KEA Design åbner en ny top-up professionsbacheloruddannelse, der hedder Creative Branding.
Det skriver KEA Design i en mail til Markedsføring.
Bag udviklingen af den nye uddannelse står blandt andet Carsten Henriksen, der tidligere har været kreativ direktør og MD i Designit.
”I lyset af at andre brandfokuserede uddannelser lukkes ned, går KEA den anden vej, og satser på at styrke næste generations kompetencer inden for branding. Vores mål er, at skabe Danmarks bedste designfaglige professionsbachelor inden for branding,” lyder det i en mail fra Carsten Henriksen, der i dag er selvstændig kreativ direktør & brandkonsulent.
Branding er blevet mere komplekst
Ifølge KEA har man under uddannelsesretningen Design & Business sammenlagt de to tidligere specialer Marketing (Brand design) og Kommunikation & Trend – nu med skarpere fokus på kreativ branding
Hvorfor er det nødvendigt med en ny slags branding-uddannelse på KEA?
”Branding er blevet mere komplekst og løses i dag i højt tempo, i mindre teams, med mindre budgetter, og dermed også med voksende krav til den enkeltes kompetencer,” skiver Carsten Henriksen til Markedsføring, og fortsætter:
”I dag skal brands skal ikke blot positionere sig i markedet, de skal positionere sig i samtiden. Det stiller store krav til designernes evne til at tænke, designe og kommunikere kreativt og strategisk — sammen, samtidigt. Der bliver med andre ord brug for kreative brand designere, som kan skabe gennem strategisk kommunikation, visuel kultur og teknologi.”
Derudover mener Carsten Henriksen også, at fremkomsten af nye AI teknologier som ChatGPT og Midjourney kalder på en opdateret uddannelse.
”Vi står over for at skulle gentænke og redefinere vores forhold til hvad designfaglighed er. Ja endda, hvad kreativitet er. KEA’s fokus på det praksisnære, håndværket, det konceptuelle og kreativiteten inden for branding bliver kernekompetencer, selv med ny teknologi i hænderne. Denne nye generation af designere bliver kreative generalister eller “synergister” og skal i fremtiden kunne operere, og skabe værdi på tværs af klassiske fagskel,” skriver han.
Det er, ifølge Carsten Henriksen, ikke planen, at han selv skal undervise på uddannelsen, men han er med uddannelsesudvalget for design hos KEA og ”er af den vej med som repræsentant for aftagervirksomheder.”
Ikke en reaktion på CBS’ linje-lukning
At man på KEA Design med egne ord ”opprioriterer branding-delen med etableringen af den nye Creative Branding-uddannelse” kommer efter, at CBS i sidste uge meldte ud, at uddannelsesinstitutionen nedlægger masterlinjen ”Brand and Communications Management,” hvilket medførte kritik fra branchefolk.
Den nye Creative Branding-uddannelse på KEA Design er dog, ifølge lektor på KEA Design Marie-Louise Lynge, ikke en direkte reaktion på CBS’s nedlukning.
”Vi har planlagt uddannelsen i over et halvt år, så de to ting hænger ikke sammen,” siger hun til Markedsføring.
Man kan melde sig til den nye uddannelse til og med i morgen den 15. marts via den koordinerede tilmelding (KOT).