Det hører til sjældenhederne, at en offentlig styrelse kalder folk for ”idioter” i en oplysningskampagne, men det er hvad Sikkerhedsstyrelsen gør lige nu.
Anledningen er den årlige fyrværkerikampagne med titlen ”Red en idiot”, som netop har fået premiere.
Bureauet Envision er kreativ partner på kampagnen, der har skuespilleren Ellen Hillingsø som frontfigur, og kampagnen skal, ifølge en pressemeddelelse, tale til ’alle dem, der har en ”idiot”, de holder af’.
Dermed henvender årets fyrværkerikampagne sig ikke til dem, der oftest kommer til skade med raketter og batterier nytårsaften – gruppen af unge og voksne mænd – men til alle omkring dem: Som for eksempel mødre, søstre og venner.
Den gruppe opfordres til at blive ”idiot-reddere” og holde ekstra øje med alle de ’idioter’, de holder af, når klokken slår tolv og fyrværkeri-tsunamien bryder løs.
Artiklen fortsætter under billedet.

Taler til kvinderne
Drenge og mænd udgør ifølge Sikkerhedsstyrelsen 85 procent af de 178, der sidste år fik fyrværkeriskader.
Og ifølge Thomas Søby, Chief Commercial Officer hos Envision, har man netop arbejdet med den indsigt, at ’idioter bliver der ved med at være nok af nytårsaften’.
”Unge mænd tror, de er udødelige. De er med andre ord stadig nogle idioter. Men deres mødre ved heldigvis godt, at de ikke er udødelige,” siger han i meddelelsen og tilføjer:
”Netop derfor taler kampagnen til kvinderne. Og opfordrer dem til at passe ekstra godt på de mange mænd, de holder så meget af.”
Credits
Client: Sikkerhedsstyrelsen
Agency: Envision
Chief Commercial Officer: Thomas Søby Eskildsen
Client Service Manager: Maria Elkjær
Art director: Emil Gram & Michael Gad
Copywriter: Helena Godske Holmenlund
Strategic Planner: Laurits Flytkjær
Producer: Tanja Conway-Blake
Editor: Bjarke Hvorslev
Film agency: Jalabert.tv
Instructor: Lasse Lyskjær Noer
Digital agency: Gorm agency
Paid media specialist: Sofie Nybye Fink
Online marketing specialist: Kristoffer Uldall Holm
For det kreative team på kampagnen, de to Art Directors Emil Gram og Michael Gad, har det været vigtigt at sikre, ’at det alvorlige budskab kommer ud af kærlighed’:
”Vi kalder en spade for en spade. Eller i det her tilfælde en idiot for en idiot. Det lyder hårdt, men er sagt med et kærligt glimt i øjet. Og det er netop dem, som holder af en eller flere ’idioter’, vi gerne vil aktivere som ’idiot-reddere’ nytårsaften, siger Emil Gram i meddelelsen.
Håber på drastisk fald
Af samme årsag har bureauet arbejdet med den karikerede fortolkning af en klassisk hjælpeorganisation:
”På den måde kan vi med humor afvæbne et alvorligt emne og udstille, hvor absurd det er at være en idiot med krudt i hænderne. Det kan forhåbentlig vække lysten til at holde ekstra øje med de idioter, man holder af,” siger Michael Gad i meddelelsen og tilføjer:
”Og så synes vi, det er sjovt at udstille idioter som sin egen art, fordi vi alle har det til fælles at kende en idiot, selv har været eller stadig er en idiot.”
Kirstine Gottlieb, kontorchef for Kunder og Kommunikation i Sikkerhedsstyrelsen, siger i meddelelsen, at styrelsen ’rigtig godt kunne tænke sig et idiotsikkert nytår’.
”Og vi håber selvfølgelig på et drastisk fald i fyrværkeriskader. Men vi har brug for hjælp fra idioternes omgangskreds, for idioterne lytter ikke altid til en myndighed som os”.
Kampagnen kører fra i dag, torsdag den 15. december og frem til nytår.
Få flere informationer på www.redenidiot.dk – og se kampagnefilmen herunder.