”Bye bye Netto aldrig igen.”

”Ej nu må det kraftemde holde op.”

Sådan lyder nogle af de mange kommentarer, Netto i forbindelse med Pride-ugen har fået på Facebook, efter Netto som hovedsponsor for Priden har regnbuefarvet sit hunde-logo og fortalt, at man igen i år er ”stolt hovedsponsor af Copenhagen Pride”.

Men i stedet for at lukke kommentarsporene af eller slette hadske kommentarer har Netto valgt en anden strategi. Selskabet svarer på dem – gerne lidt kækt og med et glimt i øjet.

En bruger, Claus, skriver for eksempel: ”Vi er styret af minoritets grupper, og så har jeg handlet i Netto for sidste gang.”

Hvortil Netto svarer: “Helt i orden, Claus, Jeg håber, du kan finde et sted at handle, der lever op til dit værdisæt.”

En anden, Henrik, skriver: “Man bliver så træt, vores firma gør det samme med deres logo”, hvortil Netto svarer: “Hvis du er træt, så skal du da have lidt kaffe til Netto-pris. Håber vi ses til Prideparaden på lørdag”. Samtidig viser Netto et billede med et tilbud på BKI-kaffe.

Og det er helt i tråd med Nettos strategi, siger HR-direktør Christian Dahl til Markedsføring.

”Jeg synes, det er vigtigt, at vi ikke sletter, men at vi går ud og står ved det standpunkt, vi har taget. Både i forhold til omverdenen, men også i forhold til vores medarbejdere,” siger han og tilføjer:

Christian Dahl, HR-direktør i Netto Danmark. Foto: PR.

”Mange har tidligere sagt, ’nå ja, Netto gør det jo bare for det kommercielle’, men de ser jo ikke, hvad der kommer ind i vores kundeservice, og hvad vores medarbejdere af og til skal stå model til. Vi må stå fast på, at der skal være respekt for alle, og det viser vi også ved, at vi ikke sletter, men svarer.”

Og det må gerne være med ”et glimt i øjet og lidt kækhed”, mener han.

”Det er jo også os. Det er også Netto.”

Mærker krænkelseskulturen i år

Netto har været hovedsponsor for Priden i en del år, og ifølge Christian Dahl har der alle årene været vrede kommentarer.

”Vi er en stor virksomhed. Så når vi går ud og tager et standpunkt, så er der altid nogen, der mener noget.”

Han mener som sådan ikke, der er meget nyt under solen, når det gælder kommentarer om Priden.

”Det er ikke hverken mere eller mindre. Men vi bliver da overraskede hvert år. Hvert år er der knotne beskeder og beskeder fra folk, der undrer sig,” siger han og fortæller om en episode for år tilbage: 

”For år tilbage opfandt vi et slogan, der hed ”I Netto er der plads til alle, tykke og smalle, også ham der er gift med Palle”. Det blev et statement, vi havde i en del år. Men det spændende var reaktionerne. Der var ham, der rent faktisk hed Palle, som brokkede sig, fordi vi brugte hans navn. De homofobe brokkede sig, for de syntes, det var noget ’fis’. Og dem, der var af en anden seksuel orientering, syntes, at vi favoriserede Palle – for hvad så med dem, der har andre seksuelle orientering end bøsser.”

" Jeg bliver sgu lidt træt. Noget af det, der bliver skrevet, er primitivt. Man ville jo aldrig nogensinde gå over og sige sådan direkte til et andet mennesker.
Christian Dahl, HR-direktør, Netto Danmark

Christian Dahl mener dog, at der er sket en enkelt ændring i de seneste år: ”Jeg synes, man mærker krænkelseskulturen mere nu”.

Hvad tænker du selv om de sure beskeder?

”Jeg bliver sgu lidt træt. Noget af det, der bliver skrevet, er primitivt. Man ville jo aldrig nogensinde gå over og sige sådan direkte til et andet mennesker. Der synes jeg, at det har taget en drejning,” siger han og tilføjer:

”For os er Priden en fest. En fejring og en hyldest til dem, der ønsker og arbejder for, at vi alle skal have ret til at leve og elske frit. At nogen erklærer sig uenig i det, det forstår jeg simpelthen ikke”.

