Kun en enkelt dansk case kunne holde fanen højt, da Clio Awards 2020/2021 blev offentliggjort.

Det var Visit Færøernes ”Remote Tourism”, skabt i samarbejde med bureauerne Mensch og Sansir, der kunne glæde sig over en bronze-Clio.

Prisen gives i i kategorien Immersion, Experience & Activation.

Og spørger man Rune Hørslev, partner i Mensch og sammen med Frederik Preisler bureauets kreative team på projektet, hvad en Clio betyder i det store awardbillede, lyder svaret sådan her:

– Man bliver aldrig træt af at vinde priser. Ikke på grund af statuetterne, men fordi det sætter punktum for et godt stykke arbejde. 

Rune Hørslev, partner, Mensch. Foto: PR

Har I overhovedet mere plads på hylderne?

– Vi nærmer os award nummer 100 med Færøerne, og på Mensch står vores Awards på toiletterne, så vi må snart få kørt ekstra toiletter ind i gården.

Tog fart med Google Sheep View

Kommunikationsuniverset for Visit Færøerne tog i 2016 for alvor en hel verden med storm, da Google Sheep View – som Rune Hørslev også var en af hovedkræfterne bag, dengang hos bureauet Liquidminds – gik i luften.

Siden har parterne udviklet flere forskellige eksekveringer, hvoraf ”lukningen af Færøerne” – Closed for Maintenance – nok er blandt de mest kendte.

Men også Faroe Islands Translate og senest Remote Tourism har fået masser af opmærksomhed.

Og endnu bedre: Det virker. 

Ifølge landets turistchef, Guðrið Højgaard, og Visit Færøernes årsregnskab for 2019, genererede marketingbudgettet på otte millioner i 2019 en PR-værdi på omkring 530 millioner.

Dertil kommer, ifølge organisationen, at færingernes syn på turismeindustrien er blevet forbedret med 15 procentpoint fra 56 procent positive til 71 procent positive. 

Og endelig har øerne, igen ifølge Visit Færøerne, haft en stigning i turisme på seks procent.

Se filmen om “Remote Tourism” her – artiklen fortsætter under filmen.

Kommer der snart mere fra jer?

– Vi er godt i gang med nye idéer, men de seneste tiltag har haft mere taktisk karakter for at imødekomme corona-udfordringer, siger Rune Hørslev og tilføjer:

– Jeg har tidligere udtalt, at det var svært at lave en to’er, tre’er firer og femmer til Færøerne, og det er ikke blevet mindre angstprovokerende at skulle lave viral kampagne nummer 6 i træk.

Fine danske traditioner

Clio Awards blev etableret i 1959, og priserne er ifølge showets egne oplysninger ikke nemme at komme i nærheden af.

Færre end 20 procent af de indsendte cases bliver shortlistet, under fem procent modtager en statuette. Og under en procent modtager en Gold Clio.

Tidligere danske priser ved Clio omfatter blandt andet:

– to guld og en sølv til Visit Færøerne, Mensch og Sansir for ”Closed for Maintenance” i 2019
– to sølv for til Bianco, & Co. og New Land for ”The Lift” i 2019
– en sølv og en bronze til Carlings og Virtue for ”adDRESS_THE_FUTURE” i 2019
– en sølv til Bianco og & Co. for ”Hate” i 2018
– en bronze til VisitFærøerne, Mensch og Sansir for ”Faroe Islands Translate” i 2018

Og så var der lige rekordåret 2017, hvor danske cases vandt 13 Clio Awards. 

De ni af dem – tre af guld, fire af sølv og to af bronze – gik endda til et enkelt bureau: & Co. for de to cases ”All That We Share” og ”The DNA Journey”.

Ellers skal vi tilbage til 2014 for at finde Clio-guld til Danmark. Det var Bestseller-brandet Jack & Jones og & Co., der vandt en guld og to bronze for kampagnen ”Made from Cool” med skuespilleren Christopher Walken rollen som mystisk skrædder.

Der er i år uddelt 13 Grand Clios. De fire af dem gik til Burger Kings ”The Moldy Whopper” – og samlet set 650 trofæer.

Se alle vinderne ved Clio Awards 2020/2021 her.