De stærkeste branchemedier for marketing, bureauer og kommunikation i Norge, Sverige og Danmark indgår et nyt journalistisk samarbejde.

Mediet Markedsføring vil fremover samarbejde med Resumé i Sverige og Kampanje i Norge om både store og små journalistiske projekter, ligesom vi vil dele ideer og research på tværs af grænserne.

Formålet er at øge kvaliteten og overblikket for læsere og medlemmer. Samarbejdet er helt naturligt i en tid, hvor både bureauer og annoncører i højere grad samarbejder – og ejes – på tværs af de nordiske lande.

”Jeg glæder mig virkelig meget til samarbejdet. Der er masser af vigtige emner og problemer for både bureauer og annoncører, som ikke stopper ved den danske grænse. Vi kan lære meget af hinanden, og jeg er overbevist om, at vi kan lave et bedre produkt sammen,” siger ansv. chefredaktør på mediet Markedsføring, Andreas Marckmann Andreassen.

”Når vi forener vore tre titler, får vi betydeligt større muskler til at fordybe os, kortlægge det nordiske marked og undersøge, hvordan forandringer i det marked påvirker branchen lokalt,” siger Resumés ansv. chefredaktør Yasmine Winberg.

”Vi har længe haft en drøm om at knytte et stærkere bånd til vore nordiske søsterpublikationer, så da invitationen til samarbejdet kom fra vore svenske og danske venner, brugte vi ikke lang tid, før vi satte os på flyet til Stockholm,” siger Knut Kristian Hauger, ansv. redaktør og udgiver af Kampanje.

Sådan påvirker samarbejdet læserne

Konkret rummer samarbejdet to ben:

  • Markedsføring, Resumé og Kampanje indfører et nyt format, som én gang om måneden opdaterer læserne på de vigtigste historier fra de andre skandinaviske lande.
    Som dansk læser får du tre udvalgte historier fra Resumé og tre fra Kampanje – forklaret på dansk og i en dansk kontekst. Overblikket er gratis for medlemmer af Dansk Markedsføring.
    Det første “Nordisk Brief” er netop udkommet og kan læses her. Du kan blandt andet læse Resumés historie om psykiske problemer i den svenske bureauverden og Kampanjes afdækning af kampen mellem Knowit og NoA i Norden.
  • De tre medier vil dele research og løbende samarbejde om at ideudvikle og producere journalistiske historier, som går på tværs af grænserne. De første projekter er allerede sat i søen og forventes at udkomme før sommer.

Hvis du har en idé til et emne, som fortjener fælles-nordisk journalistisk opmærksomhed, så er du altid velkommen til at tippe os. Skriv til chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen på ama@markedsforing.dk.

Om Resumé: Resumé er mediet for markedsførings- og kommunikationsbranchen i Sverige. Hjemmesiden når cirka 80.000 besøgende per uge, og dertil udgiver Resumé et magasin 10 gange om året. Resumé Insikt er universet for analyser, kortlægninger og fordybelse, og dertil afholder Resumé en række events og har sit eget akademi.

Om Kampanje: Kampanje er Norges førende medie for den norske medie- og kommunikationsbranche og har været i markedet siden 1964. Kampanje er i dag et netmedie, som har knap 100.000 unikke brugere om ugen og ejes af Kampanje Media, som også afholder større konferencer, fysiske og digitale events, kurser og står bag en jobportal.