Plagiat. Falske konti. Image-problemer. Dykkende aktiekurser.

Flere brands har oplevet en række massive problemer og angreb på deres troværdighed og identitet den forgangne uge på Twitter, efter Elon Musk overtog platformen.

Milliardæren har fyret en række centrale medarbejdere, er gået i gang med at ændre ved Twitters systemer – og har gjort det muligt for alle og enhver i USA at købe det lille blå-hvide flueben, der normalt viser, at en Twitter-kontos identitet er verificeret. Noget, flere brugere har udnyttet til at skabe falske konti på vegne af store brands som insulinproducenten Eli Lilly, våbenproducenten Lockheed Martin – og Elon Musks eget bilselskab, Tesla.

Med andre ord har Twitter skabt en massiv annoncørkrise, der også risikerer at ramme danske brands. Det forklarer Lars K. Jensen, der arbejder med data som Audience Development Specialist hos Berlingske Media. Han udgiver også nyhedsbrevet Digital Ugerevy, hvor han følger udviklingen på blandt andet store tech-platforme.

”Det er stukket helt af,” siger Lars K. Jensen.

”Du er nu ekstra udsat for som brand, at andre misbruger dit navn og din identitet på Twitter. Du er ekstra udsat for at blive plagieret, og tilliden til, hvad man læser på Twitter, er i frit fald.”

Annoncører trækker sig

I Danmark anbefaler bureau Mediacom nu også danske annoncører, at de skal være meget påpasselige med at annoncere på Twitter på grund af problemerne. Det siger mediebureauet til Markedsføring.

Og internationalt anbefaler både Omnicom Media Group, IPG og nu også verdens største mediebureau, GroupM, at annoncører mod at bruge annoncekroner på Twitter, skriver The Verge.

De anbefalinger kan Lars K. Jensen godt forstå.

”Jeg vil sige, at man ikke bør annoncere på Twitter lige nu. Teknologien ser meget wobbly ud. Og i går stoppede to-faktor-godkendelse også pludsligt med at virke via SMS. Du skal holde så meget øje med Twitter lige nu, for pludselig stopper ting bare med at virke,” siger Lars K. Jensen.

Han påpeger dog også, som flere mediebureauer også gør, at Twitter først og fremmest er en stor annonceplatform i USA og ikke i stor grad i Danmark.

”Selvfølgelig betyder det lidt mindre for danske virksomheder end for amerikanske virksomheder. I Danmark er bruger ni procent Twitter dagligt, imens 66 procent er på Facebook dagligt. Men det er klart, at jo større en virksomhed, du er, jo mere skal du holde øje med, hvad der sker, for du risikerer også at blive ramt af svindlere,” siger Lars K. Jensen – som henviser til tal fra DR Medieforskning.

Kom på Twitter, før det går galt

Grundlæggende er Lars K. Jensens anbefaling, at store danske virksomheder sætter sig ind i Twitters nuværende kriser. Og dernæst lægger en klar plan for, hvordan de skal agere, hvis de oplever, at deres brand bliver plagieret eller misbrugt derinde.

”Det er meget sundt, at alle danske virksomheder besøger begrebet brand jacking. De skal tale med nogen, der virkelig ved noget om det, og de skal undersøge, hvordan de er eksponeret. De skal lave scenarier for, hvad de gør, hvis nogen udgiver sig for at være dem. Det er vigtigt, de har en handlingsplan klar, så de ikke først skal reagere, når skaden er sket,” siger Lars K. Jensen.

Men er det her et argument for, at man slet ikke skal være på Twitter som dansk virksomhed?

”Jeg vil til enhver tid sige, at det er et argument for, at man som brand skal være på Twitter. Kaos hersker, og du risikerer at blive udstillet derinde. Så du skal have en kanal på platformen, så du skal kan gå ind og kommunikere og spille ud, hvis du ser, at dit brand bliver misbrugt. Ellers risikerer du at stå i en situation, hvor du slet ikke kan gå i rette med falske konti,” siger Lars K. Jensen.

Han understreger samtidig, at det er svært helt at ignorere Twitter som platform, fordi det er en god vej til at kommunikere direkte til danske journalister.

”Danske journalister henter mange perspektiver på Twitter, så det er også en vinkel, man skal være obs på,” siger Lars K. Jensen.

Hold øje med Musk

Lars K. Jensen peger desuden på en række andre anbefalinger til danske brands.

Det er blandt andet:

  • At forsøge at få sine konti ”verificeret” af Twitter, da man endnu ikke kan købe sig til en verificering i Danmark.
  • At sikre sig, man har adgang til og styr på sikkerheden for sine konti.
  • At sikre sig, man har gemt sit Twitter-indhold, hvis profilen skulle blive hacket eller ramt af en anden sikkerhedsbrist.
  • At vide, hvordan man kontakter Twitter, hvis man oplever, at man bliver misbrugt som brand.
  • Sørg for at have styr på din overvågning af kommunikation om dit brand på Twitter.

”Der er mange gode råd at give til virksomheder. Og det grundlæggende er, at du skal sørge for at have styr på dit beredskab, hvis der sker noget på Twitter,” siger han.

Samtidig henviser han også til en række gode råd, som PR-rådgiver og gæsteunderviser i kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jesper Andersen, giver danske brands på LinkedIn, som man kan dykke ned i her.

Og så er hans konklusion, at som brand skal være på stilke og følge nøje med i, hvad Twitters ejer, Elon Musk, melder ud om platformen.

”Hold øje med Elon Musk. For Twitter er crazy town, og han er sheriffen.”

Markedsføring har kontaktet Twitter i Danmark for en kommentar til artiklen. Twitter oplyser, at de ikke har nogen kommentarer.

Opdateret kl. 09.30: Det er tilføjet, at Twitter i Danmark ikke ønsker at kommentere.