Godt hjulpet på vej af en global pandemi arbejder flere og flere i dag ”remote” – enten hjemme eller på forskellige adresser.

Samtidig eksperimenterer mange med fleksible rammer for arbejdstid: Firedages-uge, 50/50 på hjemmearbejdsdage, ret til at lægge timerne morgen eller aften.

Hos de to content marketing-bureauer Texta og Somera har remote været en del af hverdagen i længere tid, og spørger man de to CEO’s så fungerer det godt – om end det ikke har været uden udfordringer at komme dertil.

”Folk skulle jo lige finde ud af, at det faktisk var OK, at de ikke var der, eller gik tidligt. Men jeg synes, vi har fundet en fin balance. Og tys-kulturen på kontoret er væk,” siger Kim Søgaard Nielsen, CEO og partner i Texta, og tilføjer:

”Men fleksibilitet stiller anderledes krav. Før kunne man liste efter en kollega ud til kaffe- maskinen, hvis man lige skulle vende noget, eller havde indtryk af, at der var brug for en snak. I dag skal alt aftales og sættes i system.”

Fire råd: Sådan laver du en remote arbejdsplads

  1. Hav skarp struktur på personlige samtaler, læring og opkvalificering.
  2. Lær at opfange små signaler på distancen. Mål på trivsel. Ikke kun en gang om året.
  3. Afstem forventninger. Vær tydelig om, hvad der sker og hvorfor. Tal om ting, der mangler eller irriterer.
  4. Hvis I er delvist remote: Skab en kultur om, at det også er fedt at være inde på kontoret. Lav verdens bedste kaffeordning og frugtordning og køb nogle ordentlig stole til dem, der er der.

Social på chatten

Hos Somera har man kørt efter en anden model, hvor der ganske enkelt ikke findes et ”hovedkontor”.

”Her er alle remote hele tiden. Vi har folk i fire byer, og faktisk har vi ikke været samlet som hold siden 2017,” siger indehaver og direktør, Kristian Scharling.

Han siger, at ”både trivsel og økonomi vender pilen opad”, men der kan også være udfordringer.

”Det sociale er jo anderledes. Men jeg oplever, at kollegaerne er glade for at kunne arbejde, når de vil, slippe for lang transport, hente børn og i det hele taget få mere ro og balance i hverdagen,” siger han

Du kan misse de små signaler

På linje med Kim Søgaard Nielsen fremhæver han også risikoen for at ”misse de små signaler” i en travl hverdag, så man sidder hver for sig.

”Remote ledelse kræver selvfølgelig at samtaler sættes i system. Så det gør vi. Men vi prøver også at skabe rum til den snak, der også er på en arbejdsplads, hvor man sidder samlet,” siger han og tilføjer:

”Derfor holder vi hver mandag det, vi kalder en Social Chat på en halv times tid. Her går snakken om sport, film, weekendoplevelser – alt det man ellers taler om i køkkenet på en fysisk arbejdsplads.”

Markedsføring har i sit seneste magasin samlet 17 trends og tendenser, der bliver afgørende at kende i 2022, hvis du arbejder med marketing, reklame eller kommunikation.

Denne artikel udfolder tendens nummer 10: Vi arbejder ikke længere på kontoret.

Vi kommer løbende før og efter nytår til også at lægge artiklerne om de 16 andre tendenser på markedsforing.dk.