Mindshare har lukket regnskabsåret 2020, og tallene afslører vækst på både bruttoavance og bundlinje.
– Vores bruttoavance er steget tre procent, og inkluderer vi forretningen, der stammer fra GroupM enheder, så er bruttoavancen stedet seks procent, siger Martin Ove Rasmussen, CEO, Mindshare Denmark & Nordics, til Markedsføring.
Bureauets resultat før skat er steget 36 procent, hvilket skal sammenholdes med en tilsvarende vækst på mere end 30 procent i 2019.
Så den positive udvikling skal både ses i relation til sundhedskrisen, men også i forhold til året før.
Er du tilfreds?
– Om jeg er tilfreds? Er du sindssyg? Vi ligger i topligaen. Vi er vokset i et utrolig svært marked, så jeg er meget stolt. Især fordi det er en stærk kerne af medarbejdere, der driver det, siger han og tilføjer:
– Fra unge talenter til superdygtige seniorfolk, der har været hos os i mange år. Den kontinuitet i organisationen er vigtig – og skaber resultater.
Nye kunder og øget aktivitet
Om 2020 siger Martin Ove Rasmussen, at det har været et ”turbulent år”.
– Pandemien var jo allerede i gang, da vi kom med vores regnskab for 2019, og allerede da vidste vi, at vi ville stå med nogle udfordringer, vi ikke havde set før.
" Vores integrerede setup betyder, at vi har flere forskellige værktøjer i værktøjskassen, ikke bare de klassiske mediebureau-tilbud.Martin Ove Rasmussen, CEO, Mindshare Denmark & Nordics
Han fortsætter:
– I første kvartal af 2020 så det ellers positivt ud, men i andet kvartal ramte usikkerheden. Til gengæld kom rigtig mange kunder og aktiviteter tilbage i tredje kvartal. Plus at der er kommer nye kunder til.
Blandt disse nævner Martin Ove Rasmussen, at man over året har vundet det nordiske PR-budget for Moët Hennessy, samt mediebudgettet for Gyldendals streamingtjeneste, Chapter. Ligesom også LG og Spotify er føjet til listen over nye kunder.
Medarbejderstaben er reduceret fra 37 til 32, men det er ikke udtryk for afskedigelser, siger Martin Ove Rasmussen:
– Vi har udskudt et par ansættelser og overført flere funktioner til gruppen i 2020.
Integreret model virker
Hvilke andre faktorer har været med til at sikre jer vækst i 2020?
– Ud over nye kunder og projekter så har en effektiv og omstillingsparat organisation spillet ind, siger Martin Ove Rasmussen og tilføjer:
– Og så har vi sat tæring efter næring og sparet penge på blandt andet færre rejseomkostninger, kantinedrift, osv.
Nøgletal – Mindshare Danmark
Bruttoavance (inkl. andel af GroupM-enheder): 71,1 (67,6)
Resultat før skat: 12,9 (9,5)
Årets resultat: 10,0 (7,1)
Egenkapital: 54,5 (44,4)
Overskudsgrad: 11,6 (10,3)
Beløb i mio.kr. Beløb i parentes er for 2019.
Kilde: Mindshare-regnskabet for 2020.
Martin Ove Rasmussen fremhæver også bureauets integrerede strategimodel som en væsentlig faktor:
– Vores integrerede setup betyder, at vi har flere forskellige værktøjer i værktøjskassen, ikke bare de klassiske mediebureau-tilbud, siger han og tilføjer:
– Derfor har vi kunnet skrue op og ned på forskellige håndtag og også tilbyde for eksempel indsigt, PR og forretningsudvikling i takt med, at virksomhederne har haft ændrede indkøbsbehov under pandemien.
Har søsat nye initiativer
Og hvordan ser det ud med 2021?
– Vi er jo ikke ude af coronakrisen, men vi har i hvert fald kunnet konstatere fortsat vækst i Q1. Og vi kan også se, at en del af de kundegrupper, der har været hårdt ramt, begynder at kigge frem igen. Så vi ser vækst på både reklame, PR og mediedelen, siger Martin Ove Rasmussen.
Han peger endvidere på, at også nye forretningsområder og -enheder er sat i gang.
Dels etablerede man i foråret et nyt Mindshare-bureau i Aarhus, som man er ved at bemande.
Dertil kommer Mindshares seneste tiltag: Åbning af forretningsenheden Brandr, under ledelse af Katja Moesgaard, som skal fokusere på datadrevet sponsor- og brandaktivering.
– Så vi kommer også til at vokse på medarbejderfronten i 2021. Faktisk er vi allerede i gang.