Det er med stor bekymring, at Arbejdernes Landsbank, storsponsor i en lang række af landets bedste fodboldklubber, fra sidelinjen har set, hvordan dansk fodbold den seneste tid har været ramt af markante hooligan-problemer. Arbejdernes Landsbank er blandt andet sponsor i Brøndby, FC Midtjylland, AaB, AGF, FC Nordsjælland og Vejle Boldklub. 

Og i sidste ende kan banken vælge at trække sin støtte som fodboldsponsor, hvis ikke man kommer problemerne til livs. 

”Det kan ikke undgå at være et problem for os som sponsor,” siger kommunikations- og brandingdirektør i Arbejdernes Landsbank, Peter Froulund, til Markedsføring. 

”Når vi i Arbejdernes Landsbank vælger at gå ind i et sponsorat, så er det, fordi vi har en indsigt i, at vi har et behov for flere kunder eller mere synlighed. Her vælger vi fodboldklubber som markedsføring, fordi vi mener, det kan hjælpe på den udfordring. Men i det omfang, at den kanal bliver omgærdet af negative historier, så er det klart, at vi spørger os selv, om det er den rette kanal for os,” siger Peter Froulund. 

Et markant antal sager

Der har det seneste halve år været flere hooligan-sager på tværs af dansk fodbold, som har ført til markant negativ omtale af Superligaen og de implicerede klubber. 

Senest har fodboldklubben Brøndby IF fået forbud mod at have udebanetilskuere med til tre kampe i Superligaen og én kamp i pokalturneringen, skriver bold.dk. Det er blandt andet sket, fordi visse Brøndby-fans har været i slåskamp med FCK-fans på en rasteplads. Der var også Brøndby-fans, som rejste til Tyskland for at slås med FCK-fans, da FCK skulle spille mod Dortmund i Champions League.  

Samtidig FCK fået forbud mod at have udebanetilskuere med på udebane til rivalopgøret mod Brøndby. Og da FC Midtjylland mødte Feyenoord for nylig i en europæisk kamp, overfaldt fans fra den hollandske klub Feyenoord FCM-fans og kom i karambolage med danske vagter, skriver Tipsbladet.

Og for nylig har bestyrelsesformand i FCK, Allan Agerholm forklaret til BT, at selvom der er et hooligan-register i Danmark, så er det i praksis umuligt for vagter at håndhæve reglerne og holde hooligans i karantæne væk fra fodboldkampe i Parken. 

Derudover er en gruppering med rocker-forbindelser også fået frataget faste pladser fra herrelandsholdets kampe i Parken af Dansk Boldspils Union efter kritisk dækning i Weekendavisen.

Det er blandt andet de problemer, der vækker grundlæggende bekymring hos Peter Froulund i Arbejdernes Landsbank. 

”Jeg er ikke i tvivl om, at de historier har en negativ effekt. Det er de færreste virksomheder, der i længden vil forsvare at bruge markedsføringskroner på et produkt, der er omgærdet af en usund kultur,” siger Peter Froulund. 

”Og jeg er slet ikke i tvivl om, at stigende hooliganisme allerede nu er en udfordring kommercielt for danske fodboldklubber. Og bliver det ikke bedre, bliver det betydeligt værre fremadrettet,” siger han. 

Få styr på problemet

Peter Froulund kan ikke sige, præcis hvornår Arbejdernes Landsbank som sponsor vil sige, at nok er nok. Men han opfordrer tydeligt til at få styr på problemet. 

”Lige nu er udfordringen voksende. Og det er det, vi er nervøse for. Som det er lige nu, kan det godt håndteres. Hvor grænsen går er svært at sige. Det er et emne med mange følelser. Men historierne bliver flere og flere, og på et tidspunkt skal vi også vurdere, om vi skal tage konsekvensen af det,” siger Peter Froulund. 

Overvejer I, om I som brand aktivt selv kan gøre noget i forhold til de problemer, der er? 

”Vi overvejer, om vi kan støtte nogle af de positive faninitiativer, og om vi kan bakke op om de gode ting. For der stadig et klart flertal af positive elementer,” siger han. 

”Vi har ikke gjort noget konkret, men vi tænker selvfølgelig meget over, at vi er en aktiv partner. Både i forhold til fans og synlighed. Men vi har ikke en løsning. Så vi ser gerne, at alle i og omkring fodbold agerer og tager det alvorligt.”

Sponsorerne er glemt

Peter Froulund understreger også, at klubberne og fodboldens parter skal huske på, at det ikke kun er dem, der kan blive ramt økonomisk under hooligan-problemer. 

”Jeg kan sagtens forstå, at der er nogle klubber, der eksempelvis mister nogle tilskuer-indtægter ved det her. Men jeg har ikke set nogen sige, at man faktisk også hænger sine partnere til tørre, og at det også rammer værdien negativt for dem,” siger Peter Froulund. 

”Det er vigtigt, at vi ikke glemmer. Vi skal huske på, at vi er med til at betale gildet, og vi synes heller ikke, det er sjovt. Det handler ikke kun om et ølsalg, der bliver mindre i Randers, fordi der ikke må komme Brøndby-fans på stadion,” siger han. 

Risikerer man generelt, at der på langt sigt vil værre færre marketingkroner i dansk fodbold, hvis problemerne fortsætter?

”Der vil være en langsigtet negativ effekt kommercielt. Der er virksomheder, som ikke vil røre ved fodbold, hvis de skulle overveje at markedsføre sig via sport, når der er den slags historier. Det er en verden, der er svært at styre, og det vil få mange til at tænke, at det ikke er noget for dem,” siger Peter Froulund.

Arbejdernes Landsbank har også tidligere været hovedsponsor for det danske herrelandshold i fodbold – men valgte at trække sig, ifølge banken, fordi kviklånslov gjorde sponsoratet for problematisk.