”Plastik-sugerør!! Hvor får man overhovedet den slags mere?”

Den fiktive aktivist, z-list-kendis og modepersonlighed ”Glinda” vrisser, da hun får stukket et glas vand i hånden på vej ind til optagelse i studiet.

Til gengæld giver hun den fuld gas med hærdebred sydstats-dialekt i en ny TV Shop-inspireret kampagnefilm fra Second Hand-appen Tise, som netop er gået i luften.

“Every 3rd time, choose 2nd hand, because we only have 1 planet,” lyder mantraet, som endda bakkes op af to syngende og dansende korpiger i baggrunden.  

Artiklen fortsætter under billedet.

TV Shop-formatet er ikke til at tage fejl af &Co.'s nye kampagne for second hand-app'en Tise. Foto: PR.

Målet med kampagnen er at udfordre opfattelsen af ”nyt tøj”, forklarer Celine Schrøder Knauer, Country Manager i Tise Denmark, i en pressemeddelelse.

“De nordiske lande er overordnet set frontløbere, når det kommer til klimabevidsthed. Desværre afspejler det sig endnu ikke i vores tøjvaner. Derfor vil vi gerne slå et slag for, at vi også gør garderoben til en del af vores klimavalg. For det mest bæredygtige tøj er det, du allerede har i din garderobe,” siger hun.

”Ironisk og flabet”

Det er &Co., der er det kreative bureau på kampagnen, hvor ”Glinda” gør et ihærdigt forsøg på at sælge idéen om at vælge mere second hand til de unge forbrugere og alle andre, der vil lytte.

" At tale om klimaforandringer og mode behøver ikke handle om død og elendighed.
Mathias Trads, tekstforfatter, &Co.

Og selv om klima- og miljøproblemstillingerne er alvorlige nok, så behøver kommunikationen, der skal få folk til at tænke sig om, ikke være det, lyder det fra Mathias Trads, tekstforfatter på &Co. i meddelelsen.

Credits

Client: Tise
Chief Marketing Officer: Victoria Hauk
Country Manager Denmark: Celine Schrøder Knauer
Marketing Consultant: Rebecca Sophia Moe
Brand & content manager: Silje Aarsæther
Performance marketing manager: Henriette Grøstad

Agency: &Co. / NoA
Creative Director: Thomas Hoffmann
Art Director & Copywriter: Mathias Trads
Art Director: Lea Flodgaard
Junior Art Director team: Sally Trier & Mette Hau Larsen
Account Director: Thomas Christenson
Account Manager: Nynne Seifert
Strategic Planner: Katrine Thamdrup
Media Strategist: Nynne Sille Hansen
Agency Producer: Filippa Borg Willer
Graphic Designer: Morten Grundsøe

Design: Bold Scandinavia
Lead Designer: Jesper Nord
Designer: Mark Brunswicker
Finalising design: Rikke Linneberg
Account manager: Andreas Emilio Jakobsen

Production: New Land
Executive Producer: Sara Samsøe & Thor Brammer Jacobsen
Producer: Dag Pepeonik
Director: Bertil Vorre
Runner: Katinka Brammer & Anna-Sofie Uth Juncker
Director assistant: Atli Kristófer Pétursson
Director of Photography: Rasmus Rørbæk
Editor: Ogi Curcic
VFX: Alex Dubrocard
Focus Puller: Atli Kristófer Pétursson
Gaffer: Tobias Juhl
Best Boy: Anders Knudsen
Production Designer: Van Horn-Martin Johannsen
Propsmaster: Frano Pahor
Stylist: Pernille Holm & Rita Holm
Make-up: Beauty Boosters – Stephanie Ephellum
Sound Recordist: Jonathan Franz Kaiser
Casting: Ditte Kiel & Ali Fearnley
Talents: Glinda: Helen Bang. Sidekick 1: Alexandra Blok. Sidekick 2: Amanda Mains Gyalokay

”At tale om klimaforandringer og mode behøver ikke handle om død og elendighed. Tises publikum er godt klar over, at modeindustrien påvirker miljøet. De føler allerede, at de bærer hele verdens vægt på deres skuldre. Så Tise og det tossede univers, vi har skabt sammen, skulle gerne fjerne lidt af den vægt.”

I filmen gør ”Glinda” da også alt, hvad hun kan, for at indprente seerne ”3,2,1-tommelfingerreglen.”

Og det er ikke ment som hverken en løftet pegefinger til de unge eller som et forsøg på at mobilisere klodens miljøforkæmpere, lyder det fra bureauet, som beskriver filmen som ”pastiche, ironisk og flabet”.

”Det er en svær salgsopgave at få alle mennesker i verden til at købe second hand hver tredje gang, de køber tøj, men hvis der er noget, der kan løse en svær salgsopgave, så er det da TV Shop-konceptet. Så vi tænkte, hvordan ville det se ud på TV Shop – og så solgte vi hæmningsløst,” siger Mathias Trads.

En større bevægelse

Tise peger i meddelelsen på, at tøjindustrien i dag – ifølge The World Economic Forum – står for 10 procent af verdens CO2-udledning. 

En undersøgelse fra IDA viser, ifølge Tise, at der kun genbruges tre procent af danskernes tøj- og tekstilforbrug, og det er kun 14 procent af danskerne, der ofte køber genbrugstøj.

Så ifølge Celine Schrøder Knauer giver det god mening at udfordre de vante forbrugsmønstre.

”Ved at gøre videresalg til normen hjælper vi indirekte med at hæve barren for kvaliteten af ​​tøjproduktion, da vores standarder vil stige, for at sikre vores eget tøjs videresalgspotentiale. Det kan i sidste ende ændre hele spillet i fast-fashion-industrien,” siger hun.

Celine Schrøder Knauer kalder kampagnen ”første skridt i en større bevægelse”.

”Vi er vanedyr, og der skal meget til at flytte vores mindset til et punkt, hvor genbrug er det naturlige førstevalg. Men det er et godt udgangspunkt, at danskerne og særligt de unge er så klimabevidste,” siger hun og tilføjer:

”Det meste af vores tøj når kun at blive brugt omkring 20 procent af den tiltænkte levetid, så der er masser af guld at finde på genbrugshylderne”. 

Se den første film, instrueret af Bertil Vorre og produceret af New Land, her.

Artiklen er opdateret kl. 10.39: &Co. har oplyst, at der var oversættelsesfejl i to af de citater, de havde sendt i pressemeddelelsen. “Respektløst” er ændret til flabet og “max salgsgas” er ændret til “solgte hæmningsløst”.