Det blev topleder Michael Gade fra Jysk, der fredag eftermiddag den 28. april i Børssalen i København løb med prisen som Årets CMO. Det var tredje år i træk, at Michael Gade var nomineret til prisen, som blev indført i 2015.
Michael Gade, der har været marketingdirektør i Jysk siden 2014 og CMO siden 2022, vinder prisen for en stribe stærke forretningsresultater i Jysk drevet af marketingafdelingen.
“Jeg vil meget gerne sige tak. Det betyder rigtigt meget,” siger Michael Gade.
“Jeg vil sige tak til mit fantastiske team. Kæft, hvor er I gode. Vi har fået flyttet marketing fra en lille organisation ude i hjørnet til at sidde helt centralt. Det er helt fantastisk.”
Han får blandt andet prisen, efter Jysk har rebrandet sig selv markant i Østrig og Tyskland de seneste par år. Og i 2022 har Jysk fået mere end 7,7 mio. nye kunder og har øget sin omsætning med 11 procent.
Tidligere vindere
2022: Lena Dixen, Senior Vice President, Product Group Core Businesses, The Lego Group
2021: Jacob Weinriech, Marketing- og Kommunikationsdirektør, TV 2
2020: Michala Svane, Senior Vice President Sales & Marketing
2019: Hanne Sønnergaard, EVP of Marketing, Innovation, Communication & Sustainability
2018: Morten Bach Jensen, marketingdirektør, Grundfos
2017: Jeanette Fangel Løgstrup, koncernmarketing- og kommunikationsdirektør, Danske Bank
2016: Tore Pein Jensen Global CMO & Managing Director, EMEA at KAYAK
2015: Anders Rene Jensen, CMO, Rema 1000
I 2022 omsatte Jysk for 36,2 mia. kr. og havde et overskud før skat på 4,5 mia. kr. Det er de bedste resultater i Jysks historie.
”Michael har leveret et år med imponerende resultater for Jysk, og i en hårdt drevet købmandsbutik har han udmærket sig ved at være innovativ, determineret og ved at have de helt rette ledelseskompetencer til at skabe forandringer og få medarbejderne med sig,” lød det ved overrækkelsen af prisen til Michael Gade fra formand for juryen ved Årets CMO, Jakob Bernhard Knudsen.
Markedsføring har også tidligere skrevet om det store arbejde, som Jysk har lavet.
I 2021 ændrede Jysk blandt andet navnet på 1.000 af sine butikker i Tyskland i en massiv rebranding. Tidligere hed Jysk Dänisches Bettenlager i Tyskland. Den samme øvelse havde Jysk også været igennem i Østrig, hvilket har ført til markant vækst i koncernen.
Inden kåringen som Årets CMO har Markedsføring også talt med Michael Gade, der var “særligt stolt” over nomineringen.
Her fortalte han også om det vigtigste, han har lært det seneste år i sit arbejde:
”Jeg synes, at jeg og vi har fået rigtig mange nye læringer det seneste år. Noget af det, som jeg har sat rigtig meget fokus på, er – som leder – at være meget opmærksom på at huske mine blind spots. Jeg er blevet mere bevidst om og har arbejdet på at have en organisation, som indeholder mange forskellige kompetencer. Så vi har brugt en del tid på at finde ud af, hvor du som leder har dine styrker og svagheder, når vi bedre kan hjælpe hinanden, når alting buldrer omkring os,” sagde han til Markedsføring.
Det interview kan du læse her.