Mediet Markedsføring har fundet sin nye chefredaktør. Det bliver 29-årige Ole Obitsø, der det sidste halvandet år har været nyhedschef for Markedsføring, som overtager chefredaktør-stolen på mediet efter Andreas Marckmann Andreassen, der er blevet adm. dir. hos fagbladet Folkeskolen.

Inden jobbet på Markedsføring har Ole Obitsø lederfaring som nyhedschef på fagbladet Journalisten, ligesom han i en årrække har skrevet som journalist for medier som Akademikerbladet, Journalisten, Euroman, DR og Jyllands-Posten. 

Ole Obitsø overtager et medie, der det sidste halvandet år har været i en meget positiv udvikling. Her er mediet blevet relanceret på print og web, det redaktionelle miljø er blevet forandret grundlæggende, og redaktionen er blevet præmieret med Anders Bordings Mediepris for den markante udvikling.

Det er med stor gejst, at Ole Obitsø går i gang med arbejdet som chefredaktør.  

Ole Obitsø

29 år. Uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2016.

Tidligere job:

Nyhedschef, mediet Markedsføring
Nyhedschef og journalist, fagbladet Journalisten
Journalist, Akademikerbladet
Journalist, Format hos JP/Politikens Hus
Freelancer for Euroman, DR og podcast-selskabet JuhlBrunse

Meritter:

Vinder af Jyllands-Postens Mindelegat for et afsluttende projekt om mangler og problemer ved exit-programmer for rockere og bandemedlemmer på Journalisthøjskolen i 2017.

Vinder af Anders Bordings Mediepris for relanceringen af Markedsføring sammen med redaktionen på mediet i 2022.

”Jeg er både sindssygt glad for, ydmyg og stolt over at træde ind i rollen som chefredaktør for mediet Markedsføring. Jeg føler et enormt ansvar for at videreudvikle mediet i den kritiske og nysgerrige retning, hele redaktionen har sat under Andreas Marckmanns ledelse det sidste halvandet år,” siger han. 

”Der er ingen tvivl om, at det er nogle store sko, vores tidligere chefredaktør har efterladt. Men jeg er sikker på, at jeg sammen med mine meget dygtige kolleger på redaktionen og i foreningen Dansk Markedsføring kan udfylde dem. Mediet har en lille og dedikeret fagredaktion, der konstant præsterer langt over niveau. Jeg er enormt tryg ved, at vi sammen kan blive ved med at rykke helt vildt.” 

Grundig proces

Hos adm. direktør i Dansk Markedsføring, Thomas Wahl, er der glæde over, at den nye chefredaktør er fundet – og han forklarer, at valget er truffet efter grundige overvejelser.

“Vi har været igennem en meget grundig ansættelsesproces, og det har været et stort og stærkt felt af kompetente kandidater,” siger Thomas Wahl.

“Når valget i sidste ende faldt på Ole Obitsø så skyldes det dels, at Ole matcher vores ambitioner for fortsat at udvikle mediet på tværs af de journalistiske discipliner. Og dels har Ole den rette forståelse for. hvordan mediet kan skabe værdi ikke blot for vores medlemmer, men for hele branchen ved at insistere på et meget højt fagligt niveau,” siger han.

Forkvinde i Dansk Markedsføring, Pernille Mehl, ser frem til at fortsætte udviklingen af mediet med fokus på at skabe værdi for medlemmerne af foreningen.

”På vegne af bestyrelsen glæder vi os til det fortsatte arbejde med Ole, der med en allerede dyb indsigt i vores forening og kendskab til branchen netop kan være med til at styrke det samlede tilbud til vores medlemmer,” siger hun og tilføjer:

”Fremtidens brancheforening har flere stærke strenge at spille på, herunder fagmediet, men det er i kombinationen af alle vores aktiviteter og vores indhold, at der skabes merværdi for medlemmerne.”

Fortsætter positiv udvikling

Ole Obitsø ser frem til at fortsætte den positive udvikling, mediet har. 

”Markedsføring skal være et medie, der hver eneste dag er relevant for medlemmerne og styrker deres viden om reklame, marketing, kommunikation og tech. Hver gang, du læser Markedsføring, skal du blive klogere på, hvordan du styrker dine karrieremuligheder, og du skal blive inspireret til at gøre dit arbejde endnu bedre,” siger han. 

”Samtidig skal vi også styrke vores rolle som et stærkt talerør for branchens vigtige arbejde udadtil, ligesom vi skal styrke vores position som et journalistisk uafhængigt og kritisk fagmedie, der tør udfordre dem, som ikke varetager branchens store ansvar ordentligt. Vi skal også løfte de svære og væsentlige diskussioner om blandt andet arbejdsmiljø, den økonomiske krise, greenwashing og etik, der forhåbentlig gør alle i branchen dygtigere og klogere.” 

Ole Obitsø bor i Nordvest med sin kæreste og deres hund Kaj. Han starter i jobbet per dags dato.