Til tonerne af punk-hittet ”Ça Plane Pour Moi”, som belgiske Plastic Bertrand ramte verden med i 1978, har den unge, danskfødte bank, Lunar, sendt sin første tvær-nordiske kampagne i luften.

Det franske hit bliver i kampagnen til ”Bankage á trois” – et ordspil på det franske udtryk ”ménage à trois”, der betyder ”trekant” – i seksuel forstand.

Og kampagnefilmene handler netop om en ”trekant”, hvor en kvinde finder en ny og ung mand (læs: bank), men uden at skille sig af med den gamle.

Bag filmene står NoA-bureauet Åkestam Holst og produktionsselskabet Pine med Filip Nilsson, tidligere Folke Film – bl.a. kendt for Volvos Epic Split – som instruktør. 

Inhouse, men også bureau

Kampagnen kommer kort tid efter, at Lunar meldte ud, at man havde ansat Pandoras tidligere Global Director, Brand Design, Will Rust, som Head of Brand.

Om Lunar

I 2015 grundlagde iværksætteren Ken Villum Klausen Lunar

I 2018 og 2019 åbnede Lunar kontorer i Stockholm og Oslo

I 2019 fik Lunar sin egen banklicens

I 2020 oprettede man Lunar Business, en erhvervsbank rettet mod enkeltmandsvirksomheder.

Henning Kruse Petersen er Lunars bestyrelsesformand og investorerne tæller Seed Capital, Augustinus Fabrikker, Greyhound Capital og Socii Capital.

Lunar har i dag over 200.000 kunder i Norden både privat og erhverv og over 200 ansatte på kontorer i Aarhus, København, Stockholm og Oslo.

Og at man i øvrigt var i gang med at styrke sit inhouse-marketingteam.

–  Vi har udviklet en solid brand-strategi selv, og derfor har det været en anden slags opgave, vi gerne ville have bureauhjælp til. En god kreativ idé udført i verdensklasse, siger Will Rust, der også har en fortid som Executive Creative Director hos Ogilvy.

Han tilføjer:

– Det fandt vi hos Åkestam Holst, og den færdige kampagne er på mange måder identisk med den idé, vi købte ind i på det første møde.

Blev “rigtig” bank i 2020

Lunar blev grundlagt i 2015 som en 100 procent digital, app-drevet bank.

Dengang var navnet Lunar Way og målet var – dengang med Nykredit som partnerbank – at disrupte den traditionelle banksektor.

I august 2019 fik man imidlertid egen banklicens fra Finanstilsynet, skiftede navn til Lunar. Og lancerede kort efter en kampagne, skabt i samarbejde med Advice.

Oprindelig var lanceringen planlagt til marts 2020, men så kom corona-pandemien, hvilket dengang gav anledning til at tænke ud af boksen på marketingfronten og blandt andet gå på TV og radio.

Siden har man lanceret en business-del, og nu folder Lunar sig altså for første gang ud med en større nordisk kampagne.

Kampagnen bliver vist på TV i Danmark og på digitale kanaler i Sverige, Norge og Danmark.

Se TV-filmen her.