Iværksætter Karsten Bjørk Rasmussen, der står bag startuppen TimeJam, er ikke i tvivl. Hans lille robot, Timebotto, gøre en kæmpe forskel i bureaubranchen.

Ifølge ham er det nemlig en massiv udfordring for mange bureauer, at deres ansatte er dårlige til at registrere de timer, de bruger på projekter. Og det koster i sidste ende på bundlinjen hos bureauerne, siger han.

”Registrerer vi ikke timer ordentligt, så er det svært at fakturere kunderne og få betaling for det arbejde, du laver. Du vil næsten altid sende en faktura på for lavt et beløb. Det er super vigtigt. Det kræver en lille indsats af medarbejderne, men det er svært at gøre ordentligt, fordi det er virkelig kedeligt,” siger han.

”Vi havde en case, virksomheden Frankly, hvor der ved månedens afslutning manglede 30 timer per medarbejder, som først skulle indsamles før måneden kunne lukkes. Med 20 medarbejdere manglede de hver måned 600 timer. Bliver det indtastet dagligt, så forestil dig, hvad det kan betyde for en virksomhedens datakvalitet og dermed indtjening. Det er massivt.”

Gamificerer tidsregistrering

Men hvad er Timebotto?

Jo, det er konkret en lille automatiseret funktion, som kan plugges ind i de systemer, virksomheder normalt bruger til at kommunikere internt. Det kunne eksempelvis være på Slack eller Teams.

Her dukker den op som en lille ekstra funktion, der deler virksomhedens ansatte op i grupper, der konkurrerer med hinanden om hver eneste dag at være bedst til at timeregistrere. Dem, der registrerer dagligt, får flest point. Og hver måned bliver der internt kåret en timeregistrerings-vinder mellem holdene.

Kort sagt bliver processen med timeregistrering gjort til et lille spil, der skal motivere medarbejderne til at få det gjort, før de glemmer, hvad de egentlig har brugt deres tid på.

”Vi gør det nemmere at få det gjort. Vi forsøger at nudge folks adfærd. Vi motiverer folk til at få gode vaner ved at lave en holdånd om det. Der går konkurrence i den, og noget, som cheferne får ville skulle gå og slå folk i hovedet med, bliver uformelt og sjovt,” siger Karsten Bjørk Rasmussen, der fortæller, at TimeJam lige nu har 10 kunder.

Virker det rent faktisk?

”Det gør det. Vores kunder ligger lige nu et sted, hvor 95 procent af al deres tid bliver registreret. Det er eksempelvis NoA Ignite, som hver mandag morgen kan se, at stort set alle deres timer er lukket,” siger han og tilføjer, at det hos bureauet Frankly har betydet, at de har kunnet tidsregistrere i gennemsnit 30 timer mere per medarbejder om måneden.

Sådan ser det ud, når Timebotto gamificerer tidsregistering i Slack. Foto: TimeJam.

Stadig lang vej endnu

Karsten Bjørk Rasmussen erkender dog også, at det er noget, som kræver indsats for at få til at fungere.

Er der ikke en fare for, at det her er sjovt i en måned, og så mister det sin effekt?

”Det var også min bekymring, da vi startede. Men nu har Frankly og NoA Ignite været på i mere end to år. Så jeg er ikke bekymret for det længere. Jeg har også kunder, der kører med det i et kvartal, og så falder effekten lidt. Men bunden bliver stadig løftet. Det er et værktøj til at arbejde og italesætte det her, så kulturen om det ændrer sig,” siger han.

Hvad fungerer dårligst ved jeres system?

”Jeg har et helt road map med ting, jeg gerne vil ændre. Lige nu er det sådan, at vinderne hver måned får en præmie, men det skal virksomhederne selv stå for. Jeg ville meget gerne, at det var noget, vi kunne sørge for, så hele setuppet var fuldstændig plug-and-play.”

Et lille overskud

Karsten Bjørk Rasmussen fortæller også, at TimeJam endnu er i en opstartsfase. Det kan også ses i regnskabet for sidste år, hvor virksomheden omsatte for under 50.000 kroner og havde et overskud på lige over 35.000 kroner. Han fortæller, at virksomheden i år har fået støtte fra Innovationsfonden og derfor har investeret markant i Timebotto.

”Vi oplever rigtig god vækst, og vi er ved at lave flere partnerskaber med tidsregistreringsselskaber. Eksempelvis har vi indgået et partnerskab med TimeLog, der er i top 2 som tidsregistreringssystemer i Danmark,” siger han.

”Vi har også fået en partner i USA og på det italienske marked. Det er et godt rygstød for os. De er meget obs på, at hvis kan løfte deres tal, så får de stor værdi af det.”

Derfor er Karsten Bjørk Rasmussen også håbefuld for TimeJams fremtid.

”Er du bureauejer, kan du helt sikkert genkende den her udforing, men du har nok også accepteret, at så længe det går nogenlunde, er det OK. Men jeg tror virkelig, vi kan gøre en forskel,” siger han.