Konsulentbureauet Rud Pedersen har handlet i strid med principperne for godt lobbyarbejde.

Bruddet på principperne er kommet i forbindelse med et sundhedsudspil fra regeringen, som ville hæve grænsen for køb af alkohol fra 16 til 18 år. Et forslag der trods stor opbakning fra eksperter, befolkning og detailhandlen ikke blev stemt igennem i Folketinget.

Kritikken af Rud Pedersen kommer i forbindelse med en invitation til en konference, der hvor man argumenterede mod regeringens alkohol-forslag. Her kommunikerede Rud Pedersen, at bureauet inviterede på vegne af den danske ungdom i skikkelse af Ansvarlig Ungdom – en sammenslutning af 18 ungdomsorganisationer, der er imod hævelse af aldersgrænsen for alkohol-køb.

I realiteten var det dog Bryggeriforeningen, der betalte Rud Pedersen for bureauets ydelser dermed stod bag konferencen, kan Jyllands-Posten dokumentere.

Heftig kritik

”Denne sag er en fantastisk case på, hvad man ikke må gøre. Retningslinjerne for god lobbyisme er på alle måder overskredet, og bureauet har et kolossalt forklaringsproblem. Der er på alle måder tale om en møgsag,” siger Finn Frandsen, der er professor i virksomhedskommunikation på Aarhus Universitet, til Jyllands-Posten.

Han retter ifølge avisen også en heftig kritik mod Bryggeriforeningen.

I en mail til Jylland-posten beklager Jonas Juul Bisserup Bechfeldt, der er adm. direktør for Rud Pedersen Danmark, at den pågældende invitation ikke har været eksplicit nok i forhold til, at det i virkeligheden var Bryggeriforeningen, der stod bag arrangementet.

Ifølge Jyllands-Posten har hverken Dansk Industri eller Dansk Erhverv, som sammen har udarbejdet retningslinjerne for lobbyisme i Danmark, ønsket at kommentere sagen.