”Det er vanvittigt fedt for et mindre bureau som os at lande en kunde som Politiken, og det er vi helt vildt stolte af,” siger Anne Sophie Lange, der er CEO i Butter, og ser Politiken som ”en drømmekunde.”

”Politiken er spot on som kunde i forhold til de kompetencer vi har i både at arbejde med kultur og kommunikation til en yngre målgruppe,” siger hun.

Efter en pitchrunde med en række bureauer har Politiken valgt bureauet, der ligger to kilometer fra Politikens Hus og tæller 10 mand, til et langsigtet samarbejde om markedsføring rettet mod den yngre generation – med særlig fokus på de 20- til 30-årige.

“Vi har været på udkig efter et bureau, som kan hjælpe os med at positionere Politiken stærkere overfor målgruppen under 30. Det har været en afgørende faktor for os at finde et bureau, som forstår at skabe et brandingspor, der skaber værdi for målgruppen, og som rammer dem, der hvor de er,” siger Mads Elsøe, der er Senior Brand Manager på Politiken, i en pressemeddelelse til Markedsføring.

“Det var med meget store ambitioner og en vis portion ærefrygt, at vi gik ind i Politikens mødelokale og præsenterede vores pitch-oplæg,” fortæller Anne Sophie Lange.

”Når man sidder ved langbordet overfor et hav af dygtige journalister og kreative hjerner, som lever af at skildre virkeligheden og formidle historier, så ved man, at der er én chance for at vise noget, som både er nytænkende, anderledes, og som kan flytte et så stærkt brand som Politiken i en ny retning.”

Bullshit-fri eksekvering

Det er kun seks uger siden, at Butter præsenterede sit første kreative oplæg for Politiken, og allerede en måned senere leverede bureauet 30 location-specifikke outdoors samt et færdigproduceret biografspot, der allerede nu testes i forbindelse med dokumentarfilmfestivalen CPH: DOX.

”Vi snakker til en målgruppe med et ekstremt stærkt “bullshit-filter”. De vil ikke kun have ord, de kræver handling og substans,” lyder fra Creative Lead hos Butter, Mark Terkelsbøl, om det segment, som Politiken-kampagnen skal ramme.

”Det er en generation, som har været med til at rive op i alle strukturer og normer i jagten på en bedre verden. De ønsker forandring. Det stod klart for os, at det betød, at vi ikke skulle have de unge til at vælge Politiken, men i stedet få dem til at mærke, at Politiken vælger dem,” tilføjer han.

Første del af kampagnen bliver officielt lanceret i næste uge, og der vil løbende udkomme nye kampagne-elementer i løbet af året.

Nærhed en nødvendighed

Anne Sophie Lange fortæller, at selvom Politiken er en stor kunde, har bureauet generelt kunder af en vis størrelse, da man hellere vil have få store kunder end mange mindre.

Derfor er bureauets begrænsede størrelse også en konsekvens af bevidst at være et lille team af strateger og kreative for at bevare fleksibiliteten og nærheden i kunderelationerne.

Og at være tæt på kunderne, for eksempel Politiken, mener Anne Sophie Lange, er vigtigere end nogensinde.  

“Det handler om at bruge det bedste fra begge verdener. Man skal passe på med at tro, at man som bureau kender kundens forretning bedre, end de selv gør. Til gengæld skal man være yderst bevidst om, at man kan se tingene udefra, og det giver store muligheder for at bidrage med nye indsigter og perspektiver, som kunden måske ikke selv var landet på,” siger hun og tilføjer:

”Og det mener vi i allerhøjeste grad, at vi lykkedes med i vores kreative oplæg til Politiken – der stiller krav til, at produkt og kommunikation er tæt forankret og handler om, hvordan Politiken viser, at de forstår de unges udfordringer og også handler på dem.”