Egentlig burde Thomas Bjerg ikke være ærgerlig. Det bureau, han har stiftet, Twenty, har netop leveret sit første fulde årsregnskab med et millionoverskud: 1,48 mio. kr. før skat.

Det er han stolt af.

”Det da udmærket, som man vel siger på jysk, og vi er naturligvis stolte af, at vi er kommet så godt fra start,” skriver han i en mail til Markedsføring.

Men der er også en smule ærgrelse at spore hos ham. I løbet af året har Twenty nemlig på grund af sin størrelse måttet takke nej til potentielt spændende kunder.

”Noget af det sværeste ved at drive bureauet er noget så dumt som at insistere på, at vi vil forblive et mindre bureau. Lige nu har er vi seks-otte mere eller mindre faste senior-ansatte tilknyttet. Det giver nogle naturlige begrænsninger. Senest måtte vi fortælle en større streamingtjeneste, at vi ikke havde tiden på trods af god kemi og potentielt super interessante opgaver,” skriver Thomas Bjerg til Markedsføring.

“Insisterende dumme”

Thomas Bjerg har dog netop stiftet bureauet med den tanke, at det skulle være småt.

NØGLETAL TWENTY

2021
Bruttofortjeneste: 3,411 mio kr.
Driftsresultat: 1,508 mio. kr.
Resultat før skat: 1,487 mio. kr.
Årets resultat: 1,144 mio. kr.
Bruttoavance pr. medarbejder: 1,024 mio. kr. (udregnet fra et gennemsnit på 3,33 ansatte i 2021)

2020
Bruttofortjeneste: 1,690 mio kr.
Driftsresultat: 773.280 kr.
Resultat før skat: 753.280 kr.
Årets resultat: 565.488 kr.

Obs: Twenty blev startet ca. midtvejs i 2020, og 2021 er derfor det første år med et fuldt regnskab for bureauet.

”Twenty vil være et ”lille” bureau, som leverer på (re)positioneringer, kampagner, lanceringer, forretningsstrategi og aktiveringer. Præcis det er vi lykkedes med,” skriver han.

Den strategi har Thomas Bjerg tænkt sig at holde fast i.

”I 2022 vil vi nok fortsætte med at være “insisterende dumme” og forblive små,” skriver han.

Udover at være et reklamebureau er Twenty også et ”strategisk konsulenthus”, som Thomas Bjerg skriver.

”Jeg synes, at vi har løftet os op over en meget taktisk præget dansk tradition. Man kan jo godt både skabe brands og lykkes med det taktiske – det er ikke et “enten eller”-game i vores verden,” skriver Thomas Bjerg.

Twenty har blandt andet kunder som Audi, Sun Lolly, Volkswagen, Toms og 5 Media.

Ingen faste arbejdstider

Twenty er også skabt med en anden struktur på arbejdspladsen, end Thomas Bjerg tidligere selv har oplevet i branchen. På Twenty er der ingen faste mødetimer, og det, tror han, er med til at tiltrække dygtige kolleger som medstifter Farah Dib, der har en baggrund hos AKQA og Droga5.

”Vi har insisteret på at lykkes med nogle ting, som vi fx. ikke har prøvet organisatorisk før. Vi har blandt andet ingen faste arbejdstider eller -steder. Vi ringer alle ind mandag, onsdag og fredag kl. 08.45 til et statusmøde. Det betyder, at alle arbejder, når og hvorfra det passer dem,” skriver Thomas Bjerg.

Det har klart været en udfordring.

”Det er nyt og kan være svært at administrere, men samtidig giver det også en kæmpe frihed, som har været med til at tiltrække nogle af de dygtigste folk i branchen,” skriver han.

”Der er nemlig flere, som gerne vil være i branchen og i et mere eller mindre fast setup, men som har andre prioriteter og en hverdag med familie og interesser, som ikke kunne hænge sammen i et mere klassisk setup.”

Det har Thomas Bjerg tænkt sig at holde fast i. Men fortsætter kunderne med at vise stor interesse for Twenty i det kommende år, vil stifteren genoverveje, om der skal ske noget med størrelsen af bureauet.

”Vi må nok tage organisationen op til overvejelse, hvis vi fortsætter udviklingen,” skriver han.