Det kan være svært som undertøjsfirma at få lov til at vise sine reklamer på Facebook.

Det skriver mediet Adweek, der har talt med det amerikanske undertøjsfirma Harper Wilde. De har i flere tilfælde oplevet, at deres undertøjsreklamer bliver taget ned af Facebooks algoritmer – selvom der ikke er nøgne modeller på billederne.

“Du kan uploade et billede, hvor der kun er en bh, og den blive taget ned på grund af nøgenhed. Der behøver ikke engang være hud fra et menneske på billedet. Det er på en måde komisk, men det er på samme tid også problematisk,” siger direktør for Harper Wilde, Jenna Kerner.

Også firmaerne ThirdLove, MeUndies og Cosabella fortæller AdWeek, at de har oplevet at få taget reklamer med undertøj ned af Facebook.

Facebook bruger generelt i større grad automatisering til at vurdere og fjerne indhold på sine plartforme. I første kvartal i 2021 fjernede Facebooks algoritmer 31,8 millioner opslag, der ifølge Facebook indeholdte nøgenhed eller afklædte personer – i fjerde kvartal i 2020 skete det 28,1 millioner gange.

Ifølge analytiker Andrew Frank fra Gartner er det en udfordring, undertøjsbrands i stigende grad vil kæmpe med i de kommende år.

“Det bedste markedsføringsfolk kan gøre er at have et system på plads til at overvåge og reagere, så de kan agere hurtigt, når det her sker,” siger han.

Facebook har ikke ønsket at kommentere på Adweeks artikel.