Allerede fra første fløjt var Cannes Lions-festivalen 2020/2021 pr. definition anderledes.

Det hele foregik virtuelt og uden så meget som antydningen af rød løber, Middelhavsduft, rosévin og løvebrøl.

Men løver blev der uddelt – og set med danske briller blev det et ganske pænt år.

Samlet blev 255 danske indsendelser vekslet til 46 danske shortlister – en tangering af rekordåret 2017 – mens det blev til 10 løver. 

Og hvis man holder de danske shortliste-tal op mod de globale, så ligger Danmark lunt i svinget.

Globalt kom lige godt ni procent af indsendelserne på shortlisterne. For Danmarks vedkommende kom omkring 13 procent af indsendelserne på shortlisterne.

Første dag var bedst

Allerede på festivalens første dag lagde Danmark godt fra land. Faktisk så godt, at der nu for andet år i træk landede en Grand Prix på danske hænder.

Selve casen H&M Looop var indsendt af AKQA i Stockholm og var derfor formelt svensk, men det ændrer ikke på det faktum, at det lille, danske designstudio Kühl & Han var berettiget til deres del af æren.

Kampagnen sætter fokus på at øge genbruget af tøj, og mens svenske AKQA har arbejdet med kampagnens strategiske budskaber samme med H&M, så har Kühl og Han visualiseret den tekniske proces bag tøj-transformationen.

Førstedagen stod i det hele taget i Design-kategoriens tegn for Danmark. 

Ud over Grand Prix’en vandt Kühl & Han også sølv i kategorien, ligesom det digitale bureau Hello Monday landede både guld og sølv for casen Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children.

Og for ligesom at runde den indledende dag af, fik Kühl & Han også en sølvløve i Outdoor.

Dermed faldt halvdelen af årets 10 danske løvetrofæer allerede på festivalens første dag.

De største vindere

Ingen tvivl om, at det lille designstudio dermed sikrede sig et gedigent forspring i forhold til at blive årets mest vindende danske bureau, og sådan blev det. Men andre kunne også være med.

Og hvis vi vedtager at en shortliste giver et point, en bronzeløve tre, en sølvløve fem, en guldløve 10 og en Grand Prix 30 point, så ser Top 10 over mest vindende danske bureauer sådan her ud.

1. Kühl & Han (Grand Prix, sølv, sølv, 4 shortlister) – 44 point
2. Hello Monday (guld, sølv, sølv, 4 shortlister) – 24 point
3. Uncle Grey (bronze, bronze, 11 shortlister) – 17 point
4. Virtue og No Sleep (bronze, 4 shortlister) – 7 point
5. & Co (bronze, 2 shortlister) 5 point 
6. Hjaltelin Stahl og dentsu X (5 shortlister) – 5 point
7. RBLM (4 shortlister) – 4 point
8. Bacon (3 shortlister) – 3 point
9. Essencius m. fl. (2 shortlister) 2 point
10. Zoo Cph (1 shortliste) 1 point

Enkelte danske cases glimrede dog overraskende ved deres fravær på vinderlisterne. 

Ikke mindst Hjaltelin Stahl og dentsu X’ Black Friday (re)sale for IKEA, der vandt Grand Prix ved Cannes Lions’ europæiske lillesøster-festival, Eurobest, sidste år. 

Og som også herhjemme markerede sig med Grand Prix ved Advertising Effectiveness Award 2020.

Heller ikke ellers prisvante Robert/Boisen & Like-minded, der havde fire shortlister for Lotto Christmas Collection for Danske Spil, kom på vinderlisterne. 

En case, som man på baggrund af årets øvrige awardshows kunne have forventet at se som løve-modtager.

Slår ikke 2019 – og slet ikke 2017

Et kig tilbage over de foregående fem Cannes Lions-år (2015-2019) viser, at den danske høst i dobbeltåret 2020/2021 med 255 indsendelser, 10 løver og 46 shortlister ligger ganske fint. Uden dog at sætte rekord.

I 2019 blev 240 indsendelser vekslet til 14 løver og 43 shortlister. Det var året, hvor Virtue blev den helt store, danske succeshistorie med bl.a. Grand Prix for Carlings-casen adDRESS the Future og i alt syv løver. Dertil kom, at der var dansk guld i Digital til Klara Vilshammer og Christoffer Boas ved Young Lions. 

I 2018 tog danske cases 20 shortlister og syv løver hjem på baggrund af 264 indsendelser. Det var også året, hvor de unge tog det fineste ”metal” hjem. Det var Jesper Sichlau og Andreas Arnaa, dengang MediaCom Beyond Advertising, der hev guld hjem i Film ved Young Lions.  

2017 var set med danske øjne det største Cannes-år i mange år. 273 indsendelser blev konverteret til 46 shortlister og 22 løver. Og det var især to bureauer og tre cases, der var fokus på: & Co. med DNA Journey for momondo og All That We Share for TV 2. Dertil kom Liquidminds for Google Sheep View for Visit Faroe Islands. Alle tre cases vandt guld. Og sølv blev det til i Young Lions. Det tog Fie Lyster og Casper Mandrup sig af.

I 2016 fandt kun 178 danske indsendelser vej til Cannes. Det gav 24 shortlister og fire løver. Herunder imidlertid ikke at forglemme den på det tidspunkt første danske guld-løve i fire år. Den gik til det daværende Very Agency for Ford-kampagnen ”The Family”. Og så stjal den danske instruktør Martin de Thurah 2016-billedet med sin instruktion af stjernesvømmeren Michael Phelps i filmen ”Rule Yourself” for sportsbrandet Under Armour. Filmen vandt Grand Prix i netop Craft-kategorien Direction.

I 2015 var 232 danske cases sendt ind. Det blev til 20 shortlister og ni løver. Det var især Uncle Grey, der hittede det år, med løver for både Canon Gig App for Canon og Weber BBQ Cultures for Weber-Stephen. 

Danske løver og shortlister ved Cannes Lions 2020/2021.

10 LØVER

Design

GRAND PRIX: Kühl & Han for H&M Looop for H&M (Retail Environment & Experience Design)

GULD: Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Digital Design) 

SØLV: Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (UX, UI & Journey Design)

SØLV: Kühl & Han for H&M Looop for H&M (Event Storytelling)

Outdoor

SØLV: Kühl & Han for H&M Looop for H&M (Displays)

Social & Influencer

BRONZE: Uncle Grey for Whopper Reply for Burger King (Retail)

Creative Strategy

BRONZE: Uncle Grey for Truthmark for Canon (Consumer Durables)

Digital Craft

SØLV: Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Technological Achievement in Digital Craft)

BRONZE: Virtue og No Sleep for Tear down this Wall for DDR Museum (AR / VR Immersive Storytelling)

Film

BRONZE: & Co. for What is truly Scandinavian for SAS (Cultural Insight)

46 SHORTLISTER

Mobile

– Virtue for Tear down this Wall for DDR Museum (Activation by Location)

– Virtue for Tear down this Wall for DDR Museum (Games)

Creative eCommerce 

– Hjaltelin Stahl og dentsu X for Black Friday (re)sale for IKEA (Retail & Customer Promotions )

Brand Experience and Activation 

– Twenty Agency, OMD og Help PR for Volkswagen California for Volkswagen (Automotive)

– Hjaltelin Stahl og dentsu X for Black Friday(re)sale for IKEA (Use of Website / Microsites)

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Use of Website / Microsites)

– Virtue for Tear down this Wall for DDR Museum (Digital Installations)

– Robert/Boisen & Like-minded for Lotto Christmas Collection for Danske Spil (360 Integrated Brand Experience) 

– Essencius for Looks like you need to let it out for Business Iceland (Cultural Insight)  

– Kühl & Han for H&M Looop for H&M (Brand-owned Experiences)                

Film 

– & Co. for What is truly Scandinavian for SAS (Travel/Leisure)

– & Co. for What is truly Scandinavian for SAS (Cultural Insight)

– Bacon Copenhagen for The Tower for Volvo Trucks (Consumer Services / Business to Business)

– Bacon Copenhagen for The Tower for Volvo Trucks (Viral Films)

– Agent ZOO Copenhagen for #herzensangelegenheit for Docmorris (Healthcare)

– Bacon Copenhagen og BALLAD Copenhagen Born in quarantine for Facebook (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Film Craft 

– BALLAD Copenhagen for The Journey for Zillow (Production Design / Art Direction)

– Rune Milton, Who’s McQueen og VFX Kopenhagen for Born of a dream  for IWC Schaffhausen (Direction)

Digital Craft 

– Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Innovative Use of Technology)

– Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Technological Achievement in Digital Craft)

– AKQA Copenhagen for Earth Speaker for Olafur Eliasson (AR / VR Utility)

– Virtue og No Sleep for Tear down this Wall for DDR Museum (AR / VR Immersive Storytelling)

Creative Strategy

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Consumer Durables)

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Corporate Purpose & Social Responsibility)

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Brave Brands)

– Essencius Copenhagen m.fl. for Looks Like You Need to Let It Out, Business Iceland (Travel / Leisure)

Direct

– Uncle Grey for Whopper Reply for Burger King (Retail)

– Robert Boisen & Like-Minded for Lotto Christmas Collection for Danske Spil (Use of ambient media: Small Scale)

– Robert Boisen & Like-Minded for Lotto Christmas Collection for Danske Spil (Launch / Re-launch)

– AKQA Danmark og Townhouse Cph for for Adopt a Keg for Carlsberg (Real-time response)

PR

– Uncle Grey for The Empty Chairs for Børns Vilkår (Use of events and stunts)

– Hjaltelin Stahl og dentsu X for Black Friday (Re)sale, Ikea (Brand voice and strategic storytelling)

– Mensch, Sansir og Verizon Denmark for Remote Controlled Turism, Visit Faroe Islands (Use of Technology)

– Hjaltelin Stahl og dentsu X for Black Friday (Re)sale for Ikea (Corporate Image, Communication & Reputation Management)

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Social Behaviour)

– Hjaltelin Stahl og dentsu X for Black Friday (Re)sale for Ikea (Social Behaviour)

Social & Influencer

– Uncle Grey for Whopper Reply for Burger King (Retail)

– Uncle Grey for Whopper Reply for Burger King (Breakthrough on a budget)

Design

– Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (UX, UI & Journey Design)

– Hello Monday for Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Digital Design)

– Kühl & Han for H&M Looop for H&M (Retail Environment & Experience Design)

– Kühl & Han for H&M Look for H&M (Event Storytelling)

Media 

– Uncle Grey for Truthmark for Canon (Use of digital platforms)

Outdoor 

– Robert/Boisen & Like-minded for Lotto Christmas Collection for Danske Spil (Promotional Items & Printed Media)

– Kühl & Han for H&M Look for H&M (Displays)

Print & Publishing

– Uncle Grey for Missed Shots for Canon (Cultural Insight)