En reklamekampagne fra det spanske Instituto de las Mujeres, Kvindernes Institut, der er en del af landets ligestillingsministerium, får i øjeblikket smæk fra alle sider.

Først for at være ”absurd”, siden for at have benyttet en række billeder fra Instagram uden tilladelse.

Det skriver flere medier verden over, herunder AdAge og The Drum.

Billederne, der er blevet brugt i kampagnen, tilhører bl.a. tre britiske kvinder, skriver medierne.

En af dem, Juliet Fitzpatrick har fået opereret begge sine bryster væk, men i kampagnen er hendes ansigt sat ind på en kvindekrop med ét bryst. 

En anden har benprotese efter en trafikulykke. Hun optræder i kampagnen uden protese.

Hvorfor ikke ”mænd med plus size bellies”

Kampagnen med titlen ”El verano también es nuestro”, på dansk ”Sommeren tilhører også os”, består bl.a. illustrationer af fem kvinder med meget forskellige kropsformer, der nyder livet på en strand.

Formålet var, lød det ved lanceringen i slutningen af juli i et nu slettet tweet fra ligestillingsminister Irene Montero, at signalere, at ”alle kroppe har ret til at være her, og vi har alle retten til at nyde livet, som vi er, uden hverken skyld eller skam.”

Men det positive formål til trods gik det galt fra starten. 

Den tidligere venstrefløjsleder Cayo Lara kaldte i et tweet kampagnen for ”topmålet af absurditet” og tilføjede, at den ”skaber et problem, som ikke findes”.

Andre undrede sig ifølge NBC News over, at kampagnen ikke også omfattede ”mænd med plus size bellies”, mens andre igen stillede spørgsmålet, om kvinder virkelig ”behøver tilladelse til at tage på stranden.”

Helt galt gik det imidlertid for kampagnen, da det kom frem, at i hvert fald tre af kvinderne på illustrationen i bemærkelsesværdig grad ligner kvinder fra virkelighedens verden.

Kvinder, som hverken på forhånd var bekendt med – eller havde givet tilladelse til – at deres Instagram-billeder optrådte i en spansk kampagne.

En benprotese var for meget

Den første kvinde, der rejste sagen, var ifølge mediet Insider London-modellen Nyome Nicholas-Williams.

Hun har 80.500 følgere på Instagram, og det var angiveligt en af dem, der gjorde hende opmærksom på kampagnen.

En anden britisk model, Sian Green-Lord, benytter benprotese efter en trafikulykke.

Et af hendes billeder ligner til forveksling en af personerne på kampagneillustrationen – men uden protese – og hun siger til Sky News, at hun er rasende.

”Jeg ryster bogstaveligt talt, jeg er så vred. Jeg ved ikke engang, hvordan jeg skal sætte ord på dette, og på, hvordan det faktisk har fået mig til at føle,” siger hun ifølge mediet.

Endelig er ligeledes britiske Juliet Fitzpatrick, der har fået begge bryster fjernet efter et kræftforløb, mildest talt heller ikke imponeret over kampagnen.

Hun skriver i et tweet, at hendes ansigt ”kan være benyttet og lagt ind over” en illustration af en kvinde med ét bryst.

Fotografen Ami Barwell, der har taget fotoserien af Juliet Fitzpatrick, bekræfter billedets ægthed i et tweet: 

”Et fotografi fra min ‘Mastectomy’-fotoserie er også blevet stjålet og brugt i denne spanske regerings ‘annonce’ på en nedsættende måde. Dette fotografi er strengt OPHAVSRETSBESKYTTET, og jeg har ikke givet @InstMujeres eller @ArteMapacheArt tilladelse til brug.”

Fjerner billeder og siger undskyld

Siden er såvel det spanske ligestillingsministerium, Instituto de las Mujeres som skaberen af kampagnen, Arte Mapache, løbet en del baglæns.

Sidstnævnte har tweetet en officiel undskyldning ”for at have ladet sig inspirere” af kvindernes billeder til kampagnen.

“Jeg håber at kunne løse alt dette hurtigst muligt, jeg accepterer mine fejl, og det er derfor, jeg nu forsøger at reparere den forårsagede skade,” skriver Arte Mapache, der også skriver, at man har fået 4.600 euro, svarende til omkring 35.000 danske kroner for at lave kampagnen, og at man vil tage personlig kontakt til de berørte kvinder for at ”kompensere dem”.

Nogle af kampagnebillederne er taget ned efter kritikken, men fra Instituto de las Mujeres, lyder det i et tweet, at ”man ikke var klar over, at kvinderne, der optrådte i kampagnen var rigtige mennesker”, og at man i øvrigt havde ”bedt om en illustration uden brug af modeller.”

Men man skriver dog en undskyldning: “Vi vil kontakte modellerne for at løse problemet. Vi undskylder for den skade, der er sket.”