Europæiske virksomheder har under coronapandemien skullet tilpasse forretningen hurtigere end nogensinde før. Og det bliver ikke nemmere i 2023. 

Det spår analyse- og rådgivningshuset Forrester, der har samlet en stribe vigtige markedstendenser i en ny rapport – European Predictions 2023

Vi har plukket syv af de mest essentielle. 

#1 Hjemmearbejde er kommet for at blive

Hvis virksomheder vil tiltrække og fastholde talent, skal de være klar til at tilbyde fleksible arbejdspladsregler. 

”Ifølge ’Forrester’s Workforce Survey 2022’ forventer to tredjedele af de europæiske lønmodtagere, der arbejder online, at få lov til at arbejde hjemmefra oftere. Arbejdsgivere, der forsøger at tvinge medarbejdere ind på kontoret, må forvente protester og udbrændthed.” 

#2 Digitale talenter vender tilbage til traditionelle brancher 

Mindre risikovillig kapital og afskedigelser i tech-industrien vil gøre klassiske brancher til attraktive arbejdsgivere igen. 

”Tårnhøje værdiansættelser af tech-firmaer og en lind strøm af venturekapital har gjort det svært for traditionelle brancher at finde digitalt talent. Det vil ændre sig. Men de etablerede virksomheder skal
have fokus på en mangfoldig og dynamisk kultur. Ellers forsvinder talenterne igen, når konjunkturerne vender.” 

#3 Forbrugerne bliver grønnere og grønnere 

Antallet af ’aktivt grønne’ forbrugere vil vokse med 50 procent. 

”Stigende leveomkostninger og incitamenter fra politikerne og forsyningsselskaberne til at reducere energiforbruget og leve mere bæredygtigt vil få 50% flere forbrugere til at blive mere ’aktivt grønne’ inden udgangen af 2023.” 

#4 Mistilliden til politikerne vil vokse 

Kun én ud af fem europæere tror på, at deres politiske ledere agerer i borgernes interesse. 

”Med pengekasser, der er ved at løbe tør efter to års økonomisk støtte i pandemien, vil nogle europæiske regeringer flytte ansvaret for at hjælpe borgerne gennem en vinter med høje energiomkostninger over på virksomhederne.” 

”Det vil betyde, at forbrugernes tillid til det offentlige i hele Europa vil falde betydeligt. Dermed får virksomhederne mulighed for at udfylde det tillids-vakuum.” 

#5 ROI for kundeoplevelser bliver afgørende 

Virksomheder vil i stigende grad kræve dokumentation for ROI på kundeoplevelsen (CX). CX-teams vil blive nedlagt, splittet op eller som minimum miste indflydelse, hvis man ikke kan levere dokumentationen.” 

”Omvendt vil de virksomheder, der har fremragende CX som en del af deres brand identity, belønne deres CX-teams, hvis de rent faktisk kan dokumentere en positiv ROI.” 

#6 Lokal produktion vil vinde indpas 

Investeringer i mikrofabrikker, som for eksempel 3D-printfarme, der placeres lokalt, og som kan sikre hurtig volumenproduktion, vil vokse med 20 procent. 

”Automatiserede, fuldt forbundne og softwaredefinerede mikrofabrikker vil vinde frem. Det vil blandt andet mindske miljøbelastningen og skære ned på time- to-market.” 

#7 Der vil stadig være mangel på tech-talent 

Hver tredje tech-virksomhed vil hente kompetencer fra alternative rekrutteringskanaler. 

”Der er i gennemsnit 200.000 åbne tech- job, der ikke kan besættes på grund af mangel på egnede kandidater. For at lukke hullerne i 2023 vil en ud af tre tech-ledere kigge ud over deres traditionelle rekrutteringspartnere for at skaffe de nødvendige talenter.” 

Flere spådomme fra Forrester kan hentes her.