Til oktober forlader Jacob Grandt jobbet som kreativ på London-bureauet adam&eveDDB til fordel for en tilsvarende stilling hos Uncle Grey i København.

Dermed siger han farvel til et af verdens mest prisbelønnede kreative bureauer med stribevis af kendte brands som Adidas, Playstation og John Lewis på kundelisten, og det var da heller ikke en nem beslutning, fortæller han.

”Det er noget, jeg har tænkt meget over længe. Når man er ude på bureau herovre og kigger hjem til Danmark, kan det godt være lidt svært at forene sig med, at der måske ikke er ligeså meget knald på brief’ene og budgetterne,” siger han til Markedsføring.

Det blev en tilfældighed, der gjorde udslaget.

”Clara (Prior-Knock, kreativ direktør hos Uncle, red.) tog fat i mig, og vi havde en fin snak. Selvfølgelig havde jeg også fulgt deres arbejde og lagt mærke til det kreative niveau. Du kan sige, at jeg ikke som sådan brændte for Danmark, men jeg ville gerne til Uncle.”

’Lidt mere Hollywood’

Mobilforbindelsen er ikke optimal, og Jacob Grandt undskylder, at ”der er lidt London-backdrop på linjen”, hvor han stadig bor, indtil Danmark og Uncle kalder til oktober.

Og det har været ”fedt, men også noget af en omvæltning” at arbejde på det store London-bureau.

”Den første uge fik jeg og min team-makker stukket en Playstation-brief i hånden, og vi fik at vide, at alle de indsigter og tanker, vi præsenterede, var vildt gode. ’Men det skal være lidt mere Hollywood’, sagde de, ’I må gerne tænke endnu større’,” fortæller han og uddyber:

”Der er også budgetter her, der tillader ’mere Hollywood’, og så er der også lidt en tradition for, at gøre det hele lidt højere og lidt vildere.”

Og så var det en særlig oplevelse at komme ind og arbejde med ’idolerne’.

”Der er 73 kreative i den afdeling, jeg er i på adam&eveDDB, så det er stort – og der er meget politik. Men det har været en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med mennesker, der i min optik er de bedste kreative i hele verden,” siger Jacob Grandt og tilføjer:

”Det er jo mennesker, hvis arbejde jeg havde beundret i mange år og klappet i hænderne ad, mens jeg studerede. Pludselig var vi kollegaer, så ja, det var lidt at arbejde med idolerne.”

En ny læringskurve

Hvad tager du med dig fra London til Danmark?

”Altså nu har jeg kun tre års erfaring, så jeg vil nødig komme og sige, at jeg bare skal ind og vælte den danske reklamebranche. Men jeg håber, at jeg kan skubbe lidt til faget – apropos det der med at tænke mere Hollywood,” siger Jacob Grandt og tilføjer:

”Det er selvfølgelig ikke alt, der skal være Hollywood, og man kan også lave fede ting på små budgetter, så det, jeg mener, er, at jeg håber at kunne bidrage til at udvide rammerne for, hvad en ide kan være – og eksekvere på en måde, så de sidder i udlandet og tænker fedt, hvem mon har lavet det.”

Hvad glæder du dig mest til, når du kommer hjem?

”Ud over at komme tilbage til venner, familie, kæreste og København som by, så nok, at man har mere ansvar i Danmark. På adam&eveDDB er det ofte først langt henne i forløbet, at man overhovedet kommer til at møde kunden. Til tider endda først, når man skal skyde kampagnefilm,” siger Jacob Grand og tilføjer:

”I Danmark er det mit indtryk, at man er tættere på kunderne, og det glæder jeg mig helt vildt til. Især fordi jeg også ser det som en del af arbejdet at være god til at sælge ting ind. Så i virkeligheden er det en helt ny læringskurve, der begynder at tegne sig.”