Zupa er det bureau, der ifølge MyImage 2021 har forbedret sit image mest gennem det seneste år.

Sammenlignet med sidste års analyse flytter Zupa sig således markant på Brand Power Index: + 38 sammenlignet med sidste år.

Samlet set sikrer det bureauet et hop op fra en plads i den samlede ranking som nummer 27 sidste år til nummer 14 i år.

MyImage er for 13. år i træk udarbejdet af MyResearch, og i år er analysen baseret på svar fra 936 marketingansvarlige.

Ifølge analysen blander også de to reklamebureauer Pravda og Uncle Grey sig i toppen, når det gælder spring op ad imagelisten, ligesom Impact og IIH Nordic blandt de digitale bureauer også er flot med. 

Hos mediebureauerne ses derimod ikke de store bevægelser opad: Kun MediaCom flytter sig nævneværdigt, og bureauet rykker da også i den samlede ranking fra sjette- til tredjepladsen.

”Har evnet at kommunikere skiftet”

Årets højdespringer, Zupa, fusionerede i foråret 2018 med Agency Spring.

Halvandet år senere, i december 2019, valgte ledelsen at lade Agency Spring-navnet forsvinde og samle hele bureauet under Zupa-brandet.

Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch. Foto: PR.

På grund af tidspunktet for navneskiftet optrådte begge bureau-brands i MyImage 2020.

Dengang lagde Agency Spring bedst til og indtog en 10.plads, mens Zupa dengang måtte tage til takke med en plads som nummer 27 – ud af 28.

Hvordan kan Zupa skille sig så markant ud i år – efter fusion og navneændringer?

– Zupa er jo et kendt bureaunavn og har været det i en årrække, og Agency Spring var et stærkt reklamebureau-brand, siger Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch, og fortsætter:

–  Så når Zupa rykker frem på denne måde i år, så ser jeg det som udtryk for, at man tydeligvis har evnet at kommunikere navneskiftet og sammenlægningen på en effektiv måde.

Omtale spiller ind

Men også andre faktorer kan spille ind i forhold til om et bureau går frem eller tilbage på MyImage-listen.

Om MyImage

MyImage er gennemført af MyResearch for 13. år i træk.

936 marketingansvarlige har denne gang gennemført undersøgelsen – en vækst på 8,5 procent sammenlignet med 2020-målingen.

I 2021-analysen bedømmer annoncørerne i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.

Analysen indeholder Brand Strength og Brand Position.

Under Brand Strength svarer respondenterne på, hvor godt de kender et bureau. Herefter tages stilling til, om det er bureau, de ville invitere til pitch, og momentum hvor svarene korrigeres for andelen af egne kunder.

Under Brand Position vurderer respondenterne bureauerne på 9 udvalgte kvalitative parametre.

Der udregnes en score for både Brand Strength og Brand Position og disse ligger til grund for den samlede Brand Power-score.

Du kan læse mere om analysen her.

Det kan være medieomtale, vundne priser eller synlighed i forbindelse med aktuelle debat-temaer:

For eksempel har Zupa gennem det seneste års tid gjort sig bemærket i forbindelse med den inhousing-debat, der har fyldt en del i bureau- og marketingbranchen. 

Her har man markeret sig med søsterbureauet Zupa Zite, der etablerer og driver såkaldte onsite-bureauer:

Bureauer, der ligger på kundens matrikel, men som reelt ejes og drives af bureauet.

Blandt andet har man gennem en årrække været kendt for med succes at stå i spidsen for Grundfos-bureauet Brandbox i Bjerringbro.

Senest er også bilgiganten Nic. Christiansen kommet til.

Fortsætter ikke nødvendigvis 

Hvis du kigger tilbage i analyserne gennem årene: Har et betydeligt hop i Brand Power Index så erfaringsmæssigt effekt på følgende års ranking?

– Først og fremmest skal man huske på at Brand Power Index afhænger af, hvilke bureauer vi måler på. F.eks. er benchmarket for mediabureauer blevet stærkere, fordi vi ikke måler på Starcom og Zenith længere. Og konsekvensen her er at ændringstallene er mindre, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

– Så hvis man skal bruge Brand Power Index til at forudsige udviklingen, så vil jeg anbefale, at man kigger på minimum to år, før man konkluderer, hvorvidt et bureau har en stabil, positiv bevægelse i gang, som vil kunne aflæses i de følgende års ranglister.

– Så chancen for at man rykker op på listen – eller risikoen for at man falder tilbage – er først stor, hvis et bureau har bevæget sig i samme retning mindst to år i træk.

Højdespringere 2021- målt på ændring i Brand Power Index

Reklamebureauer

Zupa               +38
Pravda            +23
Uncle Grey     +22                

Digitale bureauer

Impact            +26
IIH Nordic      +21
iProspect         +8

Mediebureauer

MediaCom     +10
m/Six              +4   
Vizeum            +3