I USA har det store bureau Publicis nu stillet krav om, at deres marketing-medarbejdere minimum er tre dage på kontoret hver uge, medmindre andet er aftalt. Det skriver branchemediet Adweek.
“Hvis du ikke møder op på kontoret tre dage hver uge, kan det påvirke dine performance-resultater, herunder din lønforhøjelse, bonusbetalinger og muligheder for forfremmelser,” lyder det i en mail sendt fra bureauet til sine amerikanske medarbejdere.
Samtidig bliver det slået fast, at Publicis i USA ikke længere vil ansætte kolleger, som kun kan arbejde remote. Derudover står der i den interne mail, at kontoret “er en central del af at skabe et inkluderende og engagerende arbejdsmiljø for fremtiden, der kan skabe kreativitet og innovation”.
Publicis er langt fra den første store virksomhed, der aktivt forsøger at finde en god balance mellem hjemmearbejde og tid på kontoret efter flere år med corona. Også videoopkalds-selskabet Zoom har, lettere ironisk, for nylig meddelt sine ansatte, der bor tæt på arbejdspladsen, at de som minimum skal være på kontoret to dage om ugen, skriver techmediet The Verge.
Meget tyder dog på, at arbejdsmodeller, hvor der både er plads til at arbejde hjemmefra og på kontoret, er kommet for at blive. Ifølge en undersøgelse lavet af McKinsey i foråret 2023, så har 90 procent af organisationer nu accepteret en form for hybrid indretning af arbejdspladsen, hvor der er plads til hjemmearbejde.