Den kreative prisfestival Eurobest 2020 har sat navne på vinderne af de fineste priser af dem alle – Grand Prix. Og det er gode nyheder for to danske bureauer.

Det ene er Hjaltelin Stahl – part of Accenture Interactive, der vinder Grand Prix i den europæiske Digital-kategori for Black Friday (re)sale for IKEA Danmark, som også Vizeum (i dag dentsu X, red.) har bidraget til.

Hjaltelin Stahl får endda prisen som Country Agency of the Year med hjem i tilgift.

Det andet bureau er Mensch, der sammen med Sansir vinder Grand Prix i den europæiske Creative Effectiveness-kategori for Closed for Maintenance for Visit Færøerne.

Dermed følges der flot op på flere fine danske præstationer ved Eurobest i de senere år:

I 2017 tog & Co. to Grand Prix’er for Alt Det Vi Deler for TV 2.

Og i 2019 var det årets helt store Grand Prix-magnet, Virtue, der tog sig af det fine metal for Carlings-casen Address The Future.

”Kronen på værket”

Og det er også et par garvede prisvindere, der denne gang ryger til tops:

Visit Færøerne-kommunikationen har siden 2013 kastet 93 danske og internationale kreative priser af sig.

Artiklen fortsætter under billedet.

Closed for Maintenance har vundet masser af priser – og nu også en Grand Prix ved Eurobest. Foto: PR.

Fra Google Sheep View, som Rune Hørslev også var en af hovedkræfterne bag – dengang hos bureauet Liquidminds.

Og til den seneste, Remote Tourism, som vandt bronze ved Eurobest i starten af ugen. 

Sidstnævnte er i øvrigt lige nu shortlistet fem gange ved dette års Epica Awards, som offentliggør vindere 17. december. 

Men indtil videre topper Eurobest Grand Prix’en det hele, hvis man spørger Rune Hørslev, partner hos Mensch: 

– Vi har været meget privilegerede, men jeg må sige at Eurobest Effectiveness Grand Prix er kronen på værket, siger han.

Hvorfor det?

– Fordi det vigtigste er, at vores arbejde skaber værdi for kunden. Derfor er Effectiveness den vigtigste kategori for os at vinde, siger Rune Hørslev og tilføjer:

– Det, at projektet kan veksle sine kreative priser til Effectiveness Grand Prix, viser for mig, at kreativitet og effektivitet går hånd i hånd. 

" Kreativitet og effektivitet går hånd i hånd.
Rune Hørslev | partner | Mensch

Projektet er i øvrigt tidligere blevet fremhævet af World Economic Forum som et af de 10 mest betydningsfulde for miljøet.  

– Vi er både stolte og glade for at projektet har effekt langt ud over de færøske landegrænser, siger han.

Var klar til at flytte grænserne

Eurobest Grand Prix-vinderen Closed for Maintenance så dagens lys i februar 2019.

Baggrunden var, at antallet af turister på Færøerne i en årrække var steget markant. En positiv udvikling – der var bare et problem: Landets infrastruktur og lokalmiljø havde svært ved at følge med. 

Og turismeindustrien blev mere og mere upopulær blandt færingerne. 

Så hvad kunne man gøre for fortsat at udvikle turismen, men samtidig passe på det fundament den byggede på?  

Den kreative løsning, som Mensch og Sansir kom op med, bestod i en nedlukning af Færøerne for turister i en weekend

Artiklen fortsætter under billedet.

Rune Hørslev, partner hos Mensch, og en af hovedkræfterne bag Closed for Maintenance. Foto: PR.

Til gengæld var der så åbent for frivillige ”volunturister” der kunne besøge Færøerne for egen regning, og arbejde på at vedligeholde øernes stier, udkigspunkter, skiltning og hegn. 

– Jeg skal være ærlig og sige, at da vi præsenterede idéen om at ”lukke for turisme”, så troede jeg ikke det var den, de ville vælge. Til min overraskelse var de dog ikke det mindste i tvivl, siger Rune Hørslev og tilføjer:

– De har vist, at de har både det mod og det gå-på-mod, der skal til for at flytte grænserne for, hvad der kan lade sig gøre. 

Pris-magnet i to år

Trods et mediebudget på dengang nul kroner lykkedes det ifølge tal fra Mensch at få historien ud til 511 nyhedsmedier verden over – herunder Washington Post, New York Times, The Guardian og Forbes.

Inden for kort tid havde 3.500 mennesker tilmeldt sig projektet, og i løbet af arbejds-weekenden blev der gennemført 10 konkrete vedligeholdelsesprojekter med frivillige fra 25 forskellige lande. 

Færingernes syn på turismeindustrien blev forbedret med 15 procentpoint fra 56 procent positive til 71 procent positive. 

Øerne oplevede en stigning i turisme på seks procent, svarende til 12.000 personer. Omregnet til omsætning på Færøerne giver dette over 165 millioner danske kroner. 

Blandt de priser, som Closed for Maintenance har vundet, kan nævnes: 

To guld ved Epica Awards 2019, to guld og en sølv ved Clio Awards 2019, guld ved AEA 2020, en Yellow Pencil ved D&AD 2020, fire guld og Most Winning Client ved Creative Circle Award 2020 – og guld i Brand Impact ved Danish Digital Awards 2020.

Til 2020-udgaven af Closed for Maintenance blev pladserne taget endnu hurtigere, men da kom corona i vejen…

Grand Prix nummer to på 14 dage

For Hjaltelin Stahl og IKEA lander Eurobest Grand Prix’en imponerende nok som den anden Grand Prix på bare 14 dage:

Det gjorde IKEA og Hjaltelin Stahl i øvrigt også i 2010 med Kvalitetstestet af Hverdagen: Den med ”Vi synes du er for ung til at tage til Sunny Beach”.

Priserne har været mange for de to parter, der skiltes i sommeren 2020, men det rokker ikke ved resultaterne: Herunder en Rambuk i november.

Nøgleresultatet i kampagnen var, at IKEA’s brandimage inden for bæredygtighed blev løftet med 24 procent blandt danskerne.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hjaltelin Stahls IKEA-kampagne Black Friday (re)sale vinder sin anden Grand Prix på 14 dage. Foto: PR.

Dertil var der i Black Friday-ugen 900 procent flere IKEA-søgninger. 

Salget på selve Black Friday blev løftet med 170 procent mod en normal Black Friday, og man så et samlet salgsløft i ugen på 138 procent. 

Ordreværdien gik op med 12 procent – selv om IKEA ikke havde nogen specielle Black Friday-tilbud.

Den danske case har desuden efterfølgende inspireret til dette års globale #BuyBackFriday-kampagne fra IKEA.

Fire Grand Prix til ”rådden burger”

Med de store briller på, var det Burger King og The Moldy Whopper, der tog sig af broderparten af årets Eurobest Grand Prix’er.

Fire styk blev det til i kategorierne Film, Industry Craft, Integrated og Outdoor for fastfood-reklamerne, der fik en hel verden til at sige ”adr”. Men også ”wow” …

Hos vores naboer i Sverige kan man – ud over Burger King, som INGO er et af bureauerne bag – glæde sig over yderligere fire Grand Prix:

To til NoA-bureauet Åkestam Holst for casen A Hard Pill to Swallow for Apotek Hjärtat i henholdsvis Healthcare og PR. 

En til Farm i Stockholm for casen The Calculator for Doconomy i Innovation-kategorien – og en til NORD DDB Stockholm og ElKjøb (i Danmark Elgiganten, red.) i kategorien Creative e-commerce.

Endelig bør produktionsselskabet New Land, der opererer ud af både Danmark og Sverige, nævnes: New Land er ved Eurobest 2020 kåret som vinder af Golden Palm.

Alle vinderne – inkl. Grand Prix og specialpriser – kan ses her.