“Det er det maksimalt mest underlige, man overhovedet kan forestille sig.”
Sådan lyder det fra CMO i GreenMobility, Steffen W. Frølund, der for første gang laver kampagnearbejde for sig selv frem for en virksomhed. Steffen W. Frølund stiller nemlig op til det kommende folketingsvalg for Liberal Alliance, hvor han er partiets spidskandidat i Nordsjællands Storkreds.
Og det har indtil videre været en næsten surrealistisk oplevelse for ham at være opstillet.
“Når jeg stod og hang plakater med mit eget ansigt op i lygtepæle, så var det, som om min hjerne godt kunne connecte the dots,” siger han.
”Men når jeg ankom til byer, hvor de frivillige havde hængt plakater op for mig, og jeg pludselig så mit eget ansigt på en plakat et sted, hvor jeg ikke selv havde hængt den op … der må jeg sige, at det føles virkelig mindblowingly underligt. Det kunne min hjerne slet ikke forstå.”
Ophængnings- og valgdebutant
I weekenden har Steffen W. Frølund således haft sin plakat-ophængningsdebut, og udover at bestige lysmaster har CMO’en også mødt en masse vælgere.
”Fra folk, der kommer ud af deres hus og spørger, om man ikke har lyst til at hænge på deres hegn, til at møde modkandidaters frivillige, der ønsker god valgkamp og vil tage selfies til deres venner,” siger han
Om Steffen W. Frølund
38 år.
Spidskandidat for Liberal Alliance i Nordsjællands Storkreds.
CMO i GreenMobility.
Medejer af en investorvirksomhed der investerer i start-ups.
Tidligere klummeskribent på Finans.dk
Steffen W. Frølund har stemt Liberal Alliance stort set lige siden, partiet så dagens lys tilbage i 2007. Men det var først, da han for tre måneder siden blev ringet op af formand Alex Vanopslagh, at han blev overbevist om at gå aktivt ind i politik.
Var du slet ikke loren ved at gå ind politik og repræsentere et parti, der deler vandene?
“Jo, helt klart. Det krævede meget nøje overvejelser. Og første gang Alex Vanopslagh spurgte, om det kunne være noget for mig, der takkede jeg rent faktisk nej.”
”Udover at man virkelig kan blive uenige med nogle, så er der jo også andre personlige omkostninger. For mens man laver politik, så laver man jo ikke så meget andet,” siger Steffen W. Frølund, der har kone og to børn.
Er du bange for, at det kan skade dit arbejdsliv at gå ud med markante politiske holdninger?
”Jeg har faktisk aldrig været bange for at ytre mine meninger. Der er nok en del, der er mere påpasselige med ikke at træde nogen over tæerne – og måske føler, at de har mere at miste. Måske er det naivt, men den frygt har jeg aldrig rigtig haft. Jeg har altid bare tilladt mig selv at sige det, jeg tænker og mener.”
CMO-erfaring giver fordele
Steffen W. Frølund er nybegynder i den politiske arena. Men han ser de erfaringer, han har i rygsækken fra marketing, som en stor hjælp i valgkampen.
“På nogle punkter er min erfaring en kæmpe fordel, men på andre er jeg fuldstændig grøn og ved måske slet ikke, hvad der skal til.”
I forhold til at føre valgkampagne føler han sig dog fuldstændig på hjemmebane.
”Her udskifter jeg i virkeligheden bare det brand, som jeg normalt arbejder med, med mit eget navn,” siger han og tilføjer:
”At kommunikere et navn og budskab ud kosteffektivt, det er en præmis for at være en god CMO. Det er det, jeg kan – så her har jeg en klar fordel.”
Politisk, men aldrig politiker
Steffen W. Frølunds holdninger har blandt andet resulteret i 4.135 følgere på hans Twitter-profil, ligesom det også i en årrække affødte en tjans som klummeskribent på Finans.dk.
Han så dog ikke sig selv som politisk aktiv.
”Klummen gjorde blandt andet, at jeg havnede i debatten med Clement Kjærsgaard. Og så begyndte jeg på den baggrund at få invitationer til forskellige politiske erhvervsklubber og -netværk. Men aldrig mere end det.”
Hvordan rimer din grønne profil fra Green Mobility på ultra-liberal politik?
“Jeg tror ikke, at det er helt forkert at sige, at min grønne profil er en af grundene til, at mit navn kom i bowlen af mulige folk, som Alex (Vanopslagh, red.) overvejede at ringe til. Sammen med min interesse for klima, tech og iværksætteri.”
Liberal Alliance gik som et af de eneste partier ud af forhandlerne om klimaloven fra 2019, så LA-politik er vel ikke ligefrem grøn?
”Mange folk vil typisk have en lidt misforstået holdning til Liberal Alliances klimapolitik. Og det er nok, fordi den tidligere har været ikke-eksisterende eller klima-skeptisk. På det område har der været en meget, meget grundig softwareopdatering i partiet. Nye personer er kommet ind, og der er kommet en bedste forståelse for, hvad det egentlig er for en klima-problemstilling, vi står over for.”
Vil stoppe som CMO, hvis han bliver valgt ind
Hvad har du – i et marketingperspektiv – lært af at føre valgkamp?
”Den store læring er nok i virkeligheden, at i stedet for at sælge et produkt, så sælger man i politik. Holdninger. Og det gør altså alligevel noget andet i forhold til de feedback-loops, som er i markedsføring, hvor man normalt leder noget trafik ind på en hjemmeside, ser effekten og ud fra den vurderer, om indsatsen fungerer,” siger Steffen W. Frølund og tilføjer:
”Her navigerer du i modsætning faktisk lidt i blinde og optimerer efter et endemål, som du ikke helt 100 procent ved, hvad er. Så du er meget afhængig af de stemninger, du får tilbage på dine budskaber – lige fra likes til kommentarer, og hvad folk siger til dig på gaden. Man bliver selv et slags stemningsbarometer for, hvordan det går”
Hvordan vil du vurdere dine egne chancer for at blive valgt ind?
“Her skal man jo passe på med at begå hybris. Men det går rigtig godt for partiet, som gennem lang tid er vokset. Og i de seneste mange meningsmålinger, der ligger vi faktisk og svæver på, om ikke over 5 procent, så i hvert fald på 4,5 procent og op. Og ligger man i det leje, så vil det sandsynligvis kaste et mandat af sig i Nordsjælland til Liberal Alliance.”
”Det næste der så skal være opfyldt for, at de bliver mig, det er, at jeg er den, der får flest personlige stemmer. Hvis de to ting går i opfyldelse, så vil det se rigtig positivt ud,” tilføjer han.
Hvis du bliver valgt ind, vil du så både kunne varetage en plads i Folketinget og din rolle som CMO?
“Når jeg eventuelt, eller forhåbentlig, bliver valgt ind i Folketinget, så vil jeg helt sikkert have det som mit primære fokusområde – og så kan jeg ikke have et fuldtidsjob som CMO imens. De to ting er desværre uforenelige med hinanden.”