”Det er 15 år siden, jeg sidst var lønmodtager, så det ville da være naivt at påstå, at det ikke bliver en forandring.”
Sådan lyder det fra Jonas Nielsen, der netop er startet som CMO hos tech-firmaet Sonar, der indtil sidste forår hed UserTribe.
Jonas Nielsen har været i reklame og mediebranchen i mere end 16 år og var fra 2008 og indtil sidste år ejer og CEO i social media-bureauet Mindjumpers, som nu er lukket.
Tidligere har han blandt andet været salgsdirektør for den hedengangne radiostation TV 2 Radio.
Hvad bliver dine primære opgaver i Sonar?
”Jeg skal hjælpe med at nå vores ambitiøse vækstmål de kommende år, der skal skaffes leads og sælges varer. Dertil skal vi også internationalisere, noget jeg har en del erfaring med,” siger Jonas Nielsen og tilføjer:
”Det er en rolle, jeg glæder mig til at udfylde. Det er fedt at være CMO i en tech-virksomhed, hvor alt er håndgribeligt og målbart. Og jeg er jo nok sælger i hjertet. Det er det, jeg gerne vil arbejde med. Det er der, jeg kan bruge min erfaring til at hjælpe os med at nå vores mål.”
Vil fordoble væksten
Virksomheden Sonar, der arbejder med kundeindsigter ved hjælp af kunstig intelligens og machine learning, rejste i sommer 45 millioner kroner i ny investeringsrunde.
Og Jonas Nielsen er ikke i tvivl om, hvad der bliver hans største udfordring.
”Det bliver at fordoble vores vækst over de første 12 måneder, og få Sonar til at blive en international aktør inden for en periode på to-tre år,” siger han.
Hvordan bliver det at være ansat, når du har tidligere haft dit eget?
”Jeg tager en dag ad gangen. Men Sonar kunne se potentialet i at bruge min erfaring på tværs af organisationen. Og så længe det er muligt, så trives jeg,” siger Jonas Nielsen, der dog ikke mener, at han bare kunne være trådt ind i en hvilken som helst virksomhed.
”Hos Mindjumpers arbejdede vi med social media management og var derfor meget tæt på kunderne i forhold til at skabe salg, trafik og involvere brugerne. Sonar er en platform, der skaber indsigter fra kunder som kan optimere virksomhedens produkter, salg, vækst og bundlinje, så jeg ser en klar sammenhæng.”