For første gang nogensinde har forretningsmagasinet Fast Company taget pulsen på kulturen og lavet en lise over brands, der har har den største indflydelse på erhvervslivet og kulturen.

Brands That Matter hedder listen, og det er en blandet pose bolsjer, der optræder. Nogle af brandsene har over flere år opbygget et troværdigt narrativ og indlejret sig i kulturens bevidsthed. Andre har været gode til at indgå partnerskaber med personer, der har kulturel kapital, som kan smitte af på brandet.

På listen finder vi blandt andet Patagonia Provisions, der er outdoor-tøjmærket Patagonias mad spin-off. Over de sidste par år har brandet positioneret sig som et af verdens mest miljøvenlige tøjmærker. Missionen om at bekæmpe klimakatastrofen har de ført videre i deres fødevarevirksomhed.

Om listen lyder det fra Fast Company:

“I vores første Brands That Mater-samling peger vi på næsten 100 virksomheder og organisaitoner, der giver folk en god grund til at gå op i dem – og som giver inspiration, andre kan lære af.”

Patagonia Provisions direktør, Birgit Cameron, har tidligere sagt til Fast Company om deres strategi:

“Hvis vi kan illustrere vejen for større virksomheder, så har vi vundet.”

Berømte bestillinger

Der er på listen også så forskelligartede virksomheder som fastfood-kæden McDonald’s og Yeti, der blandt andet er kendt for deres kølebokse. Begge har samarbejdet med kunstneren Travis Scott i et forsøg på at få hans betydning hos ungdommen til at gnide af på dem.

Fastfood-kæden gjorde det i deres kampagne Famous Orders, hvor de indgik partnerskaber med globale superstjerner som Travis Scott og det sydkoreanske boyband BTS. Kampagnen er en drejebog til, hvordan man kombinerer sociale medier og merchandise til at få flere kunder.

“Det viste os den rabiate fandom, der eksisterer, hvis vi kan finde de rigtige måder at låse den op på,” siger Morgan Flatley, som McDonald’s forfremmede til global CMO i august, til Fast Company.

På listen er også brands som General Motors, Nike, Playstation, Rotten Tomatoes, Zoom og Vans.

Vi må til gengæld kigge langt efter et dansk brand på listen: Svenske IKEA er det tætteste, vi kommer på det.