Et langt sejt træk. Sådan beskriver Julie Nilsson Bour-Hil, der er direktør for kommunikation og bæredygtighed hos Telia i Danmark, den udfordring, som selskabet – og telebranchen – står over for, når det handler om bæredygtighedskommunikation.

– Forbrugerne forbinder os ikke nødvendigvis med, at vi er et åbenlyst problem for klimaet. Det er noget af den uddannelses-opgave, vi står over for, og der er bestemt et arbejde at gøre for os og for telebranchen, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Hun forklarer, at resultaterne i Markedsførings seneste brandindeks ikke overrasker hos Telia, da man i januar 2020 så nogenlunde samme resultater i en YouGov-måling, som selskabet havde bestilt; nemlig at meget tyder på, at kommunikation om de bæredygtige tiltag ikke synes at interessere forbrugerne synderligt.

– Det er et langt sejt træk, at lave koblingen mellem et mobilselskab og bæredygtighed, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Dansk Markedsførings Brandindeks

Dansk Markedsføring vil 2021 tage temperaturen på en række brancher. Det sker i Dansk Markedsførings Brandindeks.

Se undersøgelsen af supermarkeder her, og se undersøgelsen af mobilselskaber her.

Hun tilføjer:

– Og hvis du spørger danskerne om, hvem der skal rykke sig, så tror jeg ikke, at vi er top of mind lige nu, men vi vil se en bevægelse, så på sigt vil det blive noget, man også på teleområdet går meget op i.

2030-målsætninger

Telia satte i 2019 som målsætning, at selskabet skal være CO2-neutralt i 2030.

Selskabet står, ifølge en kortlægning lavet i samarbejde med The Footprint Firm, for 0,2 procent af det samlede CO2-udslip i Danmark, når man opgør alle udledningerne i hele værdikæden.

Cirka 30 procent af selskabets udslip kommer fra netværk, som er den største CO2-udleder, mens 20 procent kommer fra mobiler. Kortlægningen og de opsatte målsætninger blev i december sidste år blåstemplet af klimainstansen Science Based Targets Initiative.

Men surfer man forbi Telias hjemmeside er det på trods af 2030-målsætningerne begrænset, hvad man i dag på forsiden finder af bæredygtigheds-kommunikation.

Julie Nilsson Bour-hil, direktør for kommunikation og bæredygtighed, Telia Danmark. Foto: PR

Det samme er tilfældet for selskabets andre brands, Call Me og Mit Tele. Indholdet er derimod præget af tilbud, tilbud, tilbud.

Der er bred enighed om, at det handler om at tydeliggøre forbindelsen mellem produkter, virke og bæredygtighed. Hvordan gør I det?

– Bæredygtighed er inde i vores forretningsstrategi. Og direktionen bliver også målt på det, siger Julie Nilsson Bour-Hil og fortsætter:

– Vores kunder er en del af den opgave, vi er på. Så en del af vores kommunikation skal handle om, at vi skal have uddannet vores kunder, som vi har brug for tager nogle grønne valg. Dataforbruget vil hele tiden stige, men vi skal sikre, at netværket kan blive så energi-effektivt og så grønt som muligt.

Om undersøgelsen

  • 1.002 respondenter (564 kvinder og 438 mænd)
  • Data er indsamlet via spørgeskema i perioden 15. til 25. februar 2021 af Usergap.
  • Ifølge Energistyrelsen sidder selskaberne Nuuday, Telia, Telenor og 3 på størstedelen af mobilmarkedet i Danmark. Hvorfor disses forbrugerrettede selskaber er udvalgt.

Men hvorfor har I ikke tæller på jeres hjemmeside, så man kan se, hvordan det går?

– Vi opdaterer vores CO2-tal to gange om året, så vi er transparente. Men det er en ret stor opgave, så selv om vi frygtelig gerne vil vise vores fremgang løbende, så er det ikke muligt for os at have sådan en funktion på sitet, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

I sommeren 2020 lancerede Telia kampagnen ”Et grønt netværk”, hvor det bliver forklaret, at når dataforbruget stiger, så påvirker det miljøet, fordi det kræver store mængder af strøm.

Til billederne af vindmøller får man i reklamerne at vide, at det har Telia gjort noget ved, fordi Telias kunder ”altid surfer, streamer og arbejder online på et netværk med 100 procent grøn strøm.” Her kan det være svært at se koblingen til kerneforretningen – hvorfor valgte I det udtryk?

– Vi ville begynde at sætte fokus på det, da vores mobilnetværk er noget, der fylder i regnskabet. Og vi valgte bæredygtigheds-udtrykket for at flytte fokus derhen, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Men koblingen mellem en vindmølle og en mobiltelefon eller mobiltelefoni er svær at fange?

– Ja. Men det er hele tiden om at finde balance. Vi vil gerne fortælle, at vi tager et ansvar på os. Og vi vil gerne vise kunderne, at der er forskel – i hvert fald på sigt. Så vi vil gerne stille og roligt lave koblingerne, siger hun.

Certifikater

Reklamerne blev tidligere i år kritiseret for greenwashing, da Telia indkøber såkaldt grønne certifikater eller oprindelsesgarantier, hvilket groft sagt betyder, at den grønne strøm, som selskabet fremhæver, ikke er lig med, at der bliver udledt mindre CO2.

– Vi er klar over, at der er forskellige holdninger til brugen af de certifikater. Men vi havde det fint med, at debatten kom. Det er det rigtige første skridt at vise efterspørgslen efter grøn strøm i vores netværk. Og vi ved godt, at der er et næste skridt for os – og det kigger vi ind i, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Kort om Telia i Danmark

  • I Danmark siden: 1995
  • Omsætning: 2,826 mio. kr.
  • Resultat: (service revenue): 731 mio. kr.
  • Antal mobilkunder: 1.381.000
  • Antal medarbejdere: 731
  • Kilde: Telias årsregnskab for 2020

Hun oplyser, at man i den fremtidige kommunikation vil ”guide mere på det grønne valg”, ligesom den ”cirkulære økonomi er også et indsatsområde.”

Her henviser hun til Telia Recycle-projektet, hvor man får rabat på sin nye telefon, hvis man afleverer den gamle, der så bliver genbrugt eller bortskaffet på ansvarlig vis.

– Vi opfordrer derfor også til, at man beholder sin mobil lidt længere end i dag, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Kan I se, at der er privatkunder, der vælger jer til på baggrund af de her tiltag?

– Ikke endnu. Erhvervslivet er begyndt at stille flere krav. Og der kan det blive afgørende, siger Julie Nilsson Bour-Hil.

Køb Dansk Markedsførings Brandindeks

Klik her