Den længe ventede Digital Services Act blev tirsdag den 5. juli endeligt vedtaget i Europa-Parlamentet i Bruxelles.

Vedtagelsen følger i kølvandet på de aftaler, der blev stemt igennem i Parlamentets Indre Markedsudvalg 23. april.

DSA-aftalen har efterhånden været flere år undervejs, og den danske socialdemokrat og medlem af Parlamentet, Christel Schaldemose, har stået i spidsen for forhandlingerne om loven.

Under debatten op til den endelige afstemning sagde hun ifølge en pressemeddelelse fra Europa-Parlementet:

“Tech-giganterne har i alt for lang tid haft gavn af, at der ikke findes regler. Den digitale verden har udviklet sig til Det Vilde Vesten hvor de største spillere laver reglerne. Men der er en ny sherif i byen; retsakten om digitale tjenester. Nu vil reglerne og rettighederne blive styrket. Vi åbner den sorte boks med algoritmer, så vi kan tage et grundigt blik på de pengemaskiner, der ligger bag de sociale platforme.”

Bred DSA-enighed

Aftalen om digitale tjenester blev vedtaget i Parlamentet med 539 stemmer for, 54 imod og 30 hverken for eller imod.

Med forordningen om digitale tjenester indføres der, Ifølge Europa-Parlamentet, klare forpligtelser for udbydere af digitale tjenester såsom sociale medier og markedspladser, som vil få et ansvar for at undgå at ulovligt indhold, desinformation og andre samfundsmæssige risici spredes på deres platforme.

Disse krav står i et rimeligt forhold til de risici, som platformene udgør for samfundet, lyder det i meddelelsen.

Markedsføring har fulgt forløbet om DSA-aftalens tilblivelse indgående, og du kan læse, hvad den forventes at betyde for marketeers her.

Direktør i Kreakom, Charlie Stjerneklar, udtalte for nyligt til Markedsføring, at det kan være en udfordringen at sætte sig ind i lovpakken, men det kan blive en konkurrencefordel for bureauer at være de største eksperter på området, 

Da en indledende aftale om Digital Services Act (DSA) faldt på plads tilbage i april, udtalte Thomas Lue Lytzen, der annoncedirektør hos Ekstra Bladet, at aftalen ville betyde mere fair konkurrence, men også potentielt ville være et benspænd for annoncører.

Retsakten om digitale tjenester vil gælde i hele EU femten måneder efter ikrafttrædelsen eller senest fra den 1. januar 2024.