi folk med bannere og information. Det sportslige skal være en succes, men vi vil gerne skabe et stærkt helhedsindtryk.”

Det gør holdet bag VM i ridesport på flere andre måder. Udover tre arenaer og otte opvarmningsbaner, hvor tilskuerne kan se de 1.100 deltagende heste, har man også lavet en såkaldt EquiPark med storskærme, hvor ridekonkurrencerne bliver sendt, og legeplads til familier og børn, der ikke er store ridesportsfans, men stadig gerne vil deltage i festen.

Og det samlede tryk er massivt, siger Charlotte Wetche.

”Alt er vitterligt malet lilla heroppe. Jeg har aldrig skullet brande så meget på én gang før, så det er også hårdt set ud fra et marketingsynspunkt. Det er helt vildt, hvor meget vi laver på én gang,” siger hun.

Derfor glæder hun sig også nu massivt til, at det hele bliver skudt i gang.

”Vi har arbejdet på det i så lang tid, så vi glæder os virkelig til at se det hele køre og folks reaktioner. Lige om lidt skifter vores egne roller også, for nu kan vi snart ikke forberede mere. Så skal vi holde styr på kommunikationen og sociale medier og apps og hjemmesider. Men det bliver virkelig kulminationen på et stort arbejde,” siger Charlotte Wetche.