Ny strategi, nyt design og ny kommunikationsplatform, skabt af bureauet Republica, skal fremover bidrage til at synliggøre den rolle, virksomheden Biobag spiller i den bæredygtige omstilling og dermed indfri det kommercielle potentiale.
Sådan lyder det i en pressemeddelse fra parterne, hvor det fremgår, at det danske bureau netop har præsenteret den nye strategi for repræsentanter fra hele verden til stort kickoff-møde i Malmø.
Biobag, der har hovedkontor i Norge, og som blandt andet fremstiller de grønne madaffaldsposer, som mange danskere allerede kender fra den daglige affaldssortering, skal ifølge meddelelsen ”på en ambitiøs rejse fra produktionsvirksomhed til internationalt brand”.
Republicas strategichef Pernille Zillmer forklarer i meddelelsen, at fokus skal flyttes fra produkt-features som anerob nedbrydning og methangasser til forbrugerrelevans og til den rolle, Biobag spiller i den bæredygtige omstilling.
”Biobag talte mest om produktion, logistik og biokemiske aspekter, men da Republica oversatte alle deres unikke kompetencer til resultatet, som brugerne eller indkøberne får ud af at benytte sig af Biobag, gik der et lys op for dem,” skriver hun i meddelelsen.
“Inspirerende brandproces”
Hos Biobag var processen og kickoff-mødet også en øjenåbner, hvor man er blevet mere bevidst om, hvad fortællinger betyder.
" Tænk, at Republica har kunnet se alt det i os.Kyane de Haas, Marketing Manager Biobag
”Det er stadig sandt. Det er stadig dem. Det er stadig de samme produkter, Biobag laver. Men retorikken og måden, vi omtaler det hele på, blev rykket ud af fabrikshallen og ind i verden udenfor”, hedder det i meddelelsen fra Republica.
Og den nye måde at se tingene på, har gjort indtryk hos Kyane de Haas, Marketing Manager Biobag:
”Tænk, at Republica har kunnet se alt det i os. I en meget berigende og inspirerende brandproces er vi blevet bevidste om værdien af vores unikke kompetencer og vores virksomheds store potentiale. Vi har et relevant og efterspurgt produkt, som vi kun kan være stolte af,” skriver han i meddelelsen.
Pernille Zillmer understreger dog i meddelelsen, at ”man vender ikke en Oslofærge på et splitsekund”, men:
”Alle hos Biobag er ombord i den nye tilgang og føler stolthed over det, de er og kan. Det er et vidunderligt og meget inspirerende sted at være. Også for det videre samarbejde, som Republica ser meget frem til.”
BioBags hovedkontor ligger i Askim, Norge, og virksomheden har produktionsfaciliteter på Dagö, Estland.
Dertil kommer datterselskaber i Danmark, Sverige, Finland, Australien og USA samt partnere, der repræsenterer BioBag Internationalt i en lang række lande.