Op imod en tredjedel af danskerne har et nytårsfortsæt for 2022, slår ny undersøgelse fra Opeepl fast.

Samtidig svarer 22 procent af dem, der ikke har et nytårsforsæt, at de alligevel forsøger at ændre deres livsstilsrelaterede adfærd i begyndelsen af et nyt år.

Det mest almindelige nytårsforsæt-tema for danskerne er kost og motion, som 53 procent har målsætninger for. Dernæst kommer forholdet til venner og familie samt privatforbrug, som henholdsvis 24 procent og 20 procent har ambitioner for at optimere.

“Det er helt sikkert værd at notere sig, at næsten halvdelen af alle forbrugere har et 2022-mål relateret til deres sundhed. Og der er en tendens til at det, udover gennem mere motion, skal opnås i køkkenet. Der er 22 procent af danskerne der svarer, at de vil lave mere hjemmelavet mad i 2022,” fortæller marketing- og kommunikationschef i Opeepl, Jeanette Mayland Olsen.

Mikkel Heidebys tre nytårsforsæt-tips

Klar før jul   

 Nytårsforsættet bør tænkes ind som en naturlig del af årsplanerne, og man bør allerede i december havde det materiale klar, som man vil indrykke i løbet af januar. Det gælder også om at tappe ind i de tendenser, som er i markedet. For eksempel, at vi i 2022 gerne vil spise mere plantebaseret, at vi vil lave mere hjemmelavet mad osv.

Fokuser på forbedring

Forbrugere går stadig ind i det nye år med ambitionerne om at være en bedre version af sig selv. Som FMCG-virksomhed (fast-moving consumer goods, red.) giver det masser af muligheder for at påpege netop dit produkts fortræffeligheder i forhold til at hjælpe. Det kan oplagt være kalorielette versioner af fødevarer, men virksomheder, der for eksempel sælger rengøringsmidler, bilvaske, blomster, sengetøj, avisabonnementer, vil også kunne gøre brug af danskernes tro på et optimeret 2022.

Vær djævlen på skulderen

Man kan også vende argumentationen om, for vi ved jo godt, at vi ikke kan holde nytårsforsættet. Så hvis man sælger noget, der clasher med ’det sunde liv’, så kan man fra midten af januar begynde at lokke med produkter, som folk på den lange bane alligevel sjældent kan holde sig fra. Lidt sødt fra tankstationen, en flaske vin, hvidt brød, en lang lørdag på sofaen med streaming osv.

Kilde: Pressemeddelelse fra Opeepl

Det ser hun som blandt andet som en åbenlys marketingmulighed for producenter af måltidskasser.

”Selvom det bliver leveret og ofte er halvfabrikata, så føler forbrugeren, at det er sundt og hjemmelavet, fordi vi selv hakker det,” siger Jeanette Mayland Olsen, der også ser et voksende ønske hos danskerne om at spise vegansk og plantebaseret.  

Nytårsforsæt eller mål

82 procent af de adspurgte danskere, der har et mål for 2022, kalder det et ’nytårsforsæt’, mens 18 procent bare definerer det som ’et mål’.

Grunden til dette, vurderer Jeanette Mayland Olsen, er, at ikke alle danskerne er vilde med at blive puttet i en boks og blive holdt op på et forsæt.

CCO & Senior Partner Mikkel Heideby, fra det kreative bureau Sunrise, mener dog stadig at fænomenet er særdeles farbart at basere sin markedsføring på her i årets indledende måned.

”Nytårsforsættet er fortsat oplagt at tage udgangspunkt i for virksomheder. Og ikke kun dem der lover, at vi kommer i bedre form eller kan stoppe med at ryge,” lyder det i en mail fra Mikkel Heideby, der tilføjer, at man sagtens kan tale om livsstilsændrende adfærd i sin markedsføring uden at bruge ordet nytårsforsæt.

Vinduet er stadig åbent

Her en uges tid inde i årets første måned kan det diskuteres, om det er for sent at tænke nytårsforsættet ind i sin markedsføring for januar 2022.

”Optimalt set bør nytårsforsættet tænkes ind som en naturlig del af årsplanerne, og man bør allerede i december have det materiale klar, som man vil indrykke i løbet af januar,” skriver Mikkel Heideby.

Jeanette Mayland Olsen pointerer dog, at løbet ikke nødvendigvis er kørt for i år, da det afhænger af produktet og situationen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført i november og december på 500 nationalt repræsentativt fordelte danskere i alderen 18-60 år via Opeepls Dynamic Sampling teknologi.

Konfidensintervallet i undersøgesen afhænger af antallet af respondenter for den enkelte spørgsmål, men vil ifølge Opeepl være mellem +/- 4 procent for den danske del.

Undersøgelsen af danskerne er en del af en international undersøgelse gennemført af Opeepl i 5 lande med i alt 2500 respondenter.

”Du kan jo have noget tekst up and running på 10 minutter, hvis du har kompetencerne in-house eller samarbejder med et agilt bureau,” siger hun.

Vend argumentationen om

Det er langt fra alle virksomheder, der tilbyder en service eller har et produkt, der går direkte i spænd med danskernes livsstilsoptimerende ambitioner.

Men de kan gøre markedsføring med afsæt i nytårsfortsæt relevant ved at vende kommunikationen på hovedet.

”Et godt greb kan være at vende argumentationen om. For vi ved jo allesammen godt, at de færreste kan holde deres nytårsforsæt. Så hvis man sælger noget, der hører under den usunde kategori, kan man lokke dem ved at spille på det,” skriver Mikkel Heideby og tilføjer: ”Fra midten af januar kan man som markedsfører med fordel begynde at lokke med alt det, der forsøder tilværelsen, som danskerne alligevel ikke kan holde sig fra i længden.”