Virksomheder kan fremover lagre statistik for, hvornår brugere besøger deres sites, selvom de har sagt nej tak til cookies.

Det står klart, efter Erhvervsstyrelsen i går meldte ud, at styrelsen ikke vil ”føre tilsyn” med, om virksomhederne indsamler såkaldt simpel statistik om deres brugere.

”Det er svært at lave gode hjemmesider helt uden cookies. Når flere besøgende afviser cookies, og der således ikke indsamles statistik ved besøg, bliver det stor set umuligt at optimere hjemmesider til deres besøgende,” skriver Erhvervsstyrelsen.
 
”Erhvervsstyrelsen har derfor besluttet ikke at prioritere tilsynet med statistikcookies, såfremt der er tale om cookies og lignende teknologier, der indsamler statistik til hjemmesideejerens egen brug, fx i form af trafikmåling, som ikke bygger en brugerprofil af den besøgende, eller hvor data gives videre til en tredjepart,” skriver styrelsen.

Dansk Erhverv: Lettere at lave e-handel

Nyheden vækker glæde hos interesseorganisationerne Dansk Erhverv, Danske Annoncører og Markedsførere og Danske Medier.

”Eller med andre ord: Fremover behøver du ikke at indhente samtykke for nødvendige trafik-cookies. Det må Erhvervsstyrelsen selvfølgelig ikke skrive, men de kommer så tæt på som muligt i fredagens lille nyhed, der peger på noget større: Der er en europæisk opblødning på vej, når det gælder samtykke. Nu bliver der endelig også set på, om reglerne overhovedet fungerer i praksis,” skriver Holger Wilcks, direktør for Danske Annoncører og Markedsførere, på LinkedIn.

Glæden også stor hos Dansk Erhverv, der har lobbyet for at få lempet reglerne.

”Tak for at have lyttet og for at følge almindelig sund fornuft. Nu bliver det en lille smule lettere at være E-handelsvirksomhed,” skriver Niels Ralund, E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, på LinkedIn.

Danske Medier siger til fagbladet Journalisten, at det har stor betydning for den danske mediebranche.

”Det her er en rigtig god nyhed for danske medier, der gerne vil måle deres trafik. De får et meget, meget bedre vilkår for at udføre retvisende målinger,” siger Allan Sørensen, digital chef i brancheorganisationen Danske Medier, til Journalisten.

McDonald’s har succes med førsteparts-cookies

Debatten om cookies har været stor i marketingverdenen de senere år – og særligt udsigten til, at tredjeparts-cookien snart bliver udfaset, har vakt bekymring i branchen, som Markedsføring tidligere har beskrevet.

”Siden vi begyndte at lave online markedsføring i begyndelsen af nullerne, er systemerne blevet mere sofistikerede, så man har kunnet sammensætte mange forskellige datasignaler. De signaler blev meget stærke og præcise, da vi kunne følge brugere på tværs af websites og reklameinteraktioner. Det er de signaler, der nu forsvinder eller bliver meget svage,” lød bekymringen her fra Peter Loell, Director for Data & Technology hos OMD.

Det har fået flere virksomheder, som McDonald’s, til at satse stort på førsteparts-cookies til at lagre statistik, som hjælper virksomheden til at sælge mere. Og i sidste ende håber de her, at de mere præcise data kan blive en fordel for marketing.

”Nu forstår vi bedre, hvem der er hos os, hvordan de køber – og hvordan vi kan krydssælge. Det giver mulighed for at identificere de skjulte mønstre, som er i vores kundebase,” lød det fra Kim Bagdonas Jørgensen, Nordic Head of Digital, Media & CRM hos McDonald’s.