Danske Kamstrup, der udvikler intelligente løsninger til måling af energi- og vandforbrug, og som i 2019 omsatte for 2,4 milliarder kroner, går nye veje på marketingområdet.

Det sker, når dele af driften af de daglige marketingopgaver pr. 1. april outsources til en ekstern partner i skikkelse af Zupa Zite. 

Zupa Zita, der har specialiseret sig i at designe, bygge og drive on-site bureauer, driver i dag bureauer for bl.a. Grundfos og bilkoncernen Nic Christiansen Gruppen.

Og om måned overtager bureauet så nogle af Kamstrups marketingmedarbejdere og samler dem i et nyt bureau set-up – Kamstrup Agency.

Gitte Kirkeby Søe, Vice President, Marketing, Kamstrup. Foto: PR

Det nye bureau får fysisk til huse Kamstrups hovedkontor i Stilling ved Skanderborg. 

Får agilitet uden at miste kontrol

Med etableringen af Kamstrup Agency følger energi-virksomheden en stadig opadgående international trend.

Tal fra august 2020 fra World Federation of Advertisers, en global sammenslutning for multinationale marketingfolk og nationale annoncørforeninger, viser eksempelvis, at 57 procent af WFA’s medlemmer i dag har inhouse- eller on-site bureauer.

Og hos Kamstrup ser Gitte Kirkeby Søe, Vice President, Marketing, store fordele i nye set-up. 

Om Kamstrup A/S

Kamstrup udvikler intelligente løsninger til måling af energi- og vandforbrug

Virksomheden er grundlagt i 1946 og har i dag medarbejdere i mere end 20 lande verden over

I 2019 havde Kamstrup en nettoomsætning på knapt 2,4 milliarder kroner og landede et resultat før skat på 206 millioner kroner

Kamstrup er ejet af det danske energiselskab OK.

– Vi vil fortsætte med at udvikle de betydelige kompetencer, som vores grafiske designere, tekstforfattere og digitale marketingfolk har. Men vi er også nødt til at tilføje nye færdigheder i et skalerbart setup, der kan understøtte Kamstrups vækstambitioner, siger hun.

Gitte Kirkeby Søe, der i øvrigt har en fortid hos Grundfos, mener, at man ved at trække bureaukompetencerne tæt på hovedforretningen opnår større agilitet og kontrol med marketingindsatserne:

– Samarbejdet med Zupa Zite vil give os det bedste fra begge verdener. Vores dygtige kolleger vil stadig være lige her for at støtte Kamstrup og dets forretningsområder, siger hun og tilføjer:

– Og samtidig bliver de en del af et internationalt marketingbureau, der giver både dem og os adgang til sparring og ekstra ressourcer, når det er nødvendigt.

Kan udnytte et onsite-setup

On-site tankegangen er at skabe bureauer, der er 100 procent dedikeret til en kunde og altså også har til huse hos kunden.

Og hos Zupa Zite siger CEO, Peer Brændholt, at Kamstrup netop har mange af de karakteristika, som kan udnytte et sådant setup:

Peer Brændholt, CEO, Zupa Zite. Foto: PR.

– De gør brug af mange forskellige marketing-discipliner, og forventer det behov vil vokse over tid. De udnytter mange forskellige kanaler til at nå og interagere med deres kunder. De har behov for stigende mængde af content i disse kanaler – og de arbejder international og på komplekse markeder, siger han.

Også han mener, at modellen kombinerer det bedste fra to verdener:

– Med et on-site bureau har Kamstrup fortsat marketingkompetencerne og en unik fleksibilitet lige ved hånden – men uden at skulle bekymre sig om den driftsmæssige del, siger Peer Brændholt.

Han lægger ikke skjul på, at man hos Zupa Zite er meget stolte af aftalen og glæder sig til at komme i gang:

– Vores spidskompetence som bureau er nemlig ikke kun gode ideer, men i høj grad evnen til at drive processer optimalt, og udvikle kompetencerne i takt med Kamstrups behov. 

Forventningen er, at Kamstrup Agency i løbet af det første halve år har omkring otte medarbejdere. 

Herudover vil Kamstrup fortsat som i dag samarbejde med eksterne specialist bureauer på de større kampagner og platformsudviklinger – i tæt samarbejde med on-site bureauet.