”Den største kampagne i bacon-kategoriens historie.”

Sådan betegner Danish Crown en ny kampagne, The Baconeers, som er planlagt til at rulle ud i en række europæiske lande.

Det kreative koncept er udviklet i samarbejde med Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive, som vandt opgaven i en pitch. 

Kampagnen er tyvstartet i Sverige, og endnu før det første kampagnerul er forbi, er salget steget mærkbart i forhold til samme periode sidste år, oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Brand liking er således på under to måneder steget med 18 procent, mens brand consideration er gået op med 25 procent, uddyber Tulip og bureauet over for Markedsføring.

”Vi er fantastisk stolte over at se, hvordan de svenske forbrugere har taget imod vores Baconeer-univers, da både brand liking og brand consideration er gået betragteligt op. Og heldigvis kan vi se, at salget følger med op”, siger Lars Jørgensen, der er Global Senior Brand Manager, Danish Crown Categories.

Et community for bacon-entusiaster

Baggrunden for at opgaven gik i pitch sidste forår, skal findes i, at ”mange forbrugere vælger supermarkedets private label frem for Tulip Bacon”.

Scene fra den nye Tulip Bacon-film. Foto: PR

Opgaven lød derfor kort og godt på at udbrede det europæiske kendskab til Tulip Bacon på brandplatformen Perfecting bacon since 1912.

Vel at mærke på en måde, der skulle ”differentiere brandet som det eneste rigtige valg for ægte bacon-fans. Eller The Baconeers, som vi fremover vil komme til at kende dem.” 

Hjaltelin Stahl vandt pitchen på idéen om at skabe ”et community for bacon-entusiaster af en særlig støbning.”

Hjaltelin Stahls lead-creative på opgaven, James Godfrey, siger, at ”The Baconeers er skabt med en brændende kærlighed til bacon, som vi deler med målgruppen, og det håber jeg kan mærkes”.

Han uddyber:

”Projektet har krævet et perfekt mix af magic & logic (Hjaltelin Stahls egen tagline, red.). Lige dele nytænkning og godt gammeldags håndværk i både strategiproces og kreativ eksekvering. Og det er en kæmpe tilfredsstillelse at se, hvor godt det bliver modtaget.”

Skal studere svenske learnings

Parterne ønsker ikke at oplyse kampagnebudgettet, og understreger desuden, at KPI’erne varierer fra land til land.

I Sverige er man oppe mod mange stærke, lokale mærker, så her ville Tulip Bacon gerne skabe ”præference for brandet og kærlighed til produktet”, men overordnet er det målet ”at blive det førende bacon brand i Europa.”

" Resultaterne vidner om, at vi – sammen med Hjaltelin Stahl – er lykkedes med at skabe et stærkt, kreativt univers.
Lars Jørgensen, Global Senior Brand Manager, Danish Crown Categories

”Tulip Bacon er kendt over store dele af Europa, men vores positioner er langt fra ens. Derfor har det været vigtigt for os med et kreativt koncept, der kan skære igennem, engagere og vække smil på tværs af kulturer. Og ikke mindst skaleres til forskellige markeder. Det tror vi på vil lykkes med Baconeer-kampagnen,” siger Michael Brandt, Director, Bacon, Danish Crown Categories, i pressemeddelelsen.

Hvilke europæiske lande, der får fornøjelsen af at møde The Baconeers-kampagnen, er endnu ikke fastlagt – derfor er det heller ikke besluttet, om den kommer til at køre i Danmark.

Og måske skal der også rettes til i kommunikationen.

”Resultaterne vidner om, at vi – sammen med Hjaltelin Stahl – er lykkedes med at skabe et stærkt, kreativt univers. Nu ser vi frem til at forfine vores kommunikation med de learnings, vi har fået,” siger Lars Jørgensen fra Danish Crown.

Få en smagsprøve på kampagnen herunder med hero-filmen, der indtil videre kun har kørt i Sverige.

Pegasus og Bacon har arbejdet sammen om filmen, og det er Martin Werner, der har instrueret.