For knap to et halvt år siden sprang Mikkel Elung ud som selvstændig og stiftede bureauet Pong. Den tidligere kreative direktør hos Ogilvy og Brandhouse meldte fra starten ud, at hans ambition var, at han ville lave en ny form for bureau.

”Jeg har en ambition om at bygge et bureau, der skaber fantastisk og effektiv markedsføring på en mindre kompliceret måde, end det som regel fungerer i dag,” udtalte han dengang til Markedsføring.

Det har Mikkel Elung tilsyneladende haft succes med, for i dette års MyImage Bureau-analyse, debuterer Pong på en imponerende 18. plads, som MyResearch-direktør, Mogens Østergaard, der står bag analysen, beskriver som en ”flot entré”.

I MyImage Bureau-analysen lander Pong førstepladsen i kategorien ’Fleksibel og agil”, hvilket måske ikke er så overraskende i forhold til bureauets ambitioner om at være ukompliceret.

At Pong indtager andenpladsen inden for kreativitet er dog straks mere overraskende. Især taget i betragtning, at man har overhalet Robert/Boisen, som nærmest har haft patent på førstepladsen i 10 år. M som nu må tage til takke med at være nummer tre.

Markedsføring fangede Mikkel Elung lige inden bureauet skulle til at fejre gårdsdagens gode nyhed med en Othello-lagkage.

Hvordan føles det, at 884 marketingansvarlige har vurderet jer til at være Danmarks næstmest kreative bureau? 

”Det er fantastisk, og lidt skræmmende. Det er jo nogle vanvittigt dygtige bureauer, vi er kommet i selskab med. Så jeg er stolt over, at vi så tidligt i Pongs liv kan placere os midt mellem &Co. og Robert/Boisen, som vi ser meget op til. Det er en dejlig sandwich at være pålægget i,” siger Mikkel Elung.

Om MyImage Bureau 2022

MyImage Bureau gennemføres af MyResearch og har til formål at belyse annoncørernes syn på de danske reklame-, medie- og digitale bureauer

Undersøgelsen gennemføres i år for 14. år i træk

I 2022-analysen bedømmer 884 marketingansvarlige i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.

Data er indsamlet online i uge 40-46 2021.

Denne artikel er en del af en serie af artikler om MyImage Bureau, som vil blive bragt på markedsforing.dk i januar.

Kilde: MyResearch

Hvad tænker du der har gjort udslaget i forhold til jeres andenplads. Hvad har I gjort rigtigt i 2021?

”Først og fremmest prøver vi at lave opsigtvækkende løsninger og ukompliceret kommunikation. På den måde tror jeg, at meget af det vi laver, skiller sig ud, og derfor har folk bemærket os. Og helt lavpraktisk har vi i 2021 også været heldige at få mange chancer hos annoncører, der også gerne vil skille sig ud med stærke kreative løsninger.”

Hvilken betydning tror du jeres meget enkle bureaustruktur har haft for jeres andenplads i kreativitets-kategorien?

”Pong blev jo skabt på en filosofi om, at et tættere og mere ukompliceret samarbejde med annoncørerne skaber de bedste løsninger. Vores ukomplicerede og tætte samarbejde betyder, at vi kan få brandets sjæl og DNA helt ind under huden, hvilket giver os bedre mulighed for at kunne lave de ’rigtige’ løsninger for brandet. Og så er vi velsignet med dygtige kunder og brands, som gør os bedre og tror på værdien af kreativitet.”

Hvad er der ellers særligt ved jeres kreative proces?

”Vi arbejder med mange iterationer af vores løsninger, og har meget ping-pong med kunden. Vi er ikke et bureau, der modtager et brief, går ind i en hule og kommer ud en måned senere og siger ’ta-daaa’. Vi kommunikerer meget frem og tilbage med den enkelte kunde undervejs, og det hjælper os med at nå frem til nogle endnu bedre løsninger.”

Hvornår synes du selv, at I som bureau peakede kreativt i 2021?

”Den score vi får her, er jo summen af alle de ting, vi har lavet sidste år – og jeg er pavestolt af det hele. Det er lykkedes at lave gode løsninger for både Interflora, Fernet-Branca, nemlig.com, Sundhedsstyrelsen, Børns Vilkår, True Gum og mange flere. Men i forhold til denne analyse, så har vi har fået meget positiv feedback på en kampagne for skolepatruljen med Jesper Buch, som vi lavede med Rådet for Sikker Trafik. Den fik over 1 mio. organiske visninger og skabte et voldsomt engagement. Så den kampagne tror jeg har givet os ekstra opmærksomhed.”

Pongs kampagne for Rådet for Sikker Trafik, der med Jesper Buch i hovedrollen opnåede gode resultater og stor organisk performance på SoMe. Mikkel Elung fremhæver den som en kampagne, der har været med til at sætte bureauet på det kreative landkort i 2021.

Er der et særligt kreativt greb, der kendertegner jeres kreative eksekveringer?

”Noget der kendetegner os, er at vi ikke har én stil – ud over at vi gør os umage med at lave løsninger, der skiller sig ud. På grund af vores tætte samarbejde med brandet, så tager vi også farve af brandet – og sørger for at få dets DNA med i løsningerne.”

Udover andenpladsen i kreativitet lander i førstepladsen i kategorien ‘fleksibel og agil’. Hvorfor vurderes I så højt her?

”Det er sandsynligvis fordi, at vi har fjernet alle de dele af processen, der ikke skaber værdi. Vores kunder taler direkte med dem, der skal lave deres løsninger, og så sørger vi for at holde de kreative hold så dygtige som muligt og så små som muligt. Når der er færre led og omveje, så fungerer alting mere effektivt, og vi kan bruge mest mulig tid på at finde frem til den bedste løsning. Og så har vi nogle senior kontaktfolk, der er verdensmestre i at få ting til at lykkedes”.

" Vi er ikke et bureau, der modtager et brief, går ind i en hule og kommer ud en måned senere og siger ’ta-daaa’.
Mikkel Elung, stifter, Pong

Hvilket resultat betyder mest for dig. Andenpladsen i ‘kreativitet’ eller førstepladsen i kategorien ’fleksibel og agil’?

”Jeg er mest stolt over, at kreativitet og fleksibel og agil-rangeringen begge er i top og følges ad. For det beviser pointen om, at de bedste løsninger kommer af et mindre kompliceret samarbejde.”

Hvad kan I bruge disse topplaceringer til?

”De bekræfter os i at vi gør noget rigtigt. Men der er også mange parametre vi kan forbedre. Den stærke kreativitet leder jo til stærke resultater, så den historie mangler vi at fortælle. Og så er vi jo et nystartet bureau, så vi skal ud og fortælle den gode historie til mange flere.”