“Der er stadig langt endnu”

Forklaringen på Nettos tilgang – dels til i det hele taget at være sponsorer for Priden og dels til at håndtere de vrede kommentarer – ligger ifølge Christian Dahl i selskabets HR-strategi, hvor Netto taler om, at ’den gode kundeoplevelse kommer igennem den gode medarbejderoplevelse’.

”Den gode medarbejderoplevelse handler blandt andet om, at man skal føle sig respekteret og føle, at man er en del af et stærkt team. Det er reelt en af årsagerne til, at vi går ind i Priden. Og jeg kan mærke, at det gør en forskel internt hvert evige eneste år,” siger han og nævner et par eksempler:

”Jeg har kollegaer, der kommer til mig direkte og siger, ’Christian, det var en af årsagerne til, at jeg valgte at søge job hos jer’. Andre siger ’Christian, det er supergodt, men det er ikke alle, jeg kan springe ud til’. Den slags oplevelser fortæller mig, at vi er kommet et stykke vej, men at der stadig er langt endnu.”

Screenshot fra Nettos Facebook-side.

Men der er jo også mennesker, der i kommentarerne skriver, at de forlader Netto eller boykotter Netto eller lignende. Hvad tænker du om det?

”Jamen igen, så handler det i bund og grund om respekt. Vi må respektere, hvis det er deres holdning, at det vil de ikke, og så er der jo ikke noget at gøre ved det. Omvendt håber jeg jo også på, at de respekterer vores valg om, at vi støtter alles ret til at leve og elske frit,” siger Christian Dahl og tilføjer:

”Jeg har fuld respekt for en kunde, der siger, ’jeg ønsker ikke at handle i Netto’. Så har vi måske svaret lidt kækt, at vi ønsker vedkommende held og lykke, men det er jo også med til at starte en debat.”

Har I kunnet mærke noget på omsætning og aktivitet i butikker under Priden?

”Nej. Altså vi har over en million kunder om ugen i Netto i Danmark, og du ser jo begge fløje. En siger, så vil jeg handle et andet sted, men en anden siger, så vil jeg købe noget mere. Man kan jo ikke måle sådan noget,” siger Christian Dahl og tilføjer:

”Så for mig er det vigtigste, at vi har taget et standpunkt, fordi vi tror på, det er rigtigt, og så står vi ved det. Det har vi gjort i mange år.”

Nettos hund har fået regnbuefarver i anledning af Prisen. Foto: Netto.

Forsøger at sætte barren op

Netto er også med, når Pride-paraden ruller gennem Københavns gader på lørdag, siger HR-direktøren.

”Vi har fået folieret en lastbil, som vi pynter, og fremstillet nogle special edition T-shirts, som vores medarbejdere får udleveret. Så kolleger, der har tid og lyst, kan tage med og gerne også tage deres familier med. Det er jo en festlig dag,” siger han og tilføjer, at Netto også i år sælger armbånd, hvor selskabet donerer alle indtægterne til Priden. 

”Vi forsøger hele tiden at sætte barren op. Også internt, hvor vi kører en del træning af vores medarbejdere. Eksempelvis har vi en video, hvor en af vores tillidsrepræsentanter, som er transkønnet, er med. Det handler om at vise alle medarbejdere, at vi vil mangfoldigheden,” siger Christian Dahl og tilføjer, at netop det også er vigtigt, når man taler ledelse.

”Vi vil have gode chefer, som respekterer medarbejderne, som de er. Det er vigtigt, at de, der er en del af regnbuemiljøet, kan sige, jamen, jeg har faktisk en arbejdsgiver og en virksomhed, der står bag mig og siger, det er ok, at jeg er den, jeg er.”

Er I sponsorer for Priden igen til næste år?

”Det kan sagtens være. Det er jo noget vi diskuterer hvert år, men det er for tidligt at sige noget om nu. Men jeg kan sige så meget, at – uanset om vi er eller er ej – så ændrer det ikke ved vores holdning til Priden og paraden.”