Det blev til to danske bronze-trofæer, da priserne ved den europæiske udgave af awardshowet Effies blev uddelt 14. januar.

Første danske vinder ved awarden, hvor effektive marketing-indsatser på tværs af landegrænser hyldes, var LEGO.

Den danske legetøjskæmpe vandt prisen i kategorien ”Fast Moving Consumer Goods” for casen ”Rebuilding LEGO’s Holiday Sales”.

Den anden danske vinder var & Co. med kampagnefilmen “Choose Your Future“, der skulle få flere af de godt 500 millioner borgere i 26 europæiske lande til at stemme europaparlamentsvalget i maj 2019,

Ogilvy Belgien var mediebureau på opgaven, der blev udført af & Co. for Europa-Parlamentet.

35 priser uddelt

Der blev i år uddelt i alt 35 Euro Effies-trofæer til 23 bureauer fra 13 lande i Europa, og vinderne blev fundet af jury bestående af personer fra såvel bureau- som annoncørsiden.

Juryformænd var Claudia Kuhn, der er Brand Building & Integrated Communication Manager i Procter & Gamble, og Brian McCarter, Chief Strategy Officer, EMEA, Ogilvy.

Fra dansk side deltog Nynne Sille Hansen, der er Media Strategist i reklamebureauet & Co, der i 2019 hentede tre priser i tre forskellige kategorier ved Euro Effies med ”The Arrivals”-arbejdet udført for luftfartsselskabet SAS.

Tidligere har især Bolia.com og bureauet Uncle Grey holdt den danske fane højt ved det europæiske awardshow. Senest i 2018, hvor det blev til en bronzestatuette.

Euro Effies arrangeres af den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies) i samarbejde med Procter & Gamble, European Interactive Digital Advertising Alliance (EDAA), The European Publishers’ Council, Adforum.com og Viva Xpress Logistics.