Is-brandet Sun Lolly og bureauet Twenty udfordrer i et nyt kampagne-eksperiment en række danske forældre på de forventninger, mange har til sig selv om at være ’de perfekte forældre’.
Kampagne og eksekvering tager udgangspunkt i en YouGov-måling, der blandt andet viser, at tre ud af fire forældre føler sig presset til at være ‘perfekte’ – ikke mindst på grund af det billede, som sociale medier tegner af forældrerollen.
“Det er måske ikke overraskende, men alligevel temmelig chokerende, i hvilket omfang forældre føler sig overvældet og presset af idéen om perfektion. Det ønskede vi at komme til bunds i,” lyder det fra Farah Dib, co-founder og kreativ direktør hos Twenty i en mail til Markedsføring.
I kampagnefilmen konfronteres en gruppe forældre med billeder af ’det perfekte’ ligesom de bliver bedt om at reflektere over, hvor dette pres om at være perfekt kommer fra. Deres børn får også ordet i filmen – mere skal ikke afsløres her.

Øgede salg og markedsandel
Kampagnen, der går i luften i dag, kommer som opfølgning til sidste års succes med branduniverset ’Don’t Be Perfect, Be Present’.
Det blev lanceret i det sene forår 2021 og skilte sig dengang markant ud fra mange års taktisk kommunikation fra Sun Lolly.
Især filmen ”Fool for You”, der fortalte historien om en fars kærlighed til sin datter fra baby til voksen vakte opmærksomhed og vandt bl.a. en Epica Award.
Efterfølgende viste tal fra virksomheden CO-RO A/S, der ejer Sun Lolly-brandet, at indsatsen havde givet fine resultater – herunder et salg, der målt på volumen, havde løftet sig 14 procent sammenlignet med samme periode i 2020. Og en vækst på fire procent i markedsandel.
Dengang kaldte Mette Klitvang Mehlsen, Regional Marketing Manager, Sun Lolly, det for ”nyt – og en smule nervepirrende – for os at give slip, og lade følelserne få frit spil,” men i dag glæder hun sig over kampagnen.
" Det vil forhåbentlig bidrage til forståelsen af, at perfektion ikke er en hensigtsmæssig målestok – heller ikke når det kommer til det at være forældre.Farah Dib, co-founder og kreativ direktør, Twenty
“Det har været fantastisk at se responsen på vores platform, som vi lancerede sidste år. Det er tydeligt, at forældre bliver bevægede, når de konfronteres med den virkelighed, som børnene oplever og ikke den ’virkelighed’, som vi ofte er underlagt på sociale medier,” siger hun og tilføjer:
”Og det er netop ærlighed og ligefremhed, vi synes, at vi som brand repræsenterer. Sun Lolly skal spises med to hænder, især hvis dine hænder er små. Og det kan give anledning til et øjeblik af nærvær sammen.”

”En vigtig diskussion”
Sun Lollys kampagne bygger på en YouGov-måling, der er gennemført som en rundspørge blandt 1.200 danske forældre om deres erfaringer og forventninger til deres rolle.
Og målingen viser blandt andet at 81 procent mener, at de forventninger, som både de selv og samfundet har til forældrerollen, er urealistiske.
Samtidig erkender de også, at disse forventninger kan være medvirkende til at påvirke deres evne til at være til stede i nuet med deres børn og værdsætte tiden sammen.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen – for eksempel at ”tre ud af fire forældre føler sig presset til at være ‘perfekte’” – bruges som en aktiv del af kampagnen.
”Som brand har Sun Lolly mulighed for at facilitere en vigtig diskussion om et emne, som berører millioner af forældre over hele verden. Derfor stiller vi spørgsmålet, hvem det i virkeligheden er, at forældre bør søge anerkendelse hos, og åbner op for diskussionen om urealistiske forældreidealer,” siger Farah Dib og tilføjer:
”Det vil forhåbentlig bidrage til forståelsen af, at perfektion ikke er en hensigtsmæssig målestok – heller ikke når det kommer til det at være forældre.”
Se den nye hero film i “Don’t Be Perfect, Be Present”-platformen her – Mellow har produceret.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger