Velkommen til anden udgave af Nordisk Brief, som er et nyt samarbejde mellem danske Markedsføring, svenske Resumé og norske Kampanje.

Formålet er at give dig de vigtigste historier fra Norge og Sverige, så du er bedre rustet til at gøre dit arbejde i den danske marketingbranche. Nordisk Brief er gratis for alle medlemmer af Dansk Markedsføring.

Nedenfor vil du finde tre udvalgte historier fra Kampanje og tre fra Resumé, oversat og tilpasset på dansk.

Nordisk Brief er som sagt nyt, så vi hører meget gerne ris og ros fra jer medlemmer. Kan du bruge dette overblik? Har du særlige ønsker? Ser du potentiale for at føre det nordiske samarbejde videre? Så er du meget velkommen til at skrive direkte til chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.

Fra Resumé i Sverige

  1. Sådan håndterer den svenske markedsføringsverden Ukraine-krigen
  2. Trods megasucces – Burger King vælger Publicis
  3. Utilfredshed med Årets Bureau

1: Sådan håndterer den svenske markedsføringsverden Ukraine-krigen

Siden Ruslands invasion af Ukraine har de fleste nyhedsudsendelser, nyhedssites og sociale medier været fyldt med indhold om krigen.

I den svenske marketingverden har især én branchenyhed fået opmærksomheden. H&M-ejede Arket havde i lang tid planlagt at åbne sin anden butik i Moskva. Da krigen brød ud, stoppede man al annoncering. CEO Pernille Wohlfart bad personale, som var involveret i åbningen, om ikke at tale om den. Trods massiv kritik fra egne medarbejdere valgte Arket i første omgang at fastholde åbningen. Men efter Resumés dækning af sagen, foretog de en kovending og indstillede åbningen af den nye butik.

Også bureausiden er påvirket af krigen. PR-bureauet Kreab opsagde samarbejdet med en kunde, som havde russiske forbindelser. Rud Pedersen gjorde det samme – de opsagde samarbejdet om den kontroversielle gasledning Nord Stream 2.

Der er også svenske bureauer, ligesom danske, der har medarbejdere i Ukraine. Contentbureauet Edisen har 18 ansatte i det krigshærgede land, og de blev sikret et fristed i Berlin eller Stockholm, hvor Edisen også har kontorer. Men selvom CEO Henric Larsson med egne ord“tjatat hål i huvudet på dem”, så ville ingen medarbejdere forlade Ukraine.

Blandt de svenske marketingchefer har det lavere forbrug, som krigen har medført, også medført pausede eller mindre investeringer. Den svenske burgerkæde Max Burger har satset hårdt på Polen, hvor de har åbnet 16 restauranter. Men global marketingchef Maria Ziv oplyser, at al annoncering i Polen nu er lagt på is.
Onlinekasinoet Leovegas er en af mange svenske annoncører, som har omlagt sin annoncering, så de ikke optræder sammen med artikler om Ukraine-krigen af brand safety-formål.

Læs mere hos Resumé (kan kræve abonnement):

2: Trods megasucces med flere kampagner skifter Burger King til Publicis

Det svenske reklamebureau Ingo har de seneste år fået opmærksomhed med flere kampagner for Burger King, også internationalt.

Den mest diskuterede kampagne var ”The Moldy Whopper”. Bureauet har også lavet belønnede kampagner som ”Craft A Western Whopper”, hvor man kunne lave burgere i computerspillet Red Dead Redemption 2, ”50/50” hvor kunden ikke vidste, om man fik en kyllinge- eller en plantebaseret burger, og ”Not Big Macs”, hvor man slog på, at konkurrenten netop havde tabt en varemærkestrid om navnet på sin klassiske bestseller.

Men nu har Burger King skiftet bureau i Norden. Ingo beholder opgaven på globalt niveau, men Publicis har vundet ansvaret for reklame, PR og media i Skandinavien.

For nylig har norske Kitchen, som er datterselskab i Publicis, lavet sin første reklamefilm for Burger King. Der oprettes et nyt bureau ved navn Publicis King til opgaven, som omfatter 275 restauranter i Norge, Danmark og Sverige. Nu må vi se, om burgerkæden fortsætter prisregnen.

Læs mere hos Resumé (kan kræve abonnement):

3: Utilfredshed med Årets Bureau

Regi gennemfører hvert år et branchestudie blandt bureauer (herunder både norske, danske og svenske), hvor kunderne vurderer deres samarbejdspartnere på en række parametre. Dermed er det kunderelationen, som måles. Er tallene gode, har man gjort det godt. Nogle mener dog, at målingen har udspillet sin rolle, fordi det ofte er ukendte bureauer, som vinder.

I den svenske udgave af målingen har seks store bureauer, herunder Forsman & Bodenfors, valgt at springe fra. I en kortlægning kan Resumé konstatere, at 47 bureauer i Sverige, som hver har over 50 mio. svenske kroner i omsætning, står uden for målingen.

David Borg, grundlægger af contentbureauet Borg Owilli, er en af kritikerne, som har meldt sig ud af målingen.

”Det ligner ikke en prestigefuld måling. Den er ikke prioriteret hos os, alle får en præmie, og det gør den uinteressant,” siger han til Resumé. Men han vil ikke uddybe sin kritik.

Regis CEO Robert Skölfman siger, at der kan være forskellige årsager til, at man vælger at pause eller stoppe sin deltagelse i undersøgelsen, for eksempel omorganiseringer.

Læs mere hos Resumé (kan kræve abonnement):

  1. Norske reklamer irriterer brugerne
  2. Burger King har bestilt hele menuen hos Publicis
  3. Norsk IT-selskab med ansatte i det ukrainske cyberforsvaretNorske reklamer irriterer brugerne
Efter en omfattende gennemgang af sine bureauforbindelser, har Burger King valgt Publicis som partner på media, reklame og PR i hele Skandinavien. "Vi har længe arbejdet efter denne model med Burger King i Norge, og det har givet stærke resultater, siger Peder Mittet (nummer to til venstre foran) fra Publicis i Norge. Foto: Publicis.

Fra Kampajne i Norge:

1: Norske reklamer irriterer brugerne

Nordmænd bliver stadig irriterede over reklamer. Det viser en undersøgelse, som mediebureauet Mindshare har lavet hvert år siden 2016. De seneste fem år er andelen, som regelmæssigt bliver irriterede over reklamer, øget fra 31 til 46 procent. Det bør bekymre alle, som arbejder med reklame, mener strategidirektør Christian Nordby Bø fra Mindshare.

”Dette påvirker jo folks generelle holdning til reklame, og det påvirker modtageligheden for reklamer. Både på kort og lang sigt vil det påvirke evnen til at skabe effekt af de penge, som investeres,” siger han.

Der kan være flere årsager til den voksende irritation. Én af forklaringerne er, at folk i højere grad bruger digitale kanaler. Det er netop her, irritationen er størst. 79 procent af dem, som bruger onlinevideo, bliver ofte irriterede over reklamer på den kanal, efterfulgt af sociale medier med 59 procent.

Til sammenligning irriteres 39 procent af reklamer på radio og 49 procent på TV.

”To af de kanaler, som scorer dårligst, onlinevideo og sociale medier, er kanaler, hvor annoncørerne vil øge budgetterne mest fremover. Baseret på det, og at flest unge er irriterede, tyder intet på, at det vil gå bedre fremover,” siger Nordby Bø.

En anden forklaring kan være, at vi er blevet vant til indhold uden reklamer. Over halvdelen af alle nordmænd er på Netflix i løbet af en uge, hvor de kan se TV-serier og film uden afbrydelser.

I rapporten peger Mindshare på tre tiltag, som kan forbedre situationen: At fravælge kanaler, som skaber høj irritation, at udvælge bedre annonceflader, som ikke irriterer lige så meget, og at tilpasse markedsføringen generelt for at minimere irritationen.

Hos Schibsted tager annoncedirektør Christian Haneborg resultaterne alvorligt. Han fortæller, at de bevidst afviser reklamepenge for at minimere irritationen af deres brugere. På længere sigt vil det give dem en konkurrencefordel, tror han.

”Vi har en lavere annoncebelægning end markedet generelt, og det er helt bevidst. På video har vi eksempelvis kun én preroll før indholdet, og den kan ikke være længere end 15 sekunder. Det begrænser den kortsigtede indtjening, men er rigtigt for vores langsigtede vækststrategi inden for video,” siger han.

Læs mere hos Kampajne: (kan kræve abonnement):

2. Burger King bestiller hele menuen hos Publicis

Publicis får ansvaret for at forvalte brandet, omdømmet og markedsaktiviteterne for Burger Kings 276 restauranter i Skandinavien.

Det indebærer, at Burger King går fra syv forskellige aftaler i hele regionen til én. I Sverige har kæden længe samarbejdet med det svenske bureau Ingo (se Resumés omtale ovenfor), som stod bag flere prisbelønnede kampagner.

”Vi har haft mange gode bureauforbindelser i Skandinavien, men ingen kunne henvise til bedre resultater og tilbyde en mere fremtidsrettet bureauleverance end Publicis. Som eksisterende bureau i Norge har de hjulpet os med at opbygge en solid markedsposition, og derfor var det naturligt at udvide samarbejdet til at omfatte alle tre lande,” siger Steen Puggaard, adm. direktør i Burger King Skandinavien.

Læs mere hos Kampajne: (kan kræve abonnement):

3: Norsk IT-selskab har ansatte i det ukrainske cyber-forsvar

Et af de norske selskaber, som er blevet påvirket af krigen i Ukraine, er det norske konsulenthus Itera, som har en stærk tilstedeværelse i det krigshærgede land.

Kommunikationsdirektør i Itera, Ole Morten Damlien, siger til Kampanje, at selskabet har omkring 300 medarbejdere i Ukraine, hvor de har været til stede i 14 år.

”Folk arbejder så længe, de føler sig trygge, men vi sidder i møder med helte. Der går flyalarmer hele tiden, og folk kommer ud af bombesikre rum for at deltage i møder på Teams. De viser en ekstrem vilje og udholdenhed,” siger han.

I forbindelse med den militære krigsførelse, er der også mange, som taler om faren for en anden slags krig: Cyberkrigen. Ole Morten Damlien siger, at det også er noget, der tales om i Itera, da mange ansatte har høje IT-kompetencer.

”Mange går og venter på et cyberangreb, og vi har nogle ansatte, som er gået med i det ukrainske cybeforsvar,” siger han.

Men her kan han ikke blive mere konkret.

Hvad kan et norsk selskab som Itera gøre for at hjælpe?

”Det handler om at give finansiel støtte og koordinerende støtte, og bidrage med hjælp til transport, hvor der er behov, og hvor det er muligt. Vi holder også daglige møder på Teams med ledelsen i Ukraine og forsøger at være meget transparente og involverende. Det er en situation, som kræver en høj grad af åben og god kommunikation,” siger Ole Morten Damlien.

Læs mere hos Kampanje (kan kræve abonnement):