Hvert år hylder Dansk Markedsføring branchens dygtigste kolleger. Det sker med The M List, som har eksisteret siden 2016.

Siden 2020 er M Talents-listen også udkommet, som samler de mest talentfulde up-coming kolleger inden for marketing, tech, kommunikation eller media.

Og nu er der åbnet for indstillinger til både The M List og M Talents.

Deadline er 31. januar 2022.

Listerne sammensættes af et advisory board af brancheprofiler, som udvælger fra en bruttoliste på over 600 navne tilsat de indstillede kandidater.

Advisory boardet består i år af:
-Dorte Tandrup, CMO og SVP, Kunder, Kommunikation og Marketing, Coop
-Christina Sulebakk, General Manager, HBO Max EMEA
-Uffe Henriksen, CEO, IPG Mediabrands
-Morten Kjær, CEO, NoA Consulting
-Klaus Markholt-Hansen, partner, Marcher Markholt
-Thomas Wahl, adm. direktør, Dansk Markedsføring

Opfordringen fra advisory boardet er at få indstillet dine talentfulde kolleger, så man ikke risikerer at overse nogen.

”Advisory boardet starter ud med en bruttoliste på mere end 600 profiler, men det siger sig selv, at vi ikke kan komme rundt i alle kroge af vores branche – og derfor har vi brug for hjælp gennem indstillinger. The M List skal være en dynamisk liste, så det er vigtigt at vi hvert år får tilført nye spændende profiler, der rykker i branchen,” siger Thomas Wahl.

Det samme gælder for M Talents.

Kun hver tiende indstillede er kvinde

Gennem årene har The M List fået kritik for at være en mandeklub. Også derfor opfordrer Thomas Wahl til, at man bruger sin indflydelse på årets liste ved at indstille sine dygtigste kolleger – uanset køn.

”Der er et element af hønen og ægget over det her. Andelen af kvinder på The M List er faktisk højere end andelen af kvinder i ledende stillinger i vores branche, så på den måde så er The M List et spejl af branchen. I 2021 var andelen af kvinder 30 procent på The M List,” siger Thomas Wahl.

Han understreger, at advisory boardet kun udvælger på baggrund af fem faglige kriterier. Men:

”Når det er sagt så er det nok også symptomatisk, at af de indstillinger, vi har modtaget indtil videre, er blot 10 procent kvinder. Så herfra skal der lyde et opråb til, at flere kvinder bliver indstillet,” siger Thomas Wahl.

De fem kriterier for at blive optaget på The M List

1: Fagligt kompetenceniveau

Profilerne i The M List har inden for deres område et fagligt kompetence niveau der outperformer deres kollegaer i branchen. Deres faglighed favner og stikker både dybt og bredt og The M List profiler er screenet ud fra at kunne sætte nye standarder i deres branche eller område. Deres faglighed følger tidens tendenser og de forstår at udvikle deres faglige kompetencer i en relevant og for deres virksomhed konkurrencemæssig stærk og differentierende retning. 

2: Visionær og innovativ

Marketing disciplinerne forandrer sig i lyntempo og  The M List profilerne har et blik for, samt vilje til at være visionære og se fremad. De er nytænkende og forandrende på en facon, hvor de ikke blot udvikler nye idéer, men også tør realisere dem. De ser muligheder og nye teknologier og går efter at udnytte disse i deres faglige arbejde gennem bevidste målrettede handlinger. The M List profiler er med innovation og typisk digital innovation med til at transformere det danske marketing billede.

3: Synlige resultater

The M List profiler har skabt tydelige og relevante resultater som understøtter mål og visioner for deres virksomheder og organisationer. Om man er ud af marketing, kommunikation eller mediedisciplinerne, så kan feltet påvise målbar- og resultatskabende effekt af deres marketingindsatser.

4: Anerkendelser og vundne branchepriser

Om det drejer sig om kreative priser, effekt priser som AEA eller branchepriser kan man  ikke komme uden om anerkendelse og priser inden for de enkelte marketing discipliner. Profilerne i The M List har høstet stor anerkendelse i løbet af året, hvilket er er en god indikator på, om man er på toppen af sin branche og formår at få anerkendelse for kvaliteten i sit arbejde. 

5: Kommunikations- og ledelsesevner

The M List profiler forstår sig på mennesker og er derfor god til både at kommunikere og lede med alle slags stake-holdere, samarbejdspartnere og aktører. De har stærke evner til at skabe relationer i og uden for deres virksomhed/organisation.  The M List profiler gå forrest og evner at blive respekteret blandt sine kollegaer i og uden for branchen og ved hvordan man udvikler og motiverer kollegaer og medarbejdere.

Der er mulighed for at indstille profiler som Advisory Boardet efterfølgende på baggrund af udvælgelseskriterierne vil vurdere.