Det lokale og nære er kernen i Spar Nords forretningsmodel, og mantraet i banken er, at ”når det går godt i byen, så går det også godt for Spar Nord”.
Og netop det mantra er nu selve fundamentet i en ny kommunikationsplatform, der er udviklet i samarbejde med Marketsquare, bankens nyvalgte strategiske og kreative partner.
Den første leverance på den nye platform er i luften nu, oplyses det i en pressemeddelelse, og den består af ikke færre en 58 unikke film og brandkampagner, hver tilpasset en af bankens 58 filialer rundt om i landet.
”Vi er i princippet klar til at udarbejde 58 forskellige marketingpakker, der tilpasses de lokale banker, så de primært giver mening for de borgere, som bor, lever og arbejder i byen,” siger afdelingsdirektør i Spar Nord Elise Klitgaard i meddelelsen.
Klip fra mobiler og scrapbøger
Sammen har Spar Nord og Marketsquare udviklet en serie af film, der er forankret i den lokale udgave af bankens kernefortælling – Hele byens bank.
Filmene består dels af en række optagelser fra byen, som produceres af Marketsquare.
" Det kræver selvsagt et andet set-up og en anden tilgang til marketing, end man er vant til.Elise Klitgaard, afdelingsdirektør i Spar Nord
Herefter suppleres hver film med autentisk, lokal dokumentation, som bankerne selv indsamler – via medarbejderne fra deres mobiltelefoner og scrapbøger og fra foreningslivet og de lokale avisredaktioner.
”Det giver filmene et unikt, lokalt udtryk, der skaber en ægte relevans for den enkelte by, som vi slet ikke ville kunne opnå, hvis vi selv filmede det hele,” siger Hans Troldahl, Head of Concepts på Marketsquare.
Elise Klitgaard supplerer:
”Det kræver selvsagt et andet set-up og en anden tilgang til marketing, end man er vant til. Men sammen med Marketsquare er vi lykkedes med at skabe en markedsføring, som de lokale banker oplever, er deres helt egen, som de kan genkende sig selv. Og som de er stolte af at skulle indrykke”.
Bureau på bankbesøg
Og selv om Spar Nord arbejder med en klar decentraliseringsstrategi, så mener Martin Bach, direktør i Spar Nord, at det giver mening at arbejde med en samlet kommunikationsplatform.
Artiklen fortsætter under billedet.

”Men det er klart, at den kommunikation ikke skal tale oppefra og ned, men snarere nedefra og ud – ud mod den lokale by, de borgere og det erhvervsliv, som banken betjener, og som betjener sig af banken. Derfor er afsenderen altid den lokale bank,” siger han.
For bureauet har det været en anderledes opgave, forklarer Client Service Director, Jeppe Bo Ebstrup:
”Vores udviklingsproces bestod bl.a. i en række besøg i lokale Spar Nord-banker. Her blev det meget tydeligt, at bankens lokale engagement, tilgængelighed og beslutningskompetence er afgørende for de lokale kunder – og dermed for den lokale banks succes,” siger han og tilføjer:
”Så i en verden, hvor alting bliver stadig mere internationaliseret, har det været spændende for os som bureau at være med til at identificere og forløse et brandpotentiale, som tager afsæt i det stik modsatte.”
Se to af kampagnefilmene her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger
For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger