Hvad vil det sige at være modig? 

Det tager Forsvaret et nyt og overraskende greb på med en ny kampagnefilm for officersuddannelsen, der netop i disse dage ruller over det store lærred i landets nyåbnede biografer.

Filmen er skabt af bureauet Advice og produktionsselskabet Bacon, som har sat den massivt prisvindende danske instruktør Martin de Thurah i spidsen for filmfortællingen.

Scenen er en såkaldt Search- & Rescue-operation, hvor en fiskekutter kommer i havsnød, en officer skal træffe afgørende valg for at redde besætningen. 

Men modsat af hvad, man måske normalt ville forvente, så fylder de dramatiske billeder mere i seerens hjerne end på lærredet.

”Mod handler om meget mere end at gøre noget farligt. Det handler om at handle i svære situationer og træffe beslutninger, når man er i tvivl,” siger Gitte Holler Colding, chefkonsulent ved Forsvarets Personalestyrelse og ansvarlig for kampagnen, i en pressemeddelelse og tilføjer:

”Og så kræver det ikke mindst et enormt mod at tage ansvar for andre, som filmen viser.” 

”En poetisk tone”

Advice vandt sidste sommer en omfattende pitch om at blive Forsvarets bureau for de kommende fire år – og dermed en rammeaftale på samlet set op til 114 millioner kroner.

" Vi tøver ikke med at kalde det en svær opgave, da målgruppen ofte ikke naturligt har Forsvaret med i overvejelserne.
Gitte Holler Colding, chefkonsulent ved Forsvarets Personalestyrelse og ansvarlig for kampagnen

I den forbindelse genvandt man opgaven med rekruttering af blandt andet officerer.

Og ifølge kreativ chef Signe Zacher Carlsen er man på bureauet ”altid interesserede i at forny fortællesproget i kommunikationen for Forsvaret”.

”Det har Martin de Thurah hjulpet med i år. Filmen har en poetisk tone, som giver plads til seerens egen fortolkning og følelser. De Thurah har skabt en scenisk fortælling, hvor det store drama – en fiskekutter i havsnød – aldrig vises i billeder,” siger hun og tilføjer:

”På den måde udspiller de mest dramatiske situationer sig i tilskuerens bevidsthed. Ligesom filmen ender åbent, så seeren selv kan mærke officerens dilemma på egen krop. Det, synes vi, er med til at gøre det til en stærk og rørende fortælling”. 

“En svær opgave”

Forsvaret afslører ikke budgettet for den konkrete kampagne, men oplyser, at kampagnens KPI’er helt grundlæggende er “at skabe kendskab og appel i målgruppen af nuværende og kommende bachelorer.”

Det vil sige en målgruppe af akademikere, der for manges vedkommende (over 50 procent af dem, der ansøger) aldrig tidligere har været i Forsvaret. 

Målsætning for 2022-kampagne i tal

+ 750 kvalificerede ansøgninger

Fastholdelse af niveau for:
– Kendskab: +70 %
– Vidensniveauet: 20 %
– Relevans: 30 %
– Sandsynlighed for at søge: 20 %
– Andel af kvinder, der søger om optagelse +20%

Kilde: Forsvaret.

“Vi tøver ikke med at kalde det en svær opgave, da målgruppen ofte ikke naturligt har Forsvaret med i overvejelserne – og de skal træffe et livsvalg om at skifte en civil uddannelse ud med en fremtid i uniform,” siger Gitte Holler Colding og tilføjer:

“Derfor er det også en vigtig KPI både at skabe bred appel og opmærksomhed om muligheden – og så øge det kvalificerede kendskab til, hvad en officer laver, og hvad uddannelsen går ud på,”

Gitte Holler Colding oplyser videre, at man “har arbejdet støt på begge dele, siden uddannelsen blev åbnet for civile ansøgere med akademisk baggrund i 2015.”

“Og heldigvis er det lykkedes at opbygge et solidt fundament, som vi hvert år bygger videre på,” siger hun og tilføjer:

“Endelig er det også en vigtig KPI at skabe bro mellem den opfattelse af Forsvarets attraktioner, som findes internt i Forsvaret – og så de styrkepositioner, der virker attraktive for en målgruppe af unge, ambitiøse akademikere.” 

Supplerer doku-serie

Kampagnefilmen kommer et par måneder efter, at anden sæson af Forsvarets doku-serie ”En anden verden” havde premiere.

I serien, der er instrueret af Kasper Kiertzner og produceret af Playground i samarbejde med Advice, følger man en gruppe unge akademikere, der starter på Hærens Officersskole.

”Det er et stort valg at søge ind som officer. Derfor arbejder vi både med bred, opmærksomhedsskabende appel og mere dybdegående indhold til dem, der er længere nede i beslutningstragten,” siger Gitte Holler Colding og tilføjer:

”Med kombinationen af en scenisk hero-film og en autentisk doku-serie, synes vi, at vi har et rigtigt godt afsæt for årets kampagne”. 

Om den nye kampagnefilm siger hun:

”Filmen skal appellere bredt til målgruppen, og derfor er vi glade for, at Martin de Thurah har skabt en film, der er mindre forklarende og taler mere til seerens følelser.” 

Se doku-serien her – og kampagnefilmen herunder.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger