1: At opføre dig ordentligt

Per Holm Henriksen, stifter og leder af Reklamelinjen:

”Nøglen til at få succes er: Opfør dig ordentligt. Det er alt det der pis med, at dem, du møder på vej op, møder du også på vej ned. Det er indgangsbilletten til at deltage. Du skal gøre dig umage med alle opgaver. Ikke surmule over, at du ikke får de fedeste som seniorerne. Det viser, at du har styrke, og at du vil det. Du kommer til at begå fejl og fejl og fejl. Men har du gjort dig umage og opført dig ordentligt, så vil de også give dig chancen igen og igen.”

2: At kunne dit håndværk

Clara Prior-Knock, Kreativ direktør i Uncle Grey:

”Der er ét ord: Håndværk. Det er ligegyldigt, om du er art director eller tekstforfatter. For at få dine idéer til at leve skal du kunne dit håndværk. Det har aldrig været vigtigere. Derfor skal du ud og øve dig. Det er ligesom en murer, der kun bliver bedre og bedre for hver mursten. Sådan er det også i reklamebranchen. Det er også det, jeg selv oplevede, da jeg kom ud i branchen. Det kan godt være, at folk får den samme idé. Men det er, hvordan det er eksekveret, skrevet og designet, der gør, at man lægger mærke til det. Jeg håber, 2022 bliver håndværkets år.”

3: At elske de kedelige opgaver

Rasmus Petersen, Kreativ direktør og partner hos Wibroe, Duckert og Partners:

”Jeg oplever, at der kommer mange unge med gode idéer. Men virkeligheden er, at du nogle gange skal sælge et produkt nede i supermarkedet. Du skal få folk til at træffe en beslutning, så de vælger ét brand frem for et andet. Derfor skal du også vide, hvordan du får et hængeskilt til at sælge bedst. Det er ikke den opgave, du normalt fremhæver i porteføljen. Men det er en færdighed, som du skal kunne. Det er opgaver med masser af begrænsninger, så det er spændende, hvordan du gør det effektivt og brugbart.”

4: At det går stærkt

Mathilde Ytzen Stausholm, Account og SoMe-manager hos Uncle Grey:

”Virkeligheden er, at du skal være enormt omstillingsparat, fordi alting går enormt hurtigt. Du skal acceptere, at du har begrænset tid til at løse dine opgaver – og at din tid er noget værd, fordi den også har en pris. Du skal lære at operere på den spilleplade, der hedder budget og deadlines. Og det kommer med erfaringen, når du får jord under neglene.”

5: At reklame er en holdsport

Per Holm Henriksen, Stifter og leder af Reklamelinjen:

”Reklame er en holdsport. Og det ved mange af de unge ikke. Du kan komme til at være pisse irriteret på dine kolleger, hvis du har hovedet for langt oppe i din egen røv. Du skal have respekt for alle i den kreative proces. Kunden, som elsker deres produkt og ved alt om det. Konsulenterne, der har den daglige kontakt med kunden, fordi de kender kunden bedst. Og strategerne, der brænder og ånder for forbrugerne. De skal være dine bedste venner. Det er først, når alt det spiller sammen, at du kan lave drømmekampagner, der flytter markeder og vinder priser.”

6: Ikke at gå efter pengene

Per Holm Henriksen, stifter og leder af Reklamelinjen:

”Det her er egentlig et dårligt råd, for de unge skal selvfølgelig have en god løn. Men lad være med først i din karriere at gå efter pengene. Du skal gå efter at være det sted, hvor du lærer allermest. Du får brug for så meget coaching og hjælp, for det er en jungle derude. Din energi, din nysgerrighed og din sult er som ung dine største forcer, og dem skal du bruge. Så kan du efter fem eller syv år være sikker på, at du nok skal få en mere en god løn.”

Markedsføring har i sit seneste magasin samlet 17 trends og tendenser, der bliver afgørende at kende i 2022, hvis du arbejder med marketing, reklame eller kommunikation.

Denne artikel udfolder tendens nummer 7: De unge får jord under neglene.