I foråret gik Toms Guld Barre ud med et nyt kampagneunivers – og nu følger næste step: En relancering af chokoladebaren i sin originale knæk-bare form.

Dermed forlader Toms det Guld Barre-design, man gik over til for nogle år tilbage, blandt andet for at kunne lave fyldte chokoladebarer. 

Antagelsen var dengang, at forbrugerne hellere ville have variation end tradition, men Marketing Manager hos Toms, Sabine Wahl, mener man skal være varsom med at ”underkende glæden ved genkendelse eller nostalgi”.  

”Guld Barres helt unikke position har altid været, at det er en lille chokoladeplade med nogle klassiske smagsvarianter, og at den er nem at knække i små stykker og dele. Hvilket også er det, mange danskere – unge som gamle – forbinder Guld Barre med,” siger hun i en meddelelse.

Analyse tegnede tydeligt billede

Beslutningen om at gå tilbage til det originale Guld Barre-design er truffet på baggrund af et analyse- og indsigtsarbejde af porteføljestrategien, som Toms har gennemført i samarbejde med bureauet Twenty.

Og arbejdet viste, ifølge parterne, at ”skulle man have fat i Guld Barrens sjæl, skulle man relancere selve produktet i den originale form”. 

”Det stod klart, at der var en udfordring med selve produktet – der var jo næsten ikke noget Guld Barre tilbage i Guld Barren, og den kunne ikke knækkes som i ”gamle dage”,” siger Thomas Bjerg i meddelelsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra den nye Guld Barre-film "Kærlighed ved første knæk".

Interne samtaler på Toms og en række forbrugerinterviews tegnede et tydeligt billede.

”En af de konklusioner, som stod tydeligst frem efter samtalerne, var, at den største udfordring for Guld Barre ikke var hverken kendskab eller relevans, men at produktporteføljen havde bevæget sig for langt væk fra det, folk associerer en Guld Barre med.”

Oprydning i porteføljen

Thomas Bjerg kalder det ”stærkt af Toms, at de er nået til erkendelsen om, at den originale Guld Barre er den rigtige og handler på det.”

”Øvelsen med Toms Guld Barre viser med al tydelighed, at man over tid som brand skal være varsom med at skele for meget til, hvad konkurrenterne gør,” siger han og tilføjer:

”Risikoen er, at man ender med at gøre det samme som dem, i stedet for at fokusere på det, man er den bedste til.”

Sabine Wahl supplerer: 

”Netop derfor har vi også ryddet op i Guld Barre porteføljen, hvor der nu er fokus på de klassiske varianter, som folk kender og evntuelt limited editions til særlige anledninger,” siger hun og tilføjer, at den nye, originale Guld Barre i første omgang er blevet silent seeded i butikkerne.

Guld Barres revitaliserede design er udviklet af Everland.

Lanceringen følges op af to små film fra Twenty og Mellow. Se filmene her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